kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
در سال ۲۰۲۱

گرانی قیمت مواد غذایی در جهان به رکورد ۱۰ ساله نزدیک شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از گرانی کم‌سابقه قیمت مواد غذایی در جهان در سال 2021 خبر داد.

بر اساس گزارش فائو، قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵ و هفت دهم واحد رسید که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد ۱۳۱ و 9 دهم واحد در سال ۲۰۱۱ بود. این شاخص ماهانه در ماه دسامبر‌اندکی کاهش پیدا کرد اما در چهار ماه پیش از آن رشد متوالی داشت که منعکس‌کننده مشکلات برداشت محصولات کشاورزی و تقاضای مصرفی بالا طی سال میلادی گذشته بود.
به گزارش ایسنا، قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به رشد تورم همزمان با احیای اقتصادهای جهانی از رکود ناشی از بحران ویروس کرونا دامن زده است. فائو هشدار داده است که هزینه‌های بالاتر جمعیت فقیر را در کشورهای وابسته به واردات، در معرض خطر قرار می‌دهد. فائو در جدیدترین گزارش خود درباره اینکه آیا فشارهای قیمت ممکن است امسال فروکش کند، محتاط بود. عبدالرضا عباسیان؛ اقتصاددان ارشد فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه انتظار می‌رود قیمتهای بالا با افزایش تولید ریزش کنند اما هزینه بالای تولید، ادامه پاندمی جهانی و شرایط اقلیمی نامعلوم، فضای‌اندکی برای خوش بینی نسبت به بازگشت به شرایط بازار باثبات‌تر در سال ۲۰۲۲ باقی می‌گذارند. افزایش قیمت کود که به نوبه خود ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی است، هزینه تولید را برای کشاورزان بالا برده و تردیدهایی را نسبت به چشم‌انداز محصول برای برداشت سال آینده ایجاد کرده است.
آمارهای سازمان ملل متحد نشان داد که قیمت انواع غذا و محصولات در سال 2021 افزایش شدید داشت. در این میان قیمت انواع غلات، خوراک دام و طیور و دانه‌های روغنی پیشتاز هستند که تا 65 درصد افزایش قیمت را داشته است.
افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی روغن
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: شاخص قیمت غذا در سال 2021 به میانگین 125 و هفت دهم واحد رسیده که رشد 28 و یک دهم درصدی نسبت به سال 2020 نشان را داد.
بر اساس این آمارها شاخص ماهانه قیمت غلات کاهش شش دهم درصدی داشت اما در مدت سال گذشته به بیشترین رقم سالانه از سال 2012 تا کنون رسید و رشد 27 و دو دهم درصدی را ثبت کرد. ذرت مهم‌ترین غله‌ای بود که افزایش 44 و یک دهم درصدی و گندم رشد 31 و سه دهم درصدی را در سال گذشته داشت. در این میان برنج چهار درصد ارزش خود را از دست داد.
همچنین شاخص قیمت انواع روغن با وجود کاهش ‌
3.3 درصدی قیمت جهانی در ماه دسامبر اما در طول سال به بیشترین قیمت رسید و رشد 65 وهشت دهم درصدی را نسبت به سال 2020 ثبت کرد، اما شکر نسبت به ماه گذشته کاهش سه و یک دهم درصدی داشت و به کمترین قیمت پنج ماه گذشته رسید. بر اساس این آمارها بررسی قیمت‌های سالانه نشان داد که شاخص قیمت شکر 29 و هشت دهم درصد رشد داشته و به بیش‌ترین رقم از سال 2016 تاکنون رسیده است.
بر اساس آمارهای فائو شاخص قیمت گوشت در ماه دسامبر تا حدودی ثابت بود اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 و هفت دهم درصد داشت. لبنیات تنها محصول در این گروه بود که ماه گذشته افزایش قیمت داشت و رشد یک و هشت دهم درصدی را در ماه نوامبر ثبت کرد که عمدتا به دلیل کاهش تولید شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه بود. قیمت پنیر هم در ماه گذشته کاهش داشت اما در مقایسه با یکسال اخیر رشد 16 و 9 دهم درصد را ثبت کرد که بیش‌ترین میزان از سال 2020 تا کنون محسوب می‌شود.