kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار:

برای یک میلیون نفر در صنعت پوشاک فرصت ‌اشتغال وجود دارد

مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و‌اشتغال پایدار گفت: امکان‌اشتغال یک میلیون و 500 هزار نفر در صنعت پوشاک وجود دارد اما در حال حاضر حدود 530 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند.




رضا تازیکی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت کسب و کار در کشور اظهارداشت: در زمان تحریم بسیاری از کسب و کارها قوت گرفتند. در حوزه‌هایی مانند پوشاک سرمایه‌گذاری‌های زیادی درآینده خواهیم داشت. نبود پنجره واحد، مشکلات در مجوزها در مسیر کسب و کار وجود دارد. امسال نسبت به چهار سال گذشته گشایشی در حوزه ثبت شرکت‌ها پیش نیامده و همان شاخص‌هایی که وجود داشت فرقی نکرده و مجوزها آسان‌تر نشده است.
مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و‌اشتغال پایدار وزارت کار (تکاپو) با‌اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت پوشاک داخلی خالی است گفت: امکان‌اشتغال یک میلیون و 500 هزار نفری در صنعت پوشاک وجود دارد. اما در حال حاضر حدود 530 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند.
 تازیکی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به فعالیت در ایران دارند گفت: دستمزد کارگرایرانی نسبت به کشورهای اطراف بسیار کمتر است به همین دلیل سرمایه‌گذاری در ایران مقرون به صرفه است. دستمزد کارگران در ماه حدود 120دلار است و حتی از بنگلادش ارزان‌تر است. پیشنهادهایی از بنگلادش برای سرمایه‌گذاری در ایران داریم.
وی با‌اشاره به فرصت‌های روستا برای کشور چهارفصلی مانند ایران اظهار داشت: در روستاها دنیایی از فرصت نهفته است. سال‌های سال روستا و ظرفیت آن مغفول مانده است. اقتصاد روستا بسیار جذابیت دارد. اولاً بکرتر از همه است. ثانیاً بازده و نتیجه کار کاملاً سریع روشن می‌شود. ثالثاً در زمینه اقتصاد روستایی، فرصت‌های متعددی وجود دارد که هنوز کسی به سمت این کارها نرفته است. در آخر هم بهترین جذابیت‌اشتغال‌زایی روستایی، کارگران و عزیزان روستایی هستند که ما با آنها کار می‌کنیم.
مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و‌اشتغال پایدار در رابطه با سخت‌گیری در مجوزهای کسب‌وکارهای روستایی و عدم آموزش متناسب روستاییان جهت کارآفرینی گفت: مردم روستایی بسیار مظلومند و حتی خودشان نمی‌دانند چه چیزی را مطالبه کنند. اگر یک روستایی بخواهد شروع به کشت زعفران بکند، هیچ جایی وجود ندارد که به این روستایی مجوز و آموزش بدهد. اتحادیه‌های کشاورزی در روستاها باید شکل بگیرد نه در مرکز استان‌ها.