kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
کارگردان «در چشم باد» و «شیر سنگی»:

جایزه جشنواره عمار بهتر از همه‌ جایزه‌های دنیاست

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعه شب گذشته با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های «مستند» و «داستانی» و پاسداشت مسعود جعفری‌جوزانی برگزار شد.




بنا بر این گزارش، در بخش ویژه این مراسم، آیین پاسداشت مسعود جعفری جوزانی، نویسنده، کارگردان و فیلمساز باسابقه کشورمان و خالق آثاری مانند «در چشم باد» و «شیر سنگی» برگزار شد. در این آیین، مادر شهیدان خالقی‌پور چفیه فرزند شهیدش رسول خالقی‌پور را به عنوان جایزه ویژه جشنواره عمار، به مسعود جعفری جوزانی اهدا کرد.
پیمان جبلی، رئیس‌سازمان صداوسیما پیش از تقدیر از مسعود جعفری جوزانی گفت: کلید و شاهراه همه راه‌ها، بازگشت به اقیانوس مردم است. رسانه ملی امانتی در دست ما است. مردمی که اخلاق، دین، افتخارات و شهدا را به ما سپردند تا این امانت را سالم تحویل دهیم.
جبلی افزود: عمار یکی از راه‌حل‌های مسائل ما است. بازگشت به مردم هم به عنوان موضوع و هم به عنوان ابزار و هم به عنوان مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند و مردمی که در سوگ حاج قاسم نشستند. مهم این است که مردم و خودمان را باور کنیم. تا زمانی که مردم را باور نداشته باشیم مشکلی را نمی‌توانیم حل کنیم.
مسعود جعفری‌جوزانی پس از دریافت جایزه ویژه این بخش از دست مادران خالقی‌پور با بیان‌اینکه دریافت جایزه این بخش افتخار بزرگی است، اظهار داشت: جایزه جشنواره عمار بهتر از همه‌ جایزه‌های دنیاست.
وی گفت: حس حضور در جشنواره عمار مثل چیزی است که اوایل انقلاب آرزو داشتیم. اوایل انقلاب بچه‌ها به‌قدری انرژی داشتند که می‌توانستند قله دماوند را جابه‌جا کنند اما آن بچه‌ها را آرام آرام ناامید کردند و خانه‌نشین شدند.
این فیلمساز تصریح کرد: امروز خدمت جوانان خلاق و هنرمند کشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند و نه خود را شایسته پاسداشت می‌دانم چراکه تردید ندارم هنرمندان بهتر از من بسیار است.
در بخشی از این مراسم، پس از اجرای گروه سرود وصال تهران و پخش بخش‌هایی از مستند «زنان جبهه شمالی»، همسر شهید محمد جنیدی از سوژه‌های این مستند گفت: از ویژگی‌های حاج آقای جنیدی امام جمعه اسبق رودسر نگاه ویژه ایشان نسبت به زن بود. نسبت به خانواده خیلی اهمیت می‌دادند. به ما می‌گفتند: بعد از پیروزی انقلاب شما زن‌ها باید از جهت علمی و فرهنگی رشد کنید. انقلاب به زن احتیاج دارد و‌ باید زن‌ها خود را در انقلاب نشان دهند. ارزش و احترام زن در غرب، آن‌طور که باید و شاید رعایت نمی‌شد. انقلاب آمد و‌ به زن‌ها ارزش داد تا زن بودن خود را بشناسند.
در این مراسم، برگزیدگان بخش‌های داستانی و مستند دوازدهمین جشنواره عمار معرفی شدند که به این شرح است:
هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار جشنواره را به اثر «داستان فوتبال(رقصنده با گرگ‌ها)» به کارگردانی مهدی افضل زاده تقدیم کرد. همچنین در بخش مدافعان حرم نیز لوح افتخار جشنواره به اثر «ژنرال» مهرداد یوسفی و اثر «آقای اصغر اکبر من» به کارگردانی احمد عبدالرحیمی اهدا شد. عبدالرحیمی که در این مراسم حضور نداشت جایزه خود را به خانواده شهید پاشاپور تقدیم کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد‌هادیان اهدا شد.هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ لوح افتخار را به اثر «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی و اثر «جست‌وجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وهاج تعلق گرفت.هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ تاریخی فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس لوح افتخار جشنواره را به «شهرک دارخوین» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» به کارگردانی محمد مجیدپور اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «کد۰۲۴» به کارگردانی عبدالرضا رحمانی‌نسب اهدا شد.
هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ ملت قهرمان، لوح افتخار جشنواره به اثر «به رنگ مریم» حمید اکبرپور و «اباشه» به کارگردانی میثم جهان‌بین تقدیم کرد.هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ جنگ اقتصادی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه و لوح افتخار بهترین پژوهش را مستند «اکس نیهیل‌، یک تراژدی اقتصادی» به کارگردانی محمدرضا نیرومند تقدیم کرد. داوران جشنواره، فانوس این بخش را به اثر «یکی از ما (بی بی)» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی اهدا کرد.در بخش دیگر اهدای جوایز،داوران جشنواره عمار در بخش مستند؛ رویای ایرانی، لوح افتخار جشنواره به اثر «رفاقت‌هایتک» به کارگردانی‌هاشم مسعودی و محمد صادق رمضانی مقدم تقدیم کرد. در این بخش داوران اثری را شایسته فانوس ندانستند.هئیت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نقد درون گفتمانی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو و «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع اهدا کرد. فانوس این بخش را به اثر «نان گزیده‌ها۲» به کارگردانی محمدرضا حاج‌محمدحسینی تقدیم کرد.در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، نشان شهید سیاح به زهرا آراسته نیا اکران‌کننده دزفول خوزستان اهدا شد.
در ادامه اختتامیه جشنواره عمار، در بخش دیگری از اهدای جوایز هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند «جنگ نرم»، با حضور خانواده شهید بهمنی و شهید صدرزاده، لوح افتخار جشنواره را به اثر «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضا زاده و فانوس جشنواره را به اثر «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی اهدا کرد. همچنین داوران جشنواره در بخش فیلم «داستانی کوتاه» لوح افتخار جشنواره را به اثر «کوچه‌های خراسان» به کارگردانی مشترک آقایان امیر بشیری و سجاد انتظاری تقدیم کرد. فانوس این بخش به اثر «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.
هیئت داوران در بخش فیلم «داستانی بلند» لوح افتخار بهترین بازیگری نیز به گلاره عباسی برای بازی در فیلم داستانی «دختر ایران» اهدا کرد. لوح افتخار بهترین صدابرداری نیز به حسین بشاش و بهترین تصویربرداری به‌هاشم مرادی برای اثر «تروا» تقدیم شد. در این بخش، هیئت داوران فانوس بهترین کارگردانی را به سیدجلال دهقانی اشکذری برای اثر «دختر ایران» اهدا کرد. همچنین فانوس ویژه دبیر جشنواره نیز به محمد علیزاده فرد برای اثر«تروا» تقدیم شد. در این بخش‌، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس جشنواره ندانست.