kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶

ششمین محفل سینما انقلاب به استقبال «سینمای عدالت» می‌رود(اخبار ادبی و هنری)

برگزارکنندگان ششمین محفل سینما انقلاب (جایزه ققنوس) اعلام کردند که این جشنواره رقیب جشنواره فیلم فجر نیست و قصد پرکردن خلأهای این جشنواره و نیازهای فرهنگی جامعه را دارد.


به گزارش خبرنگار کیهان، نخستین نشست خبری ششمین محفل سینما انقلاب (جایزه ققنوس) با حضور روح الله رجبی (دبیر محفل سینما انقلاب)، محمد کوچک (دبیر اجرایی جایزه) و آرش فهیم (نماینده داوران رسانه‌ای جایزه ققنوس) برگزار شد.
روح‌الله رجبی در این نشست، سیاست اصلی ششمین دوره جایزه ققنوس را احیای «سینمای عدالت» دانست و گفت: ما به دنبال برون رفت از سینمای اجتماعی و تمرکز به مسئله عدالت هستیم. چون معتقدیم، فضای غالب بر سینمای ما، سینمای ناامیدی و بی‌تدبیری است. هدف ما ارتقای سینمای عدالت و تدبیر است. ما در تقابل با جشنواره فیلم فجر نیستیم، نگاه ما به فضای سینما صرفا تولید نیست ما به بخش رسانه‌ای و تفکر برای حل مشکلات هم توجه داریم.
محمد کوچک، دبیر اجرایی ششمین جایزه ققنوس هم گفت: هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس امسال هم در پی کنار هم قرار دادن اندیشمندان و هنرمندان است. موضوع دیگری که ما در نظر داریم درگیر کردن بدنه نخبه و نخبگان دانشجویی در قالب رشته‌های مختلف در این رخداد است. همچنین باید بگویم داوران آن را اندیشمندان، هنرمندان و رسانه‌ها تشکیل می‌دهند.
وی افزود: از دیگر نکات مدنظر این است که بخش دانشجویی ما در سه عرصه ورود و فعالیت کند. نشریات دانشجویی در این دوره ایفای نقش می‌کنند و برنامه‌هایی تحت عنوان مسابقه دانشجویی با محوریت نقد در ابعاد مختلف داریم.
کوچک با اشاره به خلاهای جشنواره فیلم فجر گفت: امسال سیستم بایکوت همیشگی جشنواره فیلم فجر آغاز شد به همین دلیل ما می‌توانیم در خدمت دوستانی باشیم که آثار آنها از نگاه داوران مغفول ماند و به همین ترتیب از حضور در جشنواره انصراف دادند. اکران‌های دانشجویی موضوع بعدی ما است که جایزه‌ای به فیلم برتر داده می‌شود. این جایزه، جایزه ققنوس نام دارد.
دبیر اجرایی ششمین محفل سینماانقلاب، زمان آغاز این جشنواره را 22 بهمن و مکان آن را حوزه هنری اعلام کرد و بیان نمود: داوران ما در سه گروه کارگردان‌ها، اندیشمندان و فعالان رسانه ای، برترین آثار جشنواره فیلم فجر را از نگاه خود انتخاب می‌کنند. آرش فهیم، نماینده گروه داوران بخش رسانه‌ای جایزه ققنوس هم در این نشست گفت: این جایزه، رقیب جشنواره فیلم فجر نیست، بلکه قصد پرکردن خلأهای جشنواره و نیازهای فرهنگی جامعه را دارد. یکی از این خلأها، توجه به بعد رسانه‌ای سینماست. در حالی که سینمای غالب بر جهان و بطور خاص، هالیوود، به خاطر توجه به جنبه رسانه‌ای سینما، قدرت نفوذ و سیطره بر جهان را یافته است اما در کشور ما جنبه رسانه‌ای سینما ضعیف است.
وی تصریح کرد: یکی از محورهایی که ما در گروه داوری رسانه در این جایزه در نظر داریم این است که سینمای فعال را در برابر سینمای منفعل، تقویت کنیم. چون معتقدیم سینما وقتی می‌تواند در خدمت عدالت باشد، که در مواجهه با مسائل اجتماعی، فقط به طرح مشکلات محدود نشود، بلکه پیشاپیش، جامعه را نسبت به تهدیدها آگاه کند.