kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

سی‌ان‌ان: مقاومت حزب‌الله شگفت‌انگیز است(خبر ویژه)

 
 
آخرین جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله به بن‌بست ختم شده و فقط ظرف چند روز اول، بیش از صد زخمی از نظامیان اسرائیل فقط به بیمارستان زیو در صفد منتقل شده‌اند.
وبسایت شبکه سی‌ان‌ان در یادداشتی تحلیلی نوشت: تعداد نظامیان کشته شده و مجروح اسرائیل در جنگ با لبنان کم نیست. حداقل 14 سرباز ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. از زمان شروع عملیات زمینی، روند ثابت انتقال سربازان مجروح به بیمارستان در جریان است و فقط یک بیمارستان تنها در چند روز اول، بیش از 100 نفر مجروح را دریافت کرده است. هم ارتش اسرائیل و هم حزب‌الله گفتند که در هفته گذشته درگیری‌های شدید و چندین حمله برون مرزی رخ داده است.
سطح مقاومت حزب‌الله بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده است، زیرا اسرائیل اخیراً تقریباً کل رهبران گروه مورد حمایت ایران، از جمله سید حسن نصرالله را کشته است. همزمان، حزب‌الله به شلیک موشک به اسرائیل به طور منظم ادامه می‌دهد. چند سرباز اسرائیلی که در حال حاضر در لبنان می‌جنگند به سی‌ان‌ان گفتند که زمین‌های باز و کوهستانی که دشمن آنها در خانه است، عملیات را دشوار می‌کند. یکی از سربازان گفت که جنگ در امتداد مرز شمالی با آنچه او در غزه تجربه کرد بسیار متفاوت است. چالش اصلی تغییر ماه‌ها جنگ در یک قلمرو شهری در مقابل جنگ در یک منطقه باز است.
بر روی کاغذ، ارتش اسرائیل بسیار برتر از جنگجویان شبه نظامی حزب‌الله است. این کشور دارای سلاح‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر، تعداد قابل توجهی نیروها، اطلاعات بهتر و متحدان قوی‌تر است. اما سربازی که با سی‌ان‌ان صحبت می‌کرد، گفت که این مزیت‌ها در نوع جنگی که در تپه‌های جنوب لبنان در جریان است، جایی که تسلیحات برتر اهمیت کمتری دارد، اهمیت چندانی ندارد.
حزب‌الله در سال 2006 در مقابل قوی‌ترین ارتش خاورمیانه قرار داشت؛ روزانه صدها حمله هوائی اسرائیل و توپخانه و تمام توانایی‌هایی که یک ارتش مدرن و پیشرفته ارائه می‌دهد وجود داشت و شکست نخورد. آنها زنده ماندند و در طول کل تهاجم اسرائیل، حزب‌الله می‌توانست هر روز صدها موشک به اسرائیل شلیک کند. 
اسرائیل در سرزمینی می‌جنگد که حزب‌الله آن را خیلی بهتر می‌شناسد و حریفش مصمم است تا حد ممکن تلفات بیشتری به ارتش اسرائیل وارد کند. مبارزان حزب در تأسیسات زیرزمینی مستقر هستند و یک بازی دفاعی انجام می‌دهند؛ مهم نیست که چند نفر از آنها را بکشید، باز هم (در یک جنگ چریکی) طرف ضعیف‌تر در نهایت با تحمیل انباشت مداوم هزینه‌ها برنده می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که در سال 2006 اتفاق افتاد، زمانی که اسرائیل با وجود توانایی‌های برتر خود نتوانست به پیروزی دست یابد. در حالی که ارتش اسرائیل جزئیاتی در مورد چگونگی کشته شدن نیروهای خود در لبنان ارائه نکرده است، حزب‌الله مدعی شده است که در چندین نوبت با موفقیت به سربازان اسرائیلی کمین کرده و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کرده است.
برخی در جامعه اسرائیل چندان مطمئن نیستند که رفتن به لبنان ایده خوبی است. چندین غیرنظامی ساکن در بخش‌های شمالی اسرائیل هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفتند که می‌ترسند جنگ زمینی بسیار مرگبار شود و برخی مانند ایتامار‌گرینبرگ برای اعتراض به جنگ آماده رفتن به زندان هستند. این جوان 18 ساله یک مخالف خدمت وظیفه اجباری یا «refusenik» است. خدمت اجباری برای اکثر شهروندان اسرائیلی اعم از زن و مرد اجباری است و تنها تعداد کمی از جوانان جرأت می‌کنند از آن سر باز بزنند.‌ گرینبرگ تاکنون 60 روز را در زندان گذرانده است. او در سال 2006، سال جنگ دوم لبنان به دنیا آمد- اتفاقی که برای او فراموش نمی‌شود. وی گفت: اولین سربازان (اسرائیل) اکنون در جنگ سوم لبنان کشته شده‌اند و کودکانی که در جنگ چهارم لبنان خواهند جنگید اکنون متولد می‌شوند. این جنگ در حال ایجاد جنگ بعدی است. بچه‌هایی که می‌بینند خانواده‌شان می‌میرند، متوقف نمی‌شوند. من کاملاً مطمئن هستم که بر اساس تاریخ، آنها مقاومت و خشونت را انتخاب خواهند کرد. غم‌انگیز است، اما واقعیت است.