kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد:

وضعیت بیشتر صندوق‌های بازنشستگی نامطلوب است

 
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بیشتر صندوق‌های بازنشستگی کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارند و دولت سخاوتمندانه در این حوزه وارد شده و کمک می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجت کاظمی دیروز در نشست خبری اظهار کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی در سیاست‌های کلان جزو سومین بحران‌های مهم کشور است. در بحث صندوق‌های بازنشستگی نیازمند برنامه‌های کلان هستیم در قانون بودجه سال جاری ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ درصد بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به حقوق مستمری‌بگیران سه صندوق اختصاص داده شده است.
وی افزود: در اکثر دنیا دولت‌ها به صندوق‌ها کمک نمی‌کنند؛ بلکه صندوق‌ها هستند که به دولت کمک می‌کنند اما در کشور ما دولت سخاوتمندانه وارد کار شده است. سال به سال وابستگی به این تعهدات در صندوق‌ها بیشتر می‌شود. اکثر صندوق‌های ما در وضعیت نامطلوب و در لبه ورشکستگی قرار دارند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: عاملی که باعث ورشکستگی یا وضعیت نامطلوب صندوق‌ها شده عدم رشد سن و سابقه همگام با دنیا است. مورد دیگر که به بحران در صندوق‌های بیمه‌ای منجر می‌شود مدیریت دارایی‌هاست. چیزی که به داد صندوق می‌رسد حوزه سرمایه‌گذاری است که در کشور ما در این بخش موفق نبودیم. مسئله دیگر تنظیم بخشی است. صندوق‌های ۱۸گانه در کشور نیازمند نظام تنظیم بخشی در کشور هستند.
وی ادامه داد: در ادوار گذشته دولت ۵۴هزار میلیارد تومان به صندوق بدهی داشت. اگر این بدهی‌ها در سال ۹۹ پرداخت می‌شد و صندوق بازنشستگی فولاد در حوزه‌هایی مانند بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد و ما اکنون مشکل کمبود نقدینگی برای پرداخت حقوق نداشتیم.
افزایش چشمگیر بودجه صندوق‌ها
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: اتکای ما اکنون به مدیریت دارایی‌ها است. در بخش مدیریت دارایی‌ها نیز خوب عمل نشده است. چهار شرکت مانند شرکت دخانیات و زغال‌سنگ را به صندوق بازنشستگی فولاد داده‌اند که همگی زیان‌ده شده‌اند. در ماه گذشته صندوق فولاد به شرکت زغال‌سنگ تزریق مالی انجام داد تا بتواند حقوق کارگران خود را بدهد. این در حالی است که آن‌ها باید به صندوق پول تزریق کنند. در برخی مواقع پرداخت حقوق بیمه‌شدگان با مشکل مواجه شد اما در یک سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که توانستیم برخی مشکلات را حل کنیم که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق سر موقع بود. 
کاظمی تاکید کرد: یکی از خواسته‌های مهم بازنشستگان فولاد انتقال از جدول نوع متفرقه بودجه کلان به جدول هفت بوده است که این اتفاق رخ داد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بودجه تخصیصی به این صندوق بودجه واقعی نبود. در یک سال گذشته سعی کردیم تا در نهایت بودجه صندوق را به بیش از ۷۰ درصد رشد دهیم و اکنون بودجه از 5600 هزار میلیارد تومانی به 9800 میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به دو برابر شدن سرانه درمان، معاف شدن بیمه‌شدگان این صندوق از پرداخت فرانشیز در عمل‌ها و تزریق تجهیزات نو برای تسهیل درمان بازنشستگان فولاد، افزود: در سال جاری یارانه ۵۰ درصد در سفرهای سیاحتی و زیارتی دیدیم که ۱۵ هزار نفر تاکنون استفاده کردند. حکمت کارت توزیع و شارژ شده و در حال انعقاد قرارداد با شرکت‌های رفاهی دیگر هستیم.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بحث دیگر نیز تسهیلات مربوط به این افراد است در این حوزه تقریباً تسهیلات را دو برابر کردیم. تمهیداتی اندیشیدیم که نه نیاز به مراجعه به بانک باشد نه ضامن و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند.