مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی:
عمده قاچاق فرآوردههای نفتی در بخش حملونقل رخ میدهد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: با وجود اطلاعات دریافتی قابل اتکا میتوان موضوع مقابله و پیشگیری از قاچاق سوخت را به طور جدی دنبال کرد.
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، «محمدصادق عظیمیفر» اظهار کرد: مراکزی که باربرگهای صوری صادر میکنند و خودروهایی که این تخلفات در آنها رخ داده، باید به سازمان تعزیرات معرفی شوند تا از طریق این دستگاه برخوردهای لازم انجام شود.
وی افزود: این کمیته باید بر اساس گزارشهایی که از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی دریافت میکند، طی دو هفته موارد تخلف را بررسی، تعیین تکلیف و صحتسنجی کند و به دستگاه قضا ارجاع دهد.
«کرامت ویسکرمی»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مصرف نفتگاز کشور مربوط به بخش حملونقل دیزلی است، گفت: روزانه ۶۰ میلیون لیتر نفتگاز به ناوگان حملونقل دیزلی از طریق سهمیه موجود در کارت هوشمند سوخت تحویل داده شده است.
وی افزود: مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئیننامه اجرائی هیئت وزیران در سال ۹۳، تمامی سازمانهای متولی مکلفاند عملکرد واقعی دستگاه را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کنند تا این شرکت نیز بر اساس عملکرد سهمیه سوخت مورد نیاز را تخصیص دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه قاچاق عرضه خارج از شبکه جایی اتفاق میافتد که سهمیه بیش از کارکرد واقعی باشد، اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهرغم وظیفه سازمانی، عملکرد ناوگان را احصا کرده است که با توجه به بررسیهای انجام شده دریافتیم سهمیه سوخت دریافتی مطابق با عملکرد واقعی ناوگان نبوده است.
ویسکرمی با اشاره به اینکه شهری با جمعیت حدود سه هزار نفری را در نظر بگیرید که هفت تا ۱۰ هزار پروانه فعالیت برای ناوگان حملونقل دیزلی، باری و مسافری درون و حومهشهری صادر شده است که با فعالیت واقعی تطابق ندارد، ادامه داد: واقعیت تأسفباری است. جایی که عملکرد واقعی احصا نمیشود، سازمان متولی نظارت نمیکند، سامانه و تکالیف را اجرا نمیکند، اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ملزم است سوخت مورد نیازشان را تخصیص دهد.
وی یادآور شد: البته این مسئله تنها مختص به بخش حملونقل نیست و دیگر بخشها ازجمله صنعت و معدن، کشاورزی، نیروگاهها و... نیز نسبت به ارائه عملکرد واقعی مکلف هستند و اگر بیشتر صحبتمان در زمینه ناوگان حملونقلی است به این دلیل است که ۵۰ درصد نفتگاز کشور تنها در این بخش مصرف میشود، طبیعتاً عرضه سوخت خارج از شبکه نیز در این بخش بالاست.