کد خبر: ۲۹۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
مقاله وارده

قرار بود امتحان نهایی جایگزین تست کنکور شود؛ ولی...

 
 
 
یونس نام‌‌آور
سال‌ها افراد دلسوز فرهنگی کشور با دلایل منطقی خواستار جایگزینی امتحان نهائی به جای تست کنکور بودند تا دانش‌آموزانی که به دلیل وضع مالی ضعیف نمی‌توانند در کلاس کنکور و مدارس غیر انتفاعی و نمونه دولتی و.... آنچنانی تحصیل نمایند بتوانند با مطالعه کتاب درسی، امیدی به دانشگاه داشته باشند، ولی آموزش عالی و سنجش پس از سال‌ها مقاومت در عدم تغییر کنکور، به این نتیجه رسیده با تغییر ظاهری کنکور، اما در عمل با طراحی سؤالات تشریحی سخت شبیه کنکور به نتیجه دلخواه خود 
برسد. 
لذا سال گذشته با روش جدید مشکلات زیر را برای دانش‌آموزان رقم زدند تا دولت مجبور شودهمان کنکور به سیاق قبل را قبول کند.
الف- طراحی سؤالات خیلی سخت که 
دانش‌آموزان خوب حداکثر ۶۰ درصد سؤالات را پاسخ دادند 
ب- تجدیدی حداکثر ۵۰ درصد ی در مدارس دولتی 
ج- تصحیح اوراق به صورت کامپیوتری.
در سال اول اجرای طرح و نبود مصححین کافی که مشکلات را بیشتر کرده است و نتیجه، دیپلم ردی فراوانی است که در مدارس دولتی بر روی دست آموزش و پرورش گذاشته شده است. 
به نظرم باید در طراحی سؤال و تصحیح طوری برنامه‌ریزی کرد که ابتدا دانش‌آموزانی که در کنکور قبول نمی‌شوند بتوانند دیپلم خود را اخذ نمایند و بعد به محیط کار وارد شوند.
ثانیا دانش‌آموزان متوسط به بالا که در مدارس دولتی امکانات آموزشی کمتری دارند با مطالعه کتاب درسی بتوانند (راحت‌تر از قبل) در کنکور قبول شوند.
فرق کنکور با امتحان نهائی
کنکور فقط برای انتخاب تعداد کمی از دانش‌آموزان برای رشته‌های مختلف دانشگاه برگزار می‌شود. یعنی سیستم کنکور جداسازی است حال آنکه در امتحان نهائی دانش‌آموزان با کسب نمره ۱۰ در هر درسی قبول شناخته می‌شوند.
حال مسئولین باید طرحی در اندازندکه ضمن اینکه امتحان نهائی که کار کلی‌تر از کنکور است مانند گذشته انجام شود و در ضمن از دل امتحان نهائی گزینش دانشجو هم صورت بگیرد هم عدالت آموزشی رعایت شود.
عدالت آموزشی وقتی قابل قبول می‌تواند باشد که بعد از اعلام نتایج کنکور بر خلاف سال‌های قبل به صورت تدریجی درصد قبولشدگان مدارس دولتی با شیب ملایم رشد صعودی داشته باشد.
از طرفی در حکومت اسلامی ما که پشتوانه مردمی آن هم از قشر متوسط به پایین دارد بر طبق فرموده امام خامنه‌ای باید به مدارس دولتی بیشتر توجه کرد تا آنها هم در دانشگاه‌ها قبول شوند یکی از راه‌های آن تاثیرمعدل نهائی با محوریت تدریس کتاب است نه برگزاری امتحان نهائی شبیه کنکور و در نتیجه مردودی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی دانش‌آموزان که مشکلاتی را برای اولیا و جامعه ایجاد کند(دیپلم ردی) و دانش‌آموزان متوسط به بالا هم با سختگیری امتحان نهائی شبیه کنکور به حاشیه رانده شوند عملا سنجش با این کار به هدف خودش که همان برگزاری کنکوراست؛ برسد.
دو دلیل مهم برای حذف کنکور 
۱- جلوگیری از هزینه‌های اضافی که توسط مؤسسات آموزشی بر مردم (اولیا) تحمیل می‌کنند.
۲- بعد از اجرای عدالت آموزشی و برگزاری امتحان نهائی در سطح کتاب،دانش‌آموزان مدارس دولتی هم سهمی از دانشگاه‌ها داشته باشند.
نتیجه‌ای که از اجرای کنکور تاکنون به دست امده تقریبا حدود ۸۵ درصد قبولی کنکور در دانشگاه‌های برتر یا عادی از دانش‌آموزان مدارس خوب (غیرانتفاعی و نمونه دولتی) 
می‌باشند.