kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹

عمار حکیم: وقتی همه به ما پشت کردندایران به ما کمک کرد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رهبر ائتلاف فراگیر شیعیان این کشور، طی یک نشست خبری اعلام کرد، زمانی که در نبرد با «داعش» همه به بغداد پشت کرده بودند، ایران به یاری عراق شتافت.


«سید عمار حکیم» رئیس «ائتلاف ملی عراق» دیروز طی یک کنفرانس خبری در سفارت عراق در تهران، به خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در این رابطه (مبارزه با داعش) نقش مهمی داشته و زمانی که همه به ما پشت کرده بودند، کمک‌های نظامی و مستشاری در اختیار ما قرار داد.
وی در مورد سفرش به تهران گفت: این سفر در چارچوب سفرهای دوره‌ای ائتلاف ملی در منطقه صورت می‌گیرد... با توجه به جایگاه ویژه ایران، این سفر را از ایران آغاز کرده‌ایم. از دولت و ملت ایران، به ویژه امام خامنه‌ای تشکر می‌کنم. وی همچنین اعلام کرد: روز یکشنبه تحولات عراق را برای امام خامنه‌ای تشریح کردیم. در این دیدار مسائل مختلف با ایشان در میان گذاشته شد و ایشان نیز مراتب تشکر خود را در ارتباط با راهپیمایی اربعین، از مردم و دولت عراق ابراز داشتند. حکیم افزود: ایشان با اشاره به اینکه همه مردم خانه‌های خود را به روی زائران (ایرانی) باز کردند، آن را اقدامی شگفت‌انگیز خواندند.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین گفت: بر وحدت و تمامیت ارضی (کشور)مان تأکید کرده و یادآور می‌شوم که جنگ آزادسازی (علیه داعش) با کمک مردم عراق انجام می‌شود و حاضر به پذیرش نیروهای خارجی بدون هماهنگی با دولت مرکزی نیستیم.
وی ادامه داد: بی‌تردید راهبرد باقی ماندن ساکنان موصل در خانه‌های خود، پیچیده است و با توجه به اینکه نمی‌خواستیم آنها از خانه‌های خود خارج شوند، تاکتیک‌های ویژه‌ای را در پیش گرفتیم.
حکیم تأکید کرد: داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و پیشروی ما آرام، اما رو به جلو است که طی چند هفته آینده کامل می‌شود.عملیات آزادسازی موصل بامداد 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است.
وی با بیان اینکه طرح اتحاد سیاسی را در داخل عراق مد نظر دارد، گفت: ما در یک دست سلاح و در دست دیگر شاخه زیتون داریم تا عراق را با شرکای سیاسی خود بسازیم. وی البته گفت که در چارچوب این طرح، قرار نیست که جنایتکاران جذب روند سیاسی شوند، بلکه ائتلاف وی با افراد خوشنام وارد مذاکره می‌شود.
حکیم در ارتباط با بسیج مردمی عراق نیز گفت: بسیج مردمی متشکل از جوانان عراقی است، این جوانان به ندای مرجعیت پاسخ دادند (و به بسیج پیوستند). بسیج مردمی متعلق به قومیت خاصی نیست. ما افراد مختلفی را از مذاهب مسیحی، ایزدی، شیعه و سنی در ترکیب بسیج مردمی داریم. حکیم جریان «صدر» را نیز بخشی از ساختار ملی عراق دانست و گفت که با این جریان روابط خوبی دارد. بسیج مردمی در سال 1393 و در پی فتوای مرجعیت در مورد نبرد با تروریسم، تشکیل شد و تاکنون، پیشینه درخشانی از خود برجای گذاشته است.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در مورد سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا نیز اظهار داشت: بی‌تردید رهبر ایران جایگاه دینی خاصی در جهان اسلام دارد و سخنان ایشان با حساسیت ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. ایشان طی ده‌های گذشته تجارب زیادی در این خصوص داشته‌اند، این سخنان ما را بر آن می‌دارد تا بر تمامیت ارضی خویش تأکید کرده و طرح ملی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و روابط خارجی را با توجه به استقلال خود مد نظر قرار دهیم.