kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید حساب‌شده باشد تا زمینه‌ساز موج ششم کرونا نشود

 

سرویس اجتماعی-
در حالی که سه روز از مرحله جدید بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در کلاس‌ها می‌گذرد، مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت درباره احتمال بروز موج ششم کرونا در صورت کم توجهی به پروتکل‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها هشدار می‌دهند.
به گزارش کیهان، بازگشایی مرحله جدید مدارس و الزام به حضور دانش‌آموزان از ابتدای آذرماه و در ادامه بازگشایی دانشگاه‌ها در حالی است که مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت نگران بروز ششم بیماری کرونا به دلیل این بازگشایی‌ها هستند. این در شرایطی است که آمارها نشان می‌دهد ۸۴ درصد جمعیت هدف یک دُز واکسن و ۶۸ درصد هم دو دُز واکسن زده‌اند و هنوز ایمنی جمعی حاصل از واکسن به طور کامل ایجاد نشده است.
از دیگر سو، آمار جان باختگان کرونا همچنان سه رقمی است که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، نشانگر توقف موج پنجم در بالاترین نقطه است و برای رسیدن به تعادل و کاهش آمار جان باختگان نیاز به افزایش آمار واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. پروتکل‌هایی که بر اساس آخرین گزارش‌ها میزان رعایت و توجه به آنها به زیر 50 درصد رسیده است و این کم توجهی‌ها می‌تواند در کنار آمار واکسیناسیون و بازگشایی مدارس و دانشگاه ‌ها که منجر به افزایش تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌شود همچنین آلودگی هوا زمینه‌ساز افزایش موارد ابتلا،
مرگ و میر و بروز موج جدید بیماری کرونا شود.
سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ۴۵ درصد است
در همین رابطه، رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به اینکه سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حدود ۴۵ درصد است، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر حساب شده نباشد می‌تواند زمینه‌ساز موج ششم کرونا باشد.
محمد مهدی گویا افزود: موج ششم دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ خود فصل سرما حضور در تجمعات را بیشتر می‌کند و همه افراد باید به زدن واکسن کرونا تشویق شوند. گویا ادامه داد: هنوز تا پوشش کامل واکسیناسیون جامعه فاصله داریم و دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، ۷۶ درصد واکسینه شده‌اند بنابراین اگر بازگشایی مدارس بدون حساب و کتاب باشد می‌تواند زمینه‌ساز موج ششم کرونا هم باشد.
وی بیان داشت: سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خوب نیست و در حدود ۴۵ درصد است که برای پیشگیری در جامعه کافی نیست.
مدارس، نقطه آسیب پذیر ورود به موج ششم
معاون بهداشت وزارت بهداشت هم ضمن تاکید بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مدارس، گفت: بازگشایی مدارس اگر بدون هماهنگی با حوزه بهداشت بوده و مدارس آمادگی خود را برای پذیرش دانش‌آموزان از قبل اعلام نکرده، مورد نظارت و بازبینی واقع نشده باشند و مجوز لازم را دریافت نکنند، از طرفی رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مدیر مدرسه که مسئول اجرای این پروتکل‌ها است، با سستی مواجه شود، قطعا از این نقطه آسیب جدی خواهیم دید و ممکن است دقیقا از همین نقطه، موج ششم را تجربه کنیم.
کمال حیدری، در مورد ابهامات مطرح شده در زمینه بازگشایی مدارس با وجود عدم واکسینه شدن دانش‌آموزان زیر 12 سال، بیان داشت: به جز چند کشور، در هیچ کجای دنیا واکسیناسیون کووید 19 برای افراد زیر 12 سال انجام نشده است؛ به دلیل اینکه محققان معتقد هستند که سیستم ایمنی انسان در این سنین، پاسخگوی مقابله با بیماری کووید است. البته درخصوص واکسیناسیون زیر 12 ساله‌ها، کمیته علمی کشوری کووید 19 نیز به نتیجه‌ای نرسید و چنانچه نتیجه‌ای حاصل می‌شد، قطعا واکسیناسیون زیر
12 ساله‌ها نیز انجام می‌شد، چراکه ذخایر واکسنمان کافی است، این موضوع در دست بررسی است.
حیدری افزود: با توجه به این شرایط و عدم پوشش واکسیناسیون زیر 12 ساله‌ها، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بیش از پیش ضرورت می‌یابد.
فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مدارس الزامی است
وی تاکید کرد: درخواست ما این است که مربیان مدرسه و اولیای دانش‌آموزان در زمینه رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان بیشتر دقت کنند و آموزش‌های لازم و کافی را به دانش‌آموزان مکررا تاکید کنند و آنها را به خوبی توجیه کنند و چنانچه مشاهده می‌کنند که دانش‌آموزی علائم بیماری را دارد یا با افراد مشکوک به بیماری در ارتباط بوده، از رفتنش به مدرسه ممانعت به عمل آورند. فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در مدارس الزامی است. خوشبختانه در حال حاضر دانش‌آموزان بالای 12 سال واکسینه شده‌اند و زیر 12 ساله‌ها که هنوز واکسن نزده‌اند، چنانچه پروتکل‌ها را به خوبی رعایت کنند، نگرانی وجود نخواهد داشت.
روند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بازنگری شود
علاوه‌بر این، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، درباره نظر کمیته علمی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: در یک‌سری کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند نشان داده شد که مجددا با موج بیماری کرونا مواجه بودند، اگرچه میزان واکسیناسیون آنها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نکته‌ای که وجود داشت، این بود که آنها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده بودند و یکی از عواملی که باعث ایجاد این پیک‌ها بود، در حقیقت افراد زیر ۱۸ سال، یعنی افراد جوان و کودکان بودند.
حمیدرضا جماعتی افزود: دومین نکته، بازگشایی‌های بسیار بی‌محابایی بود که در مدارس، دانشگاه‌ها، مجامع و رستوران‌ها و... انجام شده بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیک بیماری در این کشورها شد.
جماعتی تاکید کرد: به همین دلیل توصیه کمیته علمی این است که درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع باتوجه به اینکه شیوع روند کرونا در کشورمان نزولی شده، حتما دقت شود و بازبینی مجدد شود، زیرا باتوجه به اینکه افراد زیر ۱۸ سال ما هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند و بچه‌های زیر ۱۲ سال ما که در برخی کشورها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریکا (بالای ۵ سال) واکسیناسیون‌شان را شروع کردند، اما ما هنوز پروتکل را در این سنین نداریم.
هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم
وی ادامه داد: بنابراین بازگشایی‌های بی‌محابا در مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع، رستوران‌ها، سینماها و... باتوجه اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیدیم و با توجه به اینکه کودکان ما از واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، خودش می‌تواند باعث ایجاد پیک ششم کرونا در کشور باشد و باید این را مورد نظر قرار‌داد.
شروط کمیته علمی مقابله با کرونا
برای بازگشایی مدارس
دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه آیا کمیته علمی با بازگشایی‌هایی که انجام شده، مخالف است، گفت: ما بارها از یک ماه قبل اعلام کردیم که در صورتی با بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها و... موافقیم که به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون کافی در کشور رسیده باشیم و به علاوه پروتکل‌های بهداشتی را در مدارس به طور کامل رعایت کنیم. باتوجه با شرایطی که وجود دارد، هنوز به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم، هنوز واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها کافی نیست، بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع می‌تواند خطرناک بوده و منجر به بروز پیک بعدی برای ما باشد.
اعلام نظر کمیته علمی به ستاد ملی کرونا
جماعتی اظهارداشت: نظر جمعی کمیته علمی در این باره به زودی به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد که رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در کشور هنوز مناسب نیست. وی تاکید کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون نرسیم، بازگشایی مدارس کار درستی نیست.
لزوم اتخاذ بهترین تصمیمات
آنچه از مجموع نظرات این مسئولان و کارشناسان بر می‌آید، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با وجود اینکه به علت کاهش سطح کیفی آموزش و ناکافی بودن آموزش مجازی اجتناب ناپذیر می‌نماید اما غفلت از رعایت پروتکل‌ها و کم توجهی به ملزومات بهداشتی این بازگشایی‌ها می‌تواند خطراتی همچون آغاز شیوع پیک ششم را در پی داشته باشد.