کد خبر: ۳۲۰۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۲

سبقت شـبکه کـودک از برنامه‌های ماهواره‌ای و نمایش خانگی در جــذب مخـاطب

گفت‌وگو با محمدصادق باطنی
مدیر مرکز کودک و نوجوان سیما 

رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما گفت: مرکز کودک و نوجوان سیما در حال حاضر با سه ساختار پایه که شامل شبکه‌های تلویزیونی امید و کودک و مرکز پویانمایی صباست در دوره تحول جدید سازمان صداوسيما فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه تولیدات رسانه‌ای برای قشر کودک‌، خردسال و نوجوان دارد. 
محمد صادق باطنی رئیس مرکز کودک و نوجوان سیمای رسانه ملی در گفت وگو با کیهان با بیان اهداف و ماموریت‌های این مرکز تازه تاسیس گفت: سازمان صداوسيما در حوزه کودک و نوجوان سال‌ها فعالیت داشته و دارد و از اسفند ماه ۱۴۰۳ با راه‌اندازی مرکز کودک و نوجوان سیما تصمیم بر این شد که زنجیره فعالیت‌های پراکنده در عرصه کودک و نوجوان در ذیل این مرکز یکپارچه شوند و فعالیت‌های دیگری که در حوزه کودک و نوجوان بایستی انجام بشود بیاید و به بستر مرکز کودک و نوجوان سیما اضافه شود. 
وی افزود: در حال حاضر سه ساختار پایه در عرصه کودک و نوجوان، یکی شبکه تلویزیونی امید در حوزه نوجوان‌، یکی هم شبکه کودک در حوزه خردسال و دیگری هم مرکز پویانمایی صبا که قدیمی‌ترین مجموعه تولید انیمیشن در کشور هست به‌طور منسجم و یکپارچه ذیل مرکز کودک و نوجوان سیما فعالیت خودشان را ادامه می‌دهند. 
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما همچنين افزود: در کنار این سه بخش که به‌طور یکپارچه به فعالیت در عرصه تولیدات برای کودکان، خردسالان و نوجوانان می‌پردازد، بخش تولید بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یک قالب جدید داریم که به این مجموعه اضافه شده و در حال پیشرفت است و نیز یک بخش تولید فیلم و سریال در مرکز کودک و نوجوان است که در تولید فیلم و سریال کودک و نوجوان در گذشته سوابق خوبی داشتیم این بخش مدتی بود که کم رونق شده بود و کمتر به آن پرداخته می‌شد اما الان فعال شده و در حال رفت و آمد و بررسی طرح‌ها هستیم که ان‌شاءالله بزودی طرح‌های جدید و سریال‌های جدید بر روی آنتن خواهد رفت.‌
باطنی با اشاره به تشریح فعالیت‌های بخش زیست بوم مجازی مرکز کودک و نوجوان سیما گفت: این بخش زنجیره فعالیت‌های کودک و نوجوان ما در فضای مجازی است که خروجی‌های آن در حال حاضر دارد به منصه ظهور می‌رسد که شامل شبکه مثبت پویاست که الان روی تلوبیون راه‌اندازی شده است و بتدریج بخش‌های دیگری هم اضافه می‌شود، یکی هم باشگاه‌ها و مراکز رشد ماست که در حال تربیت نسل جدیدی از هنرمندان در باشگاه عمومی و فعالیت‌های تربیتی رشد ما هست، خلاصه بخش‌های مختلفی خواهیم داشت، همچنین بخش بازارپردازی فرهنگی است «مرچندایز» است که بخش بسیار مهمی در مرکز کودک و نوجوان سیمای رسانه ملی است که راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند این بخش مهم در تولید محصولات جانبی کاراکتر‌ها و برندهای کودک و نوجوان سازمان فعالیت دارد. 
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیمای رسانه ملی همچنين با بیان اینکه در کنار همه فعالیت‌های بخش‌های مختلف این مرکز، شورای کودک و نوجوان سیما را هم راه‌اندازی کرده‌ایم گفت: این شورا وظیفه یکپارچه کردن و ایجاد همبستگی و رساندن محصولات جدید به آنتن کودک و نوجوان سایر شبکه‌های سیما را دارد که در واقع با راه‌اندازی مرکز کودک و نوجوان سیما الان در حال رشد و پیشرفت هستیم. 
رئیس مرکز پویانمایی صبا درخصوص جذب مخاطبان خردسال و کودک و نوجوان از محصولات پویانمایی ایرانی و مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای و پلتفرم‌ها گفت: طبق تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسيما در حوزه کودک، شبکه تلویزیونی کودک سیمای رسانه ملی، از پاییز سال ۱۴۰۲ تا تابستان ۱۴۰۴ طی دوسال گذشته از ۵۴ درصد مخاطب به ۷۲ درصد رسیده است، یعنی ۱۸ درصد افزایش مخاطب داشته‌ایم و این روند دائمی افزایش مخاطب را ما در شبکه کودک تجربه کردیم‌، دو سال در واقع روند افزایش مخاطب بوده است. 
باطنی درخصوص عرصه سینمای کودک و نوجوان هم گفت: امروز در عرصه سینمای کودک اثر سالمی موفق خواهد بود که ما آن را ترویج کنیم‌، کتاب سالمی پرفروش و پرتیراژ خواهد بود که ما آن را ترویج کنیم و باقی اعضای این زیست بوم هم به همین شکل می‌باشد و این آمارها نشان می‌دهد که پر مخاطب‌ترین شبکه ماهواره‌ای در زمینه کودک ۲۸ درصد مخاطب بیشتر ندارد و همین‌طور پرمخاطب‌ترین پلتفرم در حوزه کودک حدودا ۳۲ درصد مخاطب دارد‌، بنابراین الان ۷۲درصد مخاطب مربوط به شبکه تلویزیونی کودک سازمان صداوسيما است، ۲۸ درصد مخاطب برای شبکه‌های ماهواره‌ای است و حدود ۳۰ تا ۳۲ درصد هم مربوطه به مخاطبان پلتفرم می‌شود.
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیمای رسانه ملی با بیان اینکه ما در کشورمان مرجع مصرف فرهنگی براساس نظرسنجی‌های انجام شده در حوزه کودک، شبکه تلویزیونی کودک رسانه ملی است گفت: خانواده‌های ایرانی کماکان به شبکه کودک سیمای جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارند و در واقع فرزندان‌شان را به آنتن شبکه کودک سپرده‌اند که این امر هم وظیفه ما را سخت‌تر می‌کند و هم میدان رقابتی که امروز در تولید محتوا وجود دارد‌، این میدان را برای ما جدی‌تر می‌کند و امروز کمتر کشوری در دنیا هست که یک شبکه تلویزیونی برودکست داشته باشد که غلبه مصرف مخاطب کودک‌اش را در واقع دست خودش داشته باشد با محوریت تلویزیونی و الحمدلله این اتفاق در کشورمان افتاده و ما این امر را فقط بسنده به آنتن خودمان نکردیم، داریم کمک می‌کنیم به زیست بوم تولیدات کودک در کل کشور در زمینه‌های سینما، کتاب، تئاتر و ارتباط با جشنواره‌های کودک و نوجوان و همچنین سایر حوزه‌هایی که به کودکان مربوط می‌شود. مرکز کودک و نوجوان سیمای رسانه ملی همراهی و فعالیت‌های درخشانی را در همه زمینه‌ها در کل کشور دارد. 
رسول شمالی ورزنده