kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

یک استاندار: تشییع آیت‌الله هاشمی یک فرصت انتخاباتی بود/دولت باید بیشترین بهره را ببرد!



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی تحت عنوان «تفکر اعتدال فرصتی برای رئیس‌جمهور» نوشت: «نمی‌توان در عین تخریب سه دهه آیت‌الله هاشمی توسط مخالفان، از تاثیر آرای منتسب به ایشان بر آرای روحانی چشم پوشید. روحانی از حضور مردم در تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی به نفع خود در انتخابات ۹۶ می‌تواند بهره ببرد... اقبال عمومی نسبت به تشییع پیکر آیت‌الله فرصت ارزشمندی برای دولت روحانی است که روحانی باید از این فرصت بیشترین بهره را برای ادامه خدمتگزاری خود به مردم ببرد».
نکته جالب آنکه نویسنده این مطلب یکی از استانداران دولت است که به جای تلاش برای حل مشکلات مردم استان خود به دنبال سیاسی‌‌کاری‌هایی اینچنین سخیف است.
مدعیان اصلاحات که خود را داغدار درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانند، هنوز چند روز از فوت ایشان نگذشته، بهره‌برداری‌های انتخاباتی خود را از این حادثه به طرز ناشیانه‌ای آغاز کرده‌اند. در روزهای گذشته نیز یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشته بود: «مطمئن باشید جوانان و مردمی که می‌گفتند چون روحانی خیلی خوب کار نکرده به او رای نمی‌دهیم، بعد از فوت ‌ها‌شمی با تمام وجود به روحانی رای می‌دهند»!
کارنامه پر از خالی دولت به حدی ملموس و آشکار است که روزنامه‌های زنجیره‌ای از هر اتفاقی برای سرپوش گذاشتن بر آن و بهره‌برداری انتخاباتی استفاده می‌کنند. حتی اتفاقی چون مراسم تشییع.
روزنامه‌های زنجیره‌ای پیش از این تاکید کرده بودند که با توجه به نارضایتی مردم از بر زمین ماندن مطالبات اقتصادی، باید از فضای احساسی به وجود آمده از فوت هاشمی برای اهداف انتخاباتی بهره برد.
لاشخورهای سیاسی!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «حالا چه کسی لاشخور سیاسی است؟» به بهانه حادثه تلخ پلاسکو با ژستی مظلوم‌نمایانه نوشت: «هیچ رسانه حامی دولتی حاضر نشد تا فضای حرفه‌ای و اخلاقی اطلاع‌رسانی را به سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری آغشته نماید حتی اگر از حادثه قطار سمنان گلایه‌مند بودند».
ادعای مضحک این روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که پس از حادثه تلخ پلاسکو و درست زمانی که افکار عمومی از این اتفاق متاثر بود و با نگرانی اخبار حادثه را لحظه به لحظه پیگیری می‌کرد، رسانه‌های مدعی اصلاحات، حمله به شهرداری و نهادهای وابسته را در دستور کار خود قرار دادند.«اعتباری که شهرداری اختصاص نداد»، «اخطارهای نمایشی»، «شهرداری مقصر اصلی است» و... تنها بخشی از ماهیگیری سیاسی روزنامه‌های مدعی اصلاحات از این حادثه تلخ است.
آنچه روشن است اینکه نگاه کاسبکارانه به مسائل و بهره‌برداری از تمام موضوعات با هدف تسویه‌حساب سیاسی از اجزای لاینفک رفتار مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای است.
فضای حرفه‌ای و اخلاقی به سبک زنجیره‌ای‌ها
دقیقا در همان روزی که روزنامه آفتاب یزد تاکید کرد که «هیچ رسانه حامی دولتی حاضر نشد تا فضای حرفه‌ای و اخلاقی اطلاع‌رسانی را به سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری آغشته نماید»، روزنامه زنجیره‌ای قانون در مطالبی با عناوینی چون «حادثه پلاسکو نشان‌دهنده ضعف مدیریت شهری است»، «مدافعان بی‌سنگر و ما که همه مقصریم»، «جهنم پلاسکو» و... به شهرداری حمله کرد تا نشان دهد به جای نگرانی از حال و وضعیت گرفتاران در این حادثه به فکر سوءاستفاده سیاسی به نفع گروه سیاسی است که به آن منتسب است.
مواجهه زشت با مرحوم هاشمی رفسنجانی
روزنامه آرمان در تیتر یک روز گذشته در مطلبی با عنوان «تشییع آیت‌الله هاشمی بزرگترین رفراندوم بود» نوشت: «بدون شک تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی بزرگ‌ترین رفراندوم تاریخ معاصر بود که حقانیت و مظلومیت آیت‌الله هاشمی را به همه ثابت کرد. مردم در تشییع جنازه ایشان سنگ‌‌تمام‌ گذاشتند و جای شک و شبهه‌ای در حقانیت ایشان باقی نگذاشتند. وضعیت به گونه‌ای بود که حتی مخالفان ایشان در باورهای خود دچار تردید شدند و بر مظلومیت آیت‌الله هاشمی صحه گذاشتند... به نظر من عده‌ای برای اینکه از مردم عقب نمانند در تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی شرکت کردند و تلاش کردند خود را در دل مردم جای بدهند. برخی از انسان‌های کوچک در دوران حیات آیت‌الله تلاش می‌کردند با رقابت با ایشان خود را بزرگ جلوه بدهند، پس از رحلت ایشان نیز تلاش کردند با همراهی و همگامی با مردم در تشییع جنازه ایشان خود را بزرگ جلوه بدهند».
این روزنامه زنجیره‌ای در حالی به تعریف و تمجید و دفاع از مرحوم هاشمی رفسنجانی پرداخته است که این طیف در دهه هفتاد جلودار اهانت و تهمت زدن به ایشان بودند. مواجهه زشت با مرحوم هاشمی رفسنجانی کار را به جایی رساند که ایشان مجبور شد از حضور در مجلس ششم به‌رغم‌ رای آوردن، انصراف دهد. این طیف مرحوم هاشمی رفسنجانی را در آن دوران عالیجناب سرخ‌پوش لقب دادند.
گفتنی است در مراسم تشییع جنازه مرحوم هاشمی، عده‌ای قلیل تلاش کردند که این مراسم را به میتینگی سیاسی تبدیل کنند. در آن سو اما جماعت انقلابی و مردم بصیر ایران حضور داشتند که نمونه‌ای کم‌نظیر از ادب، صبر و سعه صدر انقلابی را با بزرگواری خود به نمایش گذاشتند. مردمی که با هاشمی هم‌رای نبودند و با وجود تمامی دلخوری‌ها و اختلاف‌نظرهایشان با او، و به پاس سابقه انقلابی و رفاقت او با رهبر معظم انقلاب، حفظ حرمت متوفی را بر درگیری و مقابله به مثل با جماعت آشوبگر ترجیح دادند.
ترامپ پوپولیست هوشمند شد!
«محمدرضا تاجیک» فعال سیاسی مدعی اصلاحات در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای شرق، ترامپ را هوشمند نامید و گفت: «ترامپ می‌دانست که اکثریتی در جامعه آمریکا، اگرچه جزء خرده‌‌بورژوازی و پرولتاریای شهری تعریف می‌شوند؛ اما در چند سال گذشته وضعیت اقتصادی آنها افت کرده و روزگار سختی دارند. بسیاری از آنها بیش از ٣٠ درصد زیر خط فقر به سر می‌برند و اگر دولت به آنها کمک نکند، از عهده زندگی روزمره‌ خود برنمی‌آیند؛ بنابراین ترامپ آمد و فضای خاصی را ایجاد کرد و با این طیف از افراد جامعه آمریکا ارتباط برقرار کرد و این هوشیارانه است که بدانیم یک فرد از آن یک‌درصدی‌ها و بورژواهای آمریکا بتواند با آن ٩٩ درصد و پرولتارها چنین ارتباطی برقرار کند. ترامپ توانست این اتحاد را ایجاد کند كه هوشیارانه همه مرزهای احساسی و طبقاتی را درنوردید و همه مرزهای ایدئولوژیک را به یک معنا پشت سر گذاشت و خلاف تئوری‌های مارکسیستی که رابطه بین پرولتاریا و بورژوازی را آنتی‌گونیستی، ستیزه‌جویانه و خصومت‌آمیز تعریف می‌کند، این دو طبقه را متحد کرد و پشت سر خودش قرار داد و بالاخره توانست با این پشتوانه و خاستگاه اجتماعی پیروز شود».
مدعیان اصلاحات تا پیش از این هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات تصور کرده و برای دنیای بعد از اوباما و زمانه هیلاری کلینتون برنامه‌ریزی می‌کردند، آنان در این راستا ترامپ را شخصی احمق می‌پنداشتند که شکست او قطعی است و حال با روی کار آمدن ترامپ او را هوشمند می‌خوانند!  این جماعت اوباما را نیز مودب می‌دانستند.
برجام تاثیری بر سفره مردم نگذاشت
«محسن صفایی فراهانی» قائم‌مقام وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با روزنامه شرق گفت: «امروز که صحبت می‌کنیم درست یک سال است که مشکلات تحریم روی کاغذ حل شده و توانسته سایه‌اش از کشور برداشته شود، ولی تا زمانی که بخواهد آثار ملموس به جا بگذارد و به قول عامیانه، آثار آن را سر سفره مردم ببینیم، از ابتدا هم مشخص بود این موضوع در یک سال محقق نمی‌شود... درست است بیشتر وعده‌هایی که دولت داده، امروزه به آنها جامه عمل پوشانده نشده است... آنچه امروز مردم را مستأصل و سفره مردم را خالی کرده، پایین‌آمدن شدید ارزش پول ملی است. کارگری که سه سال پیش ماهی یک ‌میلیون تومان می‌گرفته، اگر امروز هم همان یک میلیون تومان را بگیرد، قدرت خریدش کمتر از ٦٠٠ هزار تومان است؛ یعنی قدرت خرید پایین آمده است. مردم عموما به این مسئله توجه نمی‌کنند که سقوط ارزش پول چه مشکل بزرگی است».
گفتنی است روحانی در روزهای گذشته در کنفرانس خبری گفته بود «به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید».
رکود مسکن 4 ساله شد
چیزی نزدیک به چهارسال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. روزنامه اعتماد در صفحه اقتصادی خود در گزارشی با عنوان «رکود مسکن 4 ساله شد» نوشت: «پيش از اين بسياري از فعالان بازار مسكن پيش‌بيني مي‌كردند كه بازار مسكن از نيمه دوم سال جاري رونق يابد و بالاخره بازار مسكن نيز از ركود سه‌ساله‌اش خارج شود، اما حالا با وجود اينكه در ماه‌هاي پاياني سال قرار داريم نه خبري از رونق هست و نه پيش‌بيني جديد براي خارج شدن مسكن از وضعيت ركود فعلي‌اش... «حسن محتشم» رئيس انجمن انبوه‌سازان مسكن و ساختمان تهران با اشاره به سهم ١٥ درصدي مسكن در اقتصاد كشور بر آن تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: «مسكن وارد چهارمين سال ركود خود شده كه ناشي از ركود حاكم بر اقتصاد كلان كشور است.»... دولت بايد شرايط اقتصادي كشور را تغيير دهد چرا كه سياست‌هاي حاكم بر اقتصاد موجب ركود در بخش مسكن شده است».
لغو برجام رویداد وحشتناکی است، ترامپ هم فهمید!
روزنامه دولتی ایران در یادداشتی با عنوان «اعتماد به نفس در دولت؛ امید در مردم» نوشت: «چرا اصولگرایان تندرو بی‌محابا اسب خود را در ضدیت با دولت و رئیس ‌آن زین کرده‌اند و هرچه هم که به در بسته می‌خورند، بر این ضدیت بی‌پروای خود ادامه می‌دهند؟ چرا هر چه فریاد دارند، بر سر برجام و دستاوردهای آن می‌زنند؟ در حالی که به روشنی می‌دانند نه تنها طرف ایرانی ماجرا، که حتی ترامپ هم از مواضع خود درباره پاره کردن برجام عقب نشسته است».
در ادامه مطلب آمده است: «برخی از آنان هنوز کورسویی امید دارند که برجام ملغی گردد. هرچند تاکنون نه به میزان احتمال چنین رخدادی فکر کرده‌اند و نه حتی به تبعات چنین رویداد وحشتناکی... چرا که بیشترشان هم می‌دانند این راه بازگشت‌ناپذیر است».
این روزنامه دولتی در حالی به کوتاه آمدن ترامپ از پاره کردن برجام- با این ادعا که لغو برجام اصلا از سوی هیچ‌کدام از طرفین امکان‌پذیر نیست- استناد می‌کند که فلسفه تغییر موضع ترامپ مسئله دیگری است.
گفتنی است برجام محصول همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها بوده و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضای آن کردند. لذا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها در ذات خود حامی برجام هستند.
در حقیقت آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به خوبی می‌دانند که توافق بهتری نمی‌توانند با ایران به دست بیاورند، چراکه تمام اهداف و نیات هسته‌ای آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.
برجام برای آمریکا هدف نبوده و نیست بلکه فقط وسیله‌ای 20 ساله برای نفوذ و تغییر در ارکان نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون با روش‌های مختلف تهدید و تحریم و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند به این اهداف برسند.
به عقیده کارشناسان، موضع آمریکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکرات‌ها نخواهد بود و فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید خواهد شد. همان‌گونه که پس از برجام بیش از 70 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد و تحریم‌های قبلی لغو نشد، به نظر مي‌رسد ترامپ نیز با حفظ برجام، خط مشي بسيار سختگيرانه‌تري در قبال موضوع هسته‌اي ايران در پيش خواهد گرفت.
از سوی دیگر، هراس‌آفرینی از تبعات لغو برجام از سوی این روزنامه دولتی در حالی است که اولا آمریکا به دفعات این توافق را نقض کرده است و به اذعان مقامات ارشد دولتی ماحصل برجام برای ایران تقریبا هیچ بوده است. ثانیا، واکنش منفعلانه دولت یازدهم با نقض عهدهای مکرر طرف مقابل، موجب گستاخ‌تر شدن آن و به تبع آن تمدید تحریم‌ها و افزایش کارشکنی است.