kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مقامات ارشد دولت با تأکید بر اجرای مصوبه مجلس اعلام کردند:

ایران اجرای پروتکل الحاقی را از 5 اسفند متوقف خواهد کرد

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در پنجم اسفند مقامات کشورمان بر اجرای این مصوبه مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.



سرویس سیاسی-

دولت آمریکا و پایتخت‌های اروپایی، بدون اینکه اقدامی جدی و موثر برای بازگشت به تعهدات برجامی انجام داده باشند، توقع دارند که ایران اقدامات کاهش تعهدات خود را به تعویق بیندازد. انتظار نابه‌جا برای تعویق اقدامات کاهشی ایران در شرایطی است که تقریبا یکماه از ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا می‌گذرد و او علاوه‌بر بی‌عملی، حتی تکلیف خود با برجام را مشخص نکرده است.
در چنین شرایطی و در آستانه نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در پنجم اسفند مقامات کشورمان بر اجرای این مصوبه مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با ‌اشاره به قانون مصوب مجلس درباره کاهش اجرای تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: دولت با وجود آنکه صراحتا نظرش را درباره این قانون اعلام کرده است، اما قانون را اجرا خواهد کرد. آنچه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از 5 اسفند متوقف خواهد کرد اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود.
 روحانی با ‌اشاره به اینکه درخواست فرصت رسمی کشورهای اروپایی از ایران پس از خروج ترامپ از برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست‌های مکرر کشورهای اروپایی در مجموع یکسال صبر کرد و حسن نیت ایران به همه دنیا ثابت شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت ترامپ در مصاف هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، شکست‌های متعدد و مکرری را متحمل شد، تصریح کرد: برخلاف ادعا و تلاش‌های ترامپ ایران نه تسلیم شد و نه در جمهوری اسلامی فروپاشی اتفاق افتاد؛ جمهوری اسلامی در سایه تدبیر رهبری و ایستادگی ملت ایران، با وجود تحمل سختی‌ها و مشکلات زیاد که اقتضای جنگ است، از این مصاف سربلند بیرون آمد و امروز در آستانه فتح قله
هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: مشکل امروز فقط تحریم‌های ظالمانه است. اگر دولت آمریکا در عمل تحریم‌ها را رفع کند، جمهوری اسلامی ایران در فاصله کوتاهی پس از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، به تمام تعهدات تعلیق شده خود باز خواهد گشت. این موضع از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری به صراحت اعلام شده است.
دولت خود را موظف به اجرای قانون مصوب مجلس می‌داند
همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه دولت خود را موظف به اجرای قانون مصوب مجلس می‌داند، گفت: از تاریخ ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی به آژانس رسما اعلام کرده که از تاریخ ۲۳ فوریه اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد.در مورد کیفیت هم سازمان (انرژی اتمی) آمادگی دارد با آژانس گفت‌و‌گو کند و به نتیجه برسد.
آبروی آمریکا از پنجم اسفند بیشتر می‌رود
ظریف تصریح کرد: نظارت‌های عادی آژانس انجام می‌شود. اقدامات و قانون مجلس بر اساس ماده ۳۶ برجام است. اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد دلیلی برای اقدامات جبرانی ما نیست و ما هم همان تعهدات خود را انجام می‌دهیم.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نظارت‌ آژانس یعنی نظارت‌های معمول که در اکثر کشورهای دنیا دارد، ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: طرف مقابل ما در ۱+۵ یعنی ۱+۴ و آمریکا به تعهداتشان بازگردند.
تعهداتی که ایران از ۵ اسفند دیگر انجام نمی‌دهد
از سوی دیگر «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقداماتی که از پنج اسفند و در راستای اجرای اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها متوقف می‌شوند را تشریح کرد.
وی این اقدامات را شامل موارد فوق برشمرد: - مفاد پروتکل الحاقی؛ -
کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت‌نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)؛ - استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ - اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد؛ - اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی؛ - دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام؛ - نظارت و راستی‌آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه - اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ.
طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس‌مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیئت وزیران رسید.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.
براساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند. بر این اساس توقف این اقدامات از پنجم اسفند آغاز خواهد شد.
در همین خصوص نیز غریب‌آبادی نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را دوشنبه (۲۷ بهمن) تحویل مدیرکل آژانس داد و از این نهاد خواسته شد در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران به منظور توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.
در همین خصوص نیز اعلام شد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعضای این نهاد بین‌المللی را از قصد ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مطلع کرده و پیشنهاد داده به منظور یافتن یک راه‌حل عملی جهت ادامه فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران، به تهران سفر کند. او همچنین گفته رایزنی با ایران را ادامه می‌دهد.
مدیرکل آژانس روز شنبه
به تهران سفر می‌کند
 همچنین در پی ضرب‌الاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی و اطلاع این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد بین‌المللی، اعضای آن را در جریان تصمیم ایران قرار داد. در همین رابطه برخی رسانه‌ها از درخواست گروسی برای سفر به ایران با هدف گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی درخصوص تصمیم تهران خبر دادند.
در همین رابطه کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران سفر می‌کند.
غریب آبادی افزود: این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به‌منظور گفت‌وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه 27 بهمن ماه ایران به آژانس و ماده 6 قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می‌شود.