kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹

آسمان پرستاره مقاومت

 

کامران پورعباس
به مناسبت هفته مقاومت و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و یارانش، در این گزارش به مرور سیرت این شهدای برجسته جبهه مقاومت می‌پردازیم:
شهید حاج قاسم سلیمانی
جهان و جهانیان به عمق اخلاص و اعتقادات و
ولایت­مداری، عظمت شخصیت و عملکرد قهرمانانه و انقلابیِ سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی معترفند و تاکنون این حقیقت درخشان و انکارناپذیر را فریاد زده­‌اند.
ما بهترین توصیفات از ویژگی‌های حاج قاسم را در رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌­ای
دیده‌ایم، لذا به آنها استناد می‌­نماییم. رهبر انقلاب هم در زمان حیات و هم بعد از شهادت سردار، بارها با عظیم‌­ترین تعابیر از عظمت شخصیت و عملکرد و شهادت شهید سلیمانی یاد نموده‌­اند.
برخی از این تعابیر چنین است:
- حاج قاسم از آنهایی است که شفاعت می‌کند.
- سردار بزرگ و پرافتخار اسلام 
- شهید عالی‌مقام
- قهرمان ملّت ایران و قهرمان امّت اسلامی
- نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب
امام خمینی
- همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.
- تبلور مجموعه مکارم اخلاق در شهید سلیمانی
- در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی‌سبیل‌الله از هیچ چیز پروا نداشت.
- به شدت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی­گری خط قرمز قطعی او بود. ذوب در انقلاب بود.
- یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت.
- چهره بین‌المللی مقاومت
- شهید سلیمانی، هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد، هم با شهادتش.
- خنثی­‌کننده همه نقشه‌­های نامشروع آمریکا در منطقه غرب آسیا
- سرشناس­‌ترین و قوی­‌ترین فرمانده مبارزه با تروریسم
- او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت و داغدار رفقای شهیدش بود.
- این شهادت بزرگ یکی از آیات قدرت الهی است.
- یوم‌الله بودن تشییع جنازه شهید
- به هر دو حُسنیین رسید، هم پیروز شد، هم به شهادت رسید. خدای متعال کلنا الحسنیین را به این شهید عزیز داد.
- شهادت او، زنده بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه دنیا کشید.
- با این شهادت، دشمنان در مقابل عظمت ملّت ایران احساس خضوع کردند.
- بنده قلباً و زباناً او را تحسین می­‌کردم امّا امروز در مقابل آنچه او سرمنشأ آن شد و برای کشور بلکه برای منطقه به وجود آورد، در مقابل او من تعظیم می­‌کنم.
رهبر انقلاب بلافاصله پس از شهادت حاج قاسم بر ادامه راهش تأکید و بر ضرورت به چشم مکتب نگاه کردن به شهید سلیمانی تصریح نموده‌‌اند. این شاخص‌ها عبارتند از: دشمن‌شناسی، دانستن نقشه‌ دشمن و دانستن شیوه مقابله با نقشه دشمن.
شهید ابومهدی المهندس
یکی از همراهان شهید قاسم سلیمانی در پرواز ابدی از فرودگاه بغداد، شهید ابومهدی المهندس است.
«جمال جعفر محمد آل ابراهیم» یا «جمال ابراهیمی»، که بیشتر با لقبش «ابومهدی المهندس» شناخته می‌شود، فرمانده اجرایی یا به عبارت دیگر فرمانده میدانی بسیج مردمی عراق (الحشدالشعبی) بود.
ابومهدی در دوران حاکمیت حزب بعث عراق، در سال 1980 به کویت رفت و در آنجا همراه با دیگر نزدیکان خود، ابتدا حزب‌الدعوه و بعدها یک گروه جهادی را پایه­‌گذاری کردند. مدتی نیز در ایران بود. تا سقوط صدام خارج از عراق فعالیت‌های مبارزاتی داشت.
در سال 2007، با داشتن تجارب فراوان جنگی اقدام به تشکیل گروه «کتائب حزب‌­الله عراق» کرد. کتائب حزب ­الله به‌عنوان قدرتمندترین گروه مسلح سازمان­‌یافته در عراق شناخته می‌شود و ستون اصلی حشد‌الشعبی است.
با ظهور داعش در منطقه و پیشروی تکفیری‌ها در عراق و اشغال بخش‌هایی از آن، بعد از فتواي مشهور آيت الله سيستاني که حکم جهاد کفايي دادند، سازمان حشدالشعبی تشکیل شد.
بعد از فتوای آيت الله سيستاني، ابومهدی المهندس در نامه‌­ای نوشت:
«حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی الحسینی
با شما در به دست گرفتن سلاح و جهاد و مشارکت در این عملیات جهادی حسینی و مقدس پیمان می‌بندیم و جان و هر آنچه که در اختیار داریم برای توقف این تهاجم ظالمانه یزیدی- زیدی- تکفیری و دفاع از مقدسات و حرم ائمه (امام) علی(ع)، (امام) کاظم(ع)‌، (امام) جواد(ع)، (امام)‌هادی(ع) و (امام) حسن عسکری(ع) و حضرت عباس(ع) و نیز دفاع از آبرو و عراقمان و جمیع مظلومان به کار خواهیم بست....»
بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی به نیروهای مردمی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازماندهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که بیشترشان شیعه هستند اما گروه‌های سنی، مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. فرماندهی میدانی این نیروها با ابومهدی المهندس بود.
به ابومهدی گفته شد خسته نشدی این همه مبارزه کردی؟ چرا استراحت نمی‌کنید و تفریح نمی‌روید؟ ابومهدی در پاسخ روایتی از حضرت رسول(ص) خواند: «سیاحت امت من جهاد است.» این جمله شاه‌کلید فعالیت تمامی مجاهدین است.
اتاق فرماندهی جنگ او، نه در قلب پایتخت و روی مبلمان­‌های راحت و شیک، بلکه در خط مقدم و در نفربرهای رزمی بود. ابومهدی تمامی گروه‌ها و فضاهای عملیاتی را شخصاً سرکشی می‌کرد. در مبارزه با داعش همکاری گسترده‌­ای با حاج قاسم داشت.
ناصر الابراهیمی پسرعموی شهید می­‌گوید: رابطه شهید المهندس با شهید سلیمانی، رابطه برادر با برادر بود، دو شهید جز هنگام ضرورت از هم جدا نمی‌شدند.
سید‌هاشمی موسوی تهیه‌کننده مستند «سلفی با ابومهدی» معتقد است: «ابومهدی همانند حاج قاسم فرمانده قلوب بود.»
رهبر انقلاب در جریان ملاقات شهید ابومهدی المهندس با ایشان، در حیاط بیت رهبری، جملاتی به عربی می­‌فرمایند که ترجمه‌­اش چنین است: «هر شب به اسم، شما را دعا می‌کنم، آقای ابومهدی.»
در پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او از جناب آقای ابومهدی المهندس با تعبیر «مجاهد بزرگ اسلام» یاد شده است.
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی به فاصله کوتاهی پس از شهادت این مجاهد بزرگ ­فرمودند:
«شهید ابو‌مهدی (رضوان‌الله تعالی علیه)- مرد نورانی، مرد مؤمن، مرد شجاع که انسان وقتی نگاه می­‌کرد، چهره‌ او مصداق «و بَیِّض وَجهِی بنورک» [بود]؛ ابو‌مهدی این جوری بود؛ چهره،‌ چهره‌ نورانی معنویِ خدایی- شهید سلیمانی با امثال این جور انسان‌های مؤمن و شجاع و نورانی توانستند کارهای بزرگی را انجام بدهند.»
شهید حسین پورجعفری
یکی دیگر از همراهان شهید قاسم سلیمانی در پرواز ابدی از فرودگاه بغداد، سردار شهید حسین پورجعفری (جعفری‌­نیا) است.
شهید پورجعفری در بیشتر سال‌های جنگ تحمیلی در جبهه­‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت و در عملیات‌های مختلف شرکت نمود و یکبار هم از ناحیه کمر به شدت مجروح شد.
وی سال 1376، یک هفته بعد از حاج قاسم وارد سپاه قدس تهران شد. حاج حسین بیش از ۴۰ سال همراه و همراز سردار سلیمانی و در سال‌های اخیر نیز دستیار ویژه، رئیس ‌دفتر و همراه همیشگی سردار بود.
حاج قاسم سلیمانی در یک نامه خطاب به یار همیشگی خود نوشته بود:
«حسین جان! شهادت می­‌دهم که سی سال با اخلاص و پاکی و سلامت و صداقت زندگیت را فدای اسلام کردی.» سردار در انتهای این نامه از ایشان با عناوین «برادر خوب و عزیزم، دوست و یار باوفا و مهربان و صادق سی ساله‌­ام» یاد نموده‌­اند.
نزدیکی این دو شهید به هم به قدری بود که سردار سلیمانی در آخرین جملات وصیت‌نامه‌شان نوشتند:
«نمی‌توانم از حسین پورجعفری نام نبرم كه خیرخواهانه و برادرانه مرا مثل فرزندی كمك می‌كرد و مثل برادرانم دوستش داشتم.»
شهید به اطاعت از ولی امر مسلمین، رعایت حجاب و اقامه نماز اول وقت تاکید فراوان داشت و به دلیل ارادت خاصی که به اهل‌بیت(ع) داشت، معمولاً زمان تحویل سال را در حرم امام رضا(ع)
و یا در کنار حرم اباعبدالله الحسین(ع) حضور می­‌یافت.
شهید شهرود مظفری‌­نیا
همراه ابدیِ دیگر شهید قاسم سلیمانی از فرودگاه بغداد، شهید شهروز مظفری‌­نیا سرتیم حفاظت سردار و از مدافعان حرم حضرت زینب(س) است.
اهل قرآن خواندن بود و بسیار به آیات نورانی قرآن عمل می‌کرد. نیکی به پدر و مادر در رأس امورش قرار داشت، بسیار به خانواده اهمیت می‌داد و رسیدگی به امور خانواده را مهم‌­تر از هر کاری می‌­دانست.
به گفته پدر شهید، وی به رهبر معظم انقلاب علاقه ویژه‌­ای داشت. برادر شهید نیز به ولایتمداری شهرود اشاره می‌کند که خودش پیرو بود و دیگران را هم به این پیروی و تبعیت توصیه می‌کرد. می‌گفت فقط پیرو ولایت باشید تا همیشه پرچم اسلام برافراشته بماند.
برادر شهید معتقد است: «این شهید عزیز حقیقتاً مثل فرمانده­‌اش شجاع و باایمان و به‌خصوص با نیرو‌های تحت امرش مهربان بود و واقعاً لیاقت داشت که این گونه در جوار فرمانده شجاع و با اخلاصش به شهادت برسد.»
شهید محمد الشیبانی
همراه دیگر شهید قاسم سلیمانی در پرواز ابدی از فرودگاه بغداد، شهید محمد الشیبانی است.
پدرش ابوجعفر الشیبانی در تمام دوران هشت سال دفاع مقدس، کنار رزمندگان ایرانی علیه رژیم بعث عراق مبارزه کرد و در نهایت بر اثر تأثیرات شیمیایی بر کبدش، بیمار و روز عاشورا آسمانی شد.
محمد علاقه زیادی به امام حسین(ع) و علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) داشت. هر وقت دلش می‌گرفت یک زیارت کربلا می‌رفت و رو به راه می‌شد. هر سال از اول ماه صفر به زائران اباعبدلله الحسین(ع) خدمت می‌کرد و این کار را با عشق خاصی انجام می‌داد. از زمان فعالیت داعش در عراق، عازم میدان جهاد شد و در خاک عراق با تکفیری‌ها نبرد کرد. (گفت‌وگویی با همسر شهید الشیبانی، روز چهارشنبه 15 دی در صفحه فرهنگ و مقاومت کیهان منتشر شد.)
شهید ‌هادی طارمی
یکی دیگر از همراهان شهید سلیمانی در عروج ملکوتی از فرودگاه بغداد، شهید‌ هادی طارمی است که حدود ۱۶ سال در لباس سبز سپاه به خدمت مشغول بود و سال‌ها در تیم حفاظتی سردار سلیمانی حضور داشت.
برادرش شهید جواد طارمی، چهارم اسفند ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی خیبر به شهادت رسید. مفقودالاثر بود و پیکر پاکش پس از ۱۱ سال به وطن بازگشت.
همسر شهید ‌هادی طارمی از ارادت خاص ‌هادی به حضرت زهرا(س) می­‌گوید: «هر وقت در خانه هیئت می­‌گرفتیم، تأکید داشت تا در ابتدای جلسه روضه‌­ای هر چند کوتاه برای حضرت زهرا(س) خوانده شود. روی انگشتر ‌هادی حک شده «امیدوارم همسرم در آن دنیا با حضرت زهرا(س) محشور شود.» هر وقت مشکلی پیش می‌آمد،‌ هادی، یا زهرا(س) می‌­گفت و از حضرت زهرا(س) می­‌خواست تا گره را باز کند.»
از کودکی عاشق شهادت بود و ارادت ویژه‌ای به امام حسین(ع) داشت. پای پدرش و دست مادرش را می‌بوسید و همیشه می‌گفت به هر جایی رسیدم از دعای شماست. ولایت‌پذیری، مهم‌ترین خصوصیتش بود، دغدغه‌­اش درباره این موضوع فرا منطقه‌­­ای شده بود. همیشه می‌گفت که ما باید کاری کنیم که رهبر به ما افتخار کند.
شهید وحید زمانی‌­نیا
شهید وحید زمانی‌نیا جوان دهه هفتادی و 27 ساله، همسفر دیگر حاج قاسم در سفر ابدی است. تازه دامادی که دو ماه پس از عقدش به شهادت رسید.
برای دفاع از حریم اهل‌بیت(ع)، چهار سال در سوریه علیه تکفیری‌ها جنگید و در حلب جانباز شیمیایی شد. پس از آن نزدیک به دو سال، به انتخاب و خواست سردار، به واسطه اثبات صداقت و درستی، در سفرها همراه حاج قاسم بود. کاری را انجام نمی‌داد مگر اینکه رضایت خداوند در آن کار اولویت داشته باشد. وحید عاشق دستگاه پربرکت سیدالشهدا(ع) بود، به طوری که تمام اوقات غیرکاری‌اش را در هیئت‌های مختلف شهر تهران می‌گذراند.
همسر شهید «وحید زمانی‌نیا» می­‌گوید: «تمام زندگی‌اش حسینی بود و مانند پروانه آن‌قدر دور حسین(ع) چرخید تا
پر و بال سوزاند و فدای سیدالشهدا(ع) شد.»
مادر شهید درباره دیدارشان با مقام معظم رهبری می‌گوید: «بعد از شهادت آقا وحید، دو بار به دیدار حضرت آقا رفتیم؛ یکی از دیدارها خصوصی بود.... حضرت آقا به پدر شهید و عروسمان یک جلد قرآن هدیه دادند. همچنین تمام اعضای خانواده‌مان از حضرت آقا یک انگشتر عقیق هدیه گرفتیم. ما بعد از این دیدار دلمان آرام شد.»
همسر شهید از دیدار با رهبری می‌گوید: «در این دیدار من از حضرت آقا خواستم دعا کنند عاقبت ما ختم به شهادت شود که ایشان دعای عاقبت به‌خیری برایمان کردند و فرمودند: «ان‌شاءالله به واسطه خون این شهدا چشمتان در دنیا و آخرت روشن بشود و خدا ما را با این شهدا محشور کند.» بعد هم حضرت آقا به مادر آقا وحید گفتند که شما به خدا نزدیک‌تر هستید، برای ما دعا کنید.»
زندگی در محله شهر ری و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از همان کودکی وحید را شیفته اهل­‌بیت(ع) کرد. از دوران نوجوانی کانون خود‌سازی و تهذیب نفسش را حرم سیدالکریم قرار ‌داد. هرگاه در تهران بود، خودش را شب‌های جمعه به بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم می‌رساند و سرانجام پیکر مطهرش در شبستان امام خمینی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.
شهید سیدعباس موسوی
علامه سیدعباس موسوی که در صف مقدم‌ستیز با رژیم اشغالگر قدس قرار داشت، با هم فکری جمعی از علما و گروهی از شاگردان خود، جنبش انقلابی «حزب‌الله لبنان» را در سال ۱۳۷۰ بنیان نهاد و دبیرکل این جنبش شد.
از ویژگی بارز شهید مجاهد سید عباس موسوی روحیه ولایتمداری ایشان است.
سید یاسر موسوی فرزندشان تصریح می‌کند: «شهید سید عباس موسوی اولین کسی بود که در لبنان آیت‌الله خامنه‌ای را با نام امام خطاب کرد، چرا که ایشان انتخاب و علاقه اول سیدعباس برای رهبری بعد از رحلت امام خمینی(ره) بودند.»
۲۷ دی ۱۳۷۰، سید عباس موسوی دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از سخنرانی در مراسم هشتمین سالگرد شهادت شیخ راغب حرب، به همراه همسرش ام­یاسر و فرزند خردسالش حسین، با شلیک مستقیم موشک هلی‌کوپتر اسرائیلی به خودروی حامل آنان، به شهادت رسید.
رهبر انقلاب در پیام تسلیت در پی شهادت علامه
سید عباس موسوی، شهادت­شان را مظلومانه و افتخارآمیز دانسته و از این شهید والامقام با عناوین «روحانی مجاهد و خستگی‌ناپذیر و رهبر فداکار حزب‌الله لبنان»، «سید عالیقدر و شجاع و بااخلاص و هوشمند» و «شهید بزرگوار» یاد نمودند.
سید یاسر موسوی با اشاره به شدت علاقه مقام معظم رهبری
به شهید مجاهد سید عباس موسوی می‌گوید: رهبر ما آیت‌الله خامنه‌ای وقتی که سیدعباس به شهادت رسید، در سخنرانی فرمود کمرم شکست، تا جایی که تا سه هفته در ایران برای ایشان عزاداری می‌کردند و در ادامه هم پیام‌های عزاداری می‌فرستادند و حتی موقعی که در نزد ایشان رفتیم با تأسف و ناراحتی شدید از شهادت ایشان صحبت کردند و با شوق و محبت زیادی از ایشان یاد کردند و معتقد بودند انسان مهمی را از دست داده‌اند. انسانی که بسیار برایشان عزیز بوده است.
سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله ارادتمند
سید عباس بودند.
به گفته دختر شهید سیدعباس موسوی: «هنگامی که مادر سردار شهید سلیمانی از دنیا رفت، به ایشان تسلیت گفتم، سردار گفت من شهید موسوی را از نزدیک ندیدم، اما از طریق آشنایی با سید حسن نصرالله، این شهید را شناختم، زیرا هر وقت سیدحسن نصرالله از سیدعباس موسوی تعریف می‌کند، اشک­‌هایش جاری می‌شود و من از ارادت ایشان به شهید موسوی، ارادتمند سیدعباس شدم.»
شهید حسن ایرلو
حاج حسن ایرلو از دیپلمات‌های باسابقه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی و برادر شهیدان حسین و اصغر ایرلو است.
ایرلو مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن و معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است. از آبان­‌ماه ۱۳۹۹ نیز به‌عنوان سفیر ایران در یمن خدمت نمود.
حاج حسن، نقش بسیار برجسته‌ای در کمک به مردم یمن در طول یک دهه داشته است. اهم فعالیت‌های وی در کمک به مردم یمن از این قرار است:
- هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان­‌دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ
- افزایش توانمندی سیاسی و مدیریتی یمنی‌ها با استفاده از مدل «سیاسی و مدیریتی دوران دفاع مقدس»
- تلاش‌های بی‌وفقه برای هماهنگی امور انتقال مجروحان جنگی، و رساندن کمک‌های بشردوستانه به یمن
- تلاش برای ارتباط با همه احزاب و گروه‌های سیاسی و قومی یمن
- فعال‌کردن مجدد بیمارستان و کلینیک هلال‌احمر کشورمان در یمن
- تلاش بی‌وقفه برای ارتباطات کارشناسی در بخش‌های فنی، بهداشتی و دانشگاهی برای استفاده از تجربیات متخصصان ایرانی
- برقراری اتصالات منطقه‌ای و بین‌المللی یمن در مقابل متجاوزان و خارج کردن این ملت از حصار به طوری که اکنون انصارالله با بعضی دولت‌های عربی، با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و فرستادگان ویژه سران کشورها، با کشورهایی مثل روسیه و چین به‌عنوان دو عضو شورای امنیت سازمان ملل مراوده سیاسی برقرار کرده و در حال گفت‌وگو با کشورهایی در اروپا هم هست.
هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن می­‌گوید: سفیر ایران در راستای رفع مظلومیت ما اقدام می‌کرد و صدای مظلومیت مردم یمن بود.
حاج حسن در محل مأموریتش به کرونا مبتلا شد و به دلیل کارشکنی و تعلل ائتلاف سعودی، دیرهنگام و در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم بکارگیری همه امکانات درمانی در تهران، در آذرماه 1400 به شهادت رسید.
شهید طه المدانی
شهید طه المدانی فعالیت خود را برای آگاهی‌بخشی و افزایش فرهنگ عمومی آغاز کرد و گسترش داد. بعد از مدتی دستگیر و سه سال در زندان امنیتی با وضعیت سلامتی وخیم گذراند. انقلابیون یمن شش جنگ داخلی با علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور فاسد و وابسته­ یمن انجام دادند.
المدانی پس از خروج از زندان، در جنگ چهارم شرکت کرد و نقش مهمی در مقاومت رزمندگان داشت. حکمت و درایت و دلاوری و هوش بی­نظیر نظامی­اش در مدیریت جنگ آشکار شد. پس از آن در جنگ‌های مختلف مأموریت‌های مهمی را از عبدالملک الحوثی دریافت کرد و به‌عنوان نماینده‌­اش برای پیگیری مسائل موجود انتخاب شد.
پس از پایان جنگ ششم با عمال رژیم سعودی، عبدالملک الحوثی، طه المدانی را مأمور به تشکیل اداره امنیتی و مدیریت آن به صورت مستقل از بخش نظامی و جهادی کرد و وی نیز بخش امنیت داخلی را تأسیس کرد. رهاورد این تلاش‌ها تشکیل کمیته‌های امنیتی مردمی طی انقلاب یمن و همچنین تشدید مبارزه با گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و داعش بود. جشن‌های مذهبی و گردهمایی­‌ها و تجمعات میلیونیِ مردمی که طی سال‌های اخیر در صنعا به دعوت انصار‌الله در امنیت کامل برگزار می­‌شد، حاصل تلاش‌های این شهید بزرگوار و یارانش در تأمین امنیت بود.
با آغاز تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن، شهید المدانی وارد عرصه مبارزه با متجاوزان شد و نقش بسزایی در دفع حملات­شان ایفا کرد و سرانجام در 15 شعبان 1436 مصادف با پنجم ژوئن ۲۰۱۵ در خط مقدم جبهه طی حمله هوایی جنگنده‌های رژیم سعودی و بمباران خطوط مقدم نبرد به فیض شهادت نائل شد.
شهید شیخ احمد یاسین
شیخ احمد یاسین در روستای الجوره فلسطین به دنیا آمد. با شروع جنگ 1946، با خانواده به شهر غزه مهاجرت کردند.
در نوجوانی در اثر تمرین یک حرکت ورزشی، دچار معلولیت شد، اما این موضوع خللی در اراده پولادینش ایجاد نکرد. به‌عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی به کار مشغول شد. در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت و به مشهورترین سخنران نوار غزه تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۳ به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه اسرائیل بازداشت و در دادگاه نظامی اسرائیلی به ۱۳ سال زندان محکوم شد. در سال ۱۹۸۵ پس از تحمل ۱۱ ماه زندان، در چارچوب تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جبهه آزادی­بخش فلسطین رهایی یافت. در سال ۱۹۸۷ به همراه گروهی از فعالان اسلامگرا، جنبش مقاومت اسلامی«حماس» را در غزه بنیان نهاد.
انتفاضه مردمی که در دسامبر سال 1987 پدید آمد، از ثمرات فکری شیخ احمد یاسین بود. تصمیم برای آغاز انتفاضه، هم زمان با تشکیل حرکت مقاومت اسلامی«حماس» گرفته شد. در سال ۱۹۹۱، دادگاه نظامی صهیونیست‌های غاصب، به اتهام تشویق برای ربودن و قتل سربازان اسرائیلی، تأسیس حماس و تشکیل دستگاه‌های امنیتی و نظامی به حبس ابد محکومش کرد.در ۱۱ آبان ۱۳۷۶ در توافقی که میان اردن و رژیم اشغالگر قدس بسته شد، در مقابل آزادی دو جاسوس موساد، آزاد گردید.
در سال 1377 به ایران آمد و در 12 اردیبهشت 1377 به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت.
رهبر انقلاب در دیدار شیخ احمد یاسین رهبر حرکت مقاومت اسلامی فلسطین«حماس» طی سخنانی از مجاهدت‌های جوانان مسلمان فلسطین در مبارزه بی‌امان با رژیم صهیونیستی تجلیل کردند و پیروزی آنان بر اشغالگران صهیونیست را وعده قطعی و تخلف‌ناپذیر خداوند دانستند.
معظم­له در این دیدار از شیخ احمد یاسین و همرزمانش به‌عنوان نمایندگان واقعی ملت مسلمان فلسطین و جهادگران خط مقدم جبهه نبرد اسلام علیه کفر و حق علیه باطل یاد نمودند.
شیخ احمد یاسین در این دیدار گفت: فلسطین متعلق به همه مسلمانان است و ما با مقاومت خود در این راه یا به شهادت می‌رسیم و یا سر انجام قدس شریف را آزاد خواهیم کرد.
شیخ احمد یاسین، رهبر روحانی مردم فلسطین و بنیان‌گذار جنبش مقاومت اسلامی «حماس»، در دوم فروردین 1383 به هنگام خروج از مسجد، در حمله هوایی بالگردهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. در این حمله، نه نفر دیگر، از جمله یکی از فرزندان شیخ و دو تن از محافظانش شهید شدند.
در پیام تسلیت رهبر انقلاب از شیخ احمد یاسین با تعابیر «عالم مجاهد»، «بنیانگذار و پیشوای جنبش حماس»، «شیخ مجاهد پارسا» و «شیخ مجاهد فی سبیل الله» یاد شده است.
در این پیام آمده است:
«خون شیخ احمد یاسین درخت تناور مقاومت اسلامی را آبیاری و آتش خشم ملت فداکار فلسطین را شعله‏ورتر خواهد کرد و مظلومیت او پرچم مظلومیت فلسطین را به اهتزاز در خواهد آورد.»
شهید حسام علی تقی
حسام علی نقی چون تفکر مقاومت در ذهنش بود، گفت باید سراغ کاری بروم که بر ضد اسرائیل باشد. به همین دلیل نظامی شد و وارد گارد ریاست­‌جمهوری سوریه گردید. برادرش نیز جزو مدافعان حرم اهل بیت(ع) در سوریه بود و در این راه جانباز هم شده است.
سرگرد حسام علی تقی وقتی شهر حلب شلوغ شد و اخبارش را شنید، گفت من نمی‌توانم نسبت به اتفاقات حلب بی‌تفاوت بمانم تا داعش بی‌حرمتی به زنان حلب کند. در حلب در خط مقدم مبارزه با تکفیری‌ها حضور یافت و به شهادت رسید.