kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا:

ایران در شرایط ابَرتورم نیست

 
 
 
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه لوترن کالیفرنیا با بیان اینکه ایران در شرایط ابَرتورم نیست، گفت: البته ایران با تورم مزمن مواجه است و برای حل این مشکل سیستم‌های مالی و بانکی باید دوباره‌‌سازی شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمشید دموئی، استاد اقتصاد و رئیس دانشکده اقتصاد و مدیر مرکز بررسی‌های اقتصادی مسائل اجتماعی دانشگاه لوترن کالیفرنیا گفت: به نظر من شرایط موجود ایران آن را در گروه کشورهایی که در ابَرتورم هستند قرار نمی‌دهد. اینکه آیا ایران به‌صورت ناگهانی می‌تواند در ابَرتورم غوطه‌ور شود بعید است. وی افزود: افزایش تورم در طی سال‌های اخیر در ایران باعث نگرانی است ولی دلایل آن می‌تواند کاملاً مشخص باشد که شاید بتوانم در ادامه این مصاحبه به آن اشارات مشخصی داشته باشم.
دوباره‌‌سازی سیستم‌های مالی و بانکی
وی در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان تورم را کنترل کرد و آیا با نرخ بهره بانکی می‌توان به این مسئله کمک کرد؟ توضیح داد: در اغلب کشورهای جهان در زمان کنونی راه مبارزه با تورم را در کاهش عرض پول می‌دانند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مورد ایران شکی نیست که تورم را در افزایش عرضه پول که نشانه‌های آن را در افزایش پایه پولی به‌طور مشخص مشاهده می‌کنیم باید دید. دولت‌های مختلف ایران در طی سال‌های گذشته برای دلایل متفاوت، در جهت تأمین کسری بودجه خود به افزایش عرضه پول در اقتصاد ایران متوسل شده‌اند. آمارهای کافی و دقیقی در این موارد وجود دارد که جای شک و تردید را از میان می‌برد.
دموئی خاطرنشان کرد: ایران یکی از کشورهای جهان است که نسبت درآمدهای مالیاتی آن به تولید ناخالص داخلی در حد بسیار نازلی طی سال‌های طولانی بوده است. درصد درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی ایران بین هفت درصد یا زیر پنج درصد در طی سال‌های متوالی بوده است و اگر آن را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، ایران به‌صورت مشخص در گروه کشورهایی است که برای تأمین بودجه خود به درآمدهای غیرمالیاتی متوسل می‌شود، از جمله درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز. برخلاف گفته‌های دولت‌های متعدد وابستگی ایران برای تأمین بودجه عادی و عمرانی خود به درآمدهای نفتی همچنان باقی مانده است.  وی تصریح کرد: سیستم‌های مالی و بانکی ایران نیازمند دوباره‌سازی است. مشکلات اقتصادی ایران صرفا در مورد داشتن تورم و یا رکود اقتصادی نیست. این کارشناس یادآور شد: باید تأکید کنم که مشکل تورم ایران با نرخ بهره و به عبارت دیگر، افزایش آن از میان برداشته نمی‌شود. افزایش نرخ بهره شاید بتواند بخشی از سرمایه مالی جاری را که سفته‌بازی می‌شود جلب کند، اما ضرر مقابل آن وضعیت بانک‌هاست و آنکه آنها بتوانند با نرخ‌های بالاتر وام داده و در کل آن به‌صورت سودآوری به کار ادامه دهند.
دموئی گفت: اصلاح نظام بانکی در ایران خود یکی از اقدامات برای ترمیم و دوباره‌‌سازی ساختار اقتصاد ایران است.