kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹

تخلف در یک طرح کارآفرینی صدای هنرآموزان را درآورد

انحراف در اجرای طرح مشترک وزارت کار، فنی حرفه‌ای، صندوق مهر امام رضا(ع) و اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر اسباب نارضایتی هنرجویان را رقم زد.


به گزارش خبرنگار کیهان، اواخر سال 93 تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صندوق مهر امام‌رضا(ع) و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با هدف توسعه اشتغال پایدار و حمایت از افراد توانمند و کارآفرین با اولویت تولید بدون کارخانه در محیط‌های خانگی به امضا رسید.
براساس این تفاهم‌نامه که برای حمایت و ساماندهی تولید در بخش تراش سنگ‌های قیمتی شامل شناسایی افراد، آموزش، تأمین تجهیزات و مواد اولیه و تضمین خرید و فروش محصولات تولیدی و همچنین ایجاد اشتغال و حمایت مالی از اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط انجام گرفت، اجرای این طرح به آموزشگاه خصوصی «گ.ن» که صلاحیت آن مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای  بود واگذار شد.
اما پس از گذشت بیش از یک سال از این تفاهم‌نامه که از استان تهران آغاز و در برخی استان‌های منتخب دیگر ادامه دارد، حدود 100 نفر از هنرآموزانی که با تبلیغات رسانه‌ای جذب این طرح شدند نسبت به رعایت مفاد تفاهم‌نامه از سوی آموزشگاه خصوصی مجری طرح معترض هستند.
براساس اظهارات نماینده 100 هنرآموز معترض، طبق قرارداد بین آموزشگاه و هنرآموزان (که یک نسخه از آن قانوناً باید در اختیار هنرآموز قرار می‌گرفت و نگرفت!)، طول دوره آموزشی که باید در 600 ساعت انجام می‌شد به حدود 150 ساعت کاهش یافت.
همچنین دستگاه تراش سنگ که با قیمت چهار میلیون تومان قرار بود پس از دو ماه در اختیار هنرآموزان قرار بگیرد، با تأخیر 6 ماهه پس از هشت ماه محقق شد، ضمن اینکه به گفته هنرجویان قیمت واقعی دستگاه در بازار حدود 2/5 میلیون تومان بوده است.
نکته قابل تأمل دیگر اینکه هنرجویان مدعی شده‌اند که مربی‌هایی که برای آموزش این دوره به کارگیری شده‌اند مدارک قانونی لازم برای تدریس را دارا نبوده و غیرقانونی تدریس کرده‌اند.
همچنین براساس قرارداد آموزشگاه با هنرآموزان باید بیمه‌ای به منظور تأمین شغل و فروش محصولات تولیدی به هنرجویان اعطا می‌شد که این تعهد آموزشگاه مذکور نیز عملی نشده است.
گفتنی است این آموزشگاه به ازاء هر نفر از صندوق مهر امام‌رضا(ع) مبلغ هشت میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت کرده که بازپرداخت آن نیز به عهده هنرآموزان است.
حال با نقض عهدهایی که مورد اعتراض این 100 هنرآموز قرار گرفته است، آنها باید اقساط وامی را پرداخت کنند که بطور کامل از منافع آموزشی آن بهره‌مند نشده‌اند!
به گفته نماینده معترضان، این 100 نفر شکایات و اعتراض‌هایی را به شکل مکتوب برای هر چهار طرف تفاهم‌نامه اولیه و همچنین سازمان بازرسی کل کشور از آموزشگاه‌ مذکور ارسال کرده‌اند که تاکنون رسیدگی مناسبی به آن انجام نگرفته و پاسخی دریافت نکرده‌اند.
این طرح کارآفرینی که با اهداف مناسبی در جامعه مطرح و موجب جذب علاقه‌مندان شد، با اجرای ناقص و نامناسب آن و همچنین عدم نظارت صحیح و دقیق به عکس اهدافش مبدل و منجر به برخی سوءاستفاده‌ها شده است.
چنین طرحی که با پایان آن در استان تهران به نقطه فعلی رسیده است برای برخی استان‌های دیگر نیز برنامه‌ریزی شده و قرار است همین آموزشگاه با حمایت‌های خاص دستگاه‌های دولتی طرف تفاهم‌نامه مجری دوره‌های آموزشی بعدی هم باشد. جوان‌هایی که در تهران از این طرح استقبال کردند امروز با عملکرد ناقص آموزشگاه مجری و همچنین نظارت ضعیف دستگاه‌های دولتی مسئول دچار سرخوردگی شده و به نظر می‌رسد اگر دستگاه‌های دولتی و نظارتی به موضوع ورود نکنند همین روند در استان‌های دیگر نیز تکرار خواهد شد.
مشخصات آموزشگاه متخلف نزد کیهان محفوظ است.