kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مدیر بحران وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

خسارت 67 هزار میلیارد تومانی کم‌آبی به کشاورزی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون، خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی درباره وضعیت کشاورزی در شرایط کم‌آبی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها و ارزیابی‌های کلی از 11 و دو دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی در ۳۰ استان کشور، ۴۳ درصد از خسارت ۶۷ هزار میلیارد تومانی مربوط به افت تولیدات بخش زراعی، ۲۶ درصد کاهش تولیدات باغی، ۱۳ درصد افت تولیدات آبزی‌پروری و محصولات دام و طیور، ۱۱ درصد کاهش تولید علوفه مراتع، چهار درصد خسارت در زمینه زیرساخت‌های انتقال آب، استخرهای آب، لوله‌گذاری‌ها، قنوات و چشمه سارها و سه درصد نیز مربوط به تأمین آب و علوفه مورد استفاده دام عشایر بوده است.
وی با‌ اشاره به گزارش سازمان هواشناسی کشور، گفت: میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۴۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش داشته است. علاوه‌بر کاهش بارش، توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارندگی‌ها، افزایش گرما و تبخیر و تعرق هم داریم که منجر به شدت وقوع و تبعات گسترده خشکسالی در بخش کشاورزی شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی بعد از آب شرب، حساس‌ترین و اصلی‌ترین بخش تأثیرپذیر از خشکسالی بوده است. پیشنهاد شده با مشارکت شرکت‌های آب منطقه‌ای و سایر بخش‌ها و استانداری‌ها، اولویت‌بندی تخصیص آب را در حوزه‌های بحرانی به ترتیب کشت‌های گلخانه‌ای، باغات و زراعت آبی محصولات اساسی داشته باشیم. موسوی درباره تاثیر خشکسالی بر تولید نهاده‌های دامی گفت: با توجه به کاهش تولید نهاده‌های دامی و جو نسبت به سال قبل، باید به میزان کاهش رخ داده، واردات صورت گیرد تا تولیدات دام و طیور در این حوزه تضمین شود. بنابراین پیشنهاد کردیم که سه و هفت دهم میلیون تن جو وارد شود. ضمن اینکه ۲۲ میلیون رأس دام عشایر متکی به مراتع کشور است.
وی بر جبران ریالی بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: امهال تسهیلات بانکی خسارت‌دیدگان، اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، پرداخت غرامت توسط صندوق بیمه کشاورزی، تأمین اعتبار برای بازسازی زیرساخت‌های تأمین و انتقال آب و کمک‌های بلاعوض به کشاورزانی که ۱۰۰ درصد تولیداتشان نابود شده‌اند از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت بحران خشکسالی در بخش کشاورزی است.