kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
حملات بی‌امان حزب‌الله به «حیفا»

الجزیره: حزب‌الله لبنان در حال شکل‌دهی معادله «حیفا مقابل ضاحیه» است

 
 
 
سرویس خارجی-
در حالی که حملات سنگین و بی‌امان حزب‌الله به قلب بندر استراتژیک حیفا در اراضی اشغالی ادامه دارد و شدت بی‌سابقه‌ای نیز گرفته است، شبکه عربی‌زبانِ «الجزیره» در گزارشی به این مسئله پرداخته است که: «معادله حیفا مقابل ضاحیه در حال شکل‌گیری است.»
بارها گفته شده و حالا به چشم دیده می‌شود که حزب‌الله لبنان چنان‌که از یک سازمان حرفه‌ای انتظار می‌دهد در نبود رهبر محبوبش نیز همچنان می‌تواند به مقاومت خود ادامه ‌دهد. گرچه فقدان او برای بسیاری از خانوادگان شهدای لبنانی حتی سخت‌تر از فقدان عزیزان خود آن‌هاست، اما این فقدان به هیچ وجه مقاومت را منفعل نکرده است. یکی از اموری که حزب‌الله لبنان بر آن تأکید داشته- و دارد- رویکردِ «حیفا در مقابل ضاحیه» است و تا جایی که ضاحیه هدف حملات رژیم آپارتاید اسرائیل است، حیفا نیز هدف مشروع حزب‌الله است. البته تأکید بر حیفا به خاطر اهمیت اقتصادی و... آن است و الا دیگر نقاط اراضی اشغالی نیز از آتش سنگین حزب‌الله در امان نیست. در سرِ پا بودن جنبش محبوب حزب‌الله لبنان همین بس که، ترورهای رهبران و فرماندهانش را با تدابیری تقریبا متوقف و نیروهای شهیدش را با جوانان حرفه‌ای و تازه نفس جایگزین کرده است. در گزارش پیش رو ابتدا مروری بر حملات جدید حزب‌الله به حیفا می‌کنیم و بعد هم سخنی از معادله جدید حزب‌الله نقل قول خواهیم کرد.
حیفا همچنان زیر آتش
دیروز و پس از آنکه رسانه‌های اسرائیلی از شلیک موج جدید موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله لبنان به سوی حیفا خبر دادند، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای جزئیات عملیاتِ یکشنبه علیه این منطقه راهبردی رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. در بیانیه حزب‌الله آمده است که در حمایت از مردم پایدار نوار غزه و مقاومت قهرمانانه و شریف آن‌ها و نیز در دفاع از لبنان و مردمش، صبح دیروز عملیات جدیدی در چارچوب عملیات خیبر با رمز لبیک یا نصرالله انجام داده است. بر اساس این بیانیه، رزمندگان مقاومت ساعت ۹:۳۰ صبح دیروز، پایگاه نظامی طیره کرمل در جنوب حیفا را هدف قرار دادند. ساعاتی پس از این گزارش نیز، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در حیفا خبر دادند. این منابع جزئیات بیشتری در این زمینه مخابره نکردند.
دیگر نقاط سوخته اراضی اشغالی
البته حیفا چنان‌که اشاره شد تنها هدف نیست. همچنین حزب‌الله لبنان اعلام کرد که جمعه شب با اسکادرانی از پهپادهای انتحاری اطراف تل‌آویو در مرکز اراضی اشغالی را هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان شنبه شب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای حمایت از مردم پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت قهرمانانه و شرافتمندانه آن‌ها و برای دفاع از لبنان و مردمش و در پاسخ به حملات وحشیانه اسرائیل به شهرها و روستاها و غیرنظامیان؛ نیروهای مجاهد مقاومت اسلامی روز جمعه حمله هوائی با اسکادرانی از پهپادهای مسلح در اطراف تل‌آویو انجام دادند.»
روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم روز شنبه گزارش داد در جریان تعطیلات عید غفران، ۲۲۰ موشک و راکت از لبنان به سمت شهرک‌های اسرائیلی در محور شمال شلیک شده است. در همین زمینه، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد حملات موشکی حزب‌الله بیش از یک میلیون اسرائیلی را به پناهگاه‌ها فراری داده است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: در تعطیلات عید غفران علاوه‌بر شلیک ده‌ها موشک به سمت شمال، یک موشک هم به ساختمانی در هرتزلیا اصابت کرد. همچنین مدیریت بیمارستان اسرائیلی «زیو» در شهر صفد اعلام کرد در روزهای نخست آغاز عملیات زمینی در جنوب لبنان، بیش از ۱۰۰ نظامی مجروح اسرائیلی به این بیمارستان انتقال داده شده است. محل استقرار نیروهای دشمن اسرائیلی در شهرک شومیرا، پادگان زرعیت، مقر تل شعر، شهرک المناره، شتولا، ناتوا و ایون مناخیم، نطوعه، شهر عسقلان، پادگان زبدین در مزارع اشغالی شبعار، تجمع نیروهای دشمن اسرائیلی را در شهرک مارون الراس، پایگاه طیره الکرمل از دیگر اهداف حزب‌الله بوده است.حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد که نیروهای پیاده‌نظام دشمن اسرائیلی را پس از تلاششان برای نفوذ به منطقه کنعان در شهرک بلیدا واقع در جنوب لبنان با توپخانه هدف قرار دادیم. همچنین حزب‌الله نفوذ به منطقه تل‌المدور در شهرک رامیه را خنثی کرد. رسانه‌های عبری گزارش دادند که بالگردهای رژیم صهیونیستی دست‌کم هفت نظامی مجروح را به بیمارستان منتقل کردند. ساعاتی بعد رسانه‌های عبری گزارش دادند که تاکنون ۱۱ سرباز صهیونیست از منطقه مرزی با لبنان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند که حال چهار تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است. شبکه العربیه نیز گزارش داد حزب‌الله توانسته 5 نظامی اسرائیلی را دیروز در جنوب لبنان از پا درآورد و چندین نفر دیگر را مجروح کند. پایگاه خبری عبری زبان والا اعلام کرد که شمار نظامیان اسرائیلی مجروح در درگیری‌های دیروز (یکشنبه؛ 13 اُکتبر؛ 22 مهر) در جنوب لبنان به ۲۵ نفر افزایش یافته است.
ورشکستگی بندر ایلات و ترس از تعطیلی بندر حیفا
وبسایت World Cargo News (متخصص در حوزه حمل‌ونقل و حمل‌ونقل دریایی) در گزارشی نوشت که ۸۵ درصد فعالیت بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به دلیل حملات و محاصره دریایی اسرائیل از سوی یمنی‌ها متوقف شده است. آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، به گفته این وبسایت، «گدعون گالبر»، مدیر بندر ایلات، مجبور شده از دولت اسرائیل درخواست کمک مالی کند و در آستانه اعلام ورشکستگی است. او روز جمعه به کارمندان بندر ایلات گفته بود که باید به مرخصی اجباری بروند!
همزمان، منابع رسانه‌ای از ترس و نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از تعطیل شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی در نتیجه حملات حزب‌الله لبنان و پیامدهای شدید آن برای اقتصاد این رژیم در سایه ورشکستگی بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی پرده برداشتند. روزنامه العربی الجدید در این باره گزارش داد: «این نگرانی در اسرائیل افزایش یافته است که موشک‌های حزب‌الله لبنان بندر حیفا را که اصلی‌ترین دروازه دریایی این رژیم به جهان است، هدف قرار دهد.»
معادله «حیفا مقابل ضاحیه»
درست شرایط که کمابیش در خطوط بالا ترسیم شد، «ایهاب جبارین»، کارشناس امور اسرائیل در شبکه عرب‌زبان، الجزیره گفته است: «اسرائیل با ترور فرماندهان و بمباران انبارهای مهمات حزب‌الله ادعا می‌کرد که کار تمام است اما امروز حزب‌الله درحال برقراری معادله حیفا در مقابل ضاحیه است.» پیش از این نیز، حزب‌الله از ساکنان شهرهای شمالی در حیفا، طبریا و عکا خواسته بود که برای حفظ جان خود مناطق نزدیک به تجمع نظامیان را ترک کنند، زیرا اشغالگران از مناطق غیرنظامی برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند. تحلیلگران با اشاره به این بیانیه و با اشاره به تهدید مسئول حزب‌الله به اینکه «حمله به تل‌آویو آغاز راه است» این را نشان از ورود مقاومت لبنان به مرحله جدید نبرد دانسته بودند.
نتانیاهو: باز هم نیروهای بین‌المللی را می‌زنیم!
در این میان وقاحت صهیونیست‌ها نیز ادامه دارد. صلیب سرخ لبنان از مجروح شدن 4 نیروی داوطلب خود در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور در روز یکشنبه خبر داد. همچنین پنتاگون اعلام کرد، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با وزیر جنگ تل‌آویو نسبت به حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به مواضع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان و وضعیت وخیم انسانی در غزه، ابراز نگرانی کرده است. همزمان خبر می‌رسد که دست‌کم ۴۰ کشور حمایت کامل خود از نیروهای یونیفل را اعلام کرده و حمایت از این نیروها را که در ۴۸ ساعت گذشته پنج تن از آن‌ها زخمی شدند، خواستار شدند. جالب است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت از حمله ارتش این رژیم به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل)، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار خروج آن‌ها از جنوب لبنان شد. وی مدعی شد که حضور آن‌ها جان اسرای اسرائیلی را به خطر می‌اندازد. وی مدعی شد: «خودداری خروج نیروهای یونیفل از جنوب لبنان به معنای رها کردن آن‎‌ها در دست حزب‌الله است. به دبیرکل سازمان ملل می‌گویم که خودداری از تخلیه نیروهای یونیفل آن‌ها را به گروگان‌های حزب‌الله بدل می‌کند!» حتی شامگاه یکشنبه خبر آمد که تانکهای رژیم وارد ساختمانهای یونیفل شدند!
ادامه عملیات مقاومت عراق
در میان حملات سنگین حزب‌الله همزمان مقاومت عراق نیز اهداف اسرائیلی را می‌کوبد. مقاومت اسلامی در عراق اعلام کرد، شنبه شب، که به مواضعی در جولان و ایلات اشغالی حمله کرده است. ساعاتی بعد، در صبح یکشنبه، نیز مقاومت اسلامی عراق بار دیگر اعلام کرد که با پهپاد به یک هدف نظامی در جولان اشغالی حمله کرده است. مقاومت اسلامی تأکید کرد عملیات انهدام سنگرهای دشمن با سرعت فزاینده‌ای ادامه دارد.
سایر رویدادها
* یک روزنامه صهیونیستی نوشت که در عین ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر کشف و نابودی تونل‌های حزب‌الله لبنان در اراضی اشغالی، ساکنان مناطق شمالی آن شواهدی از تحرکات نیروهای حزب‌الله برای تونل‌سازی در این مناطق دارند که هنوز آرامش خاطر نیافته‌اند.
* نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان گفت که نیروهای نخبه مقاومت جز شمار اندکی، هنوز وارد درگیری با رژیم صهیونیستی نشده‌اند.
* رسانه فرانسوی تحلیل می‌کند چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی برای دست زدن به عملیات زمینی در لبنان چنان عظیم هستند که عاقلانه بودن چنین تصمیمی را زیر سؤال می‌برند.
* حزب‌الله لبنان اعلام کرد رژیم صهیونیستی صبح روز یکشنبه مناطقی در جنوب لبنان را با موشک‌های حامل بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای بمباران کرد.
* در حملات هوائی بامداد یکشنبه رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان از جمله خانه‌های مسکونی و اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ده‌ها تن شهید و زخمی شدند.
* سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به لبنان موجب تعطیلی پنج بیمارستان و ۱۰۰ مرکز بهداشت در این کشور شده است.