kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

شیوع اعتیاد در برنامه ششم توسعه ‌باید 25 درصد کاهش یابد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در برنامه ششم توسعه کشور که از سال آینده اجرا می‌شود شیوع اعتیاد باید 25 درصد کاهش یابد.


علیرضا جزینی در حاشیه دیدار شرکت‌کنندگان در نخستین همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور با آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آن چه در برنامه ششم توسعه کشور ابلاغ شده آن است که باید کاهش 25 درصدی شیوع اعتیاد را شاهد باشیم و از این رو کارگروهی تشکیل داده‌ایم و برنامه‌های لازم را تدوین کرده‌ایم.
وی ابراز داشت: با توجه به این که برنامه ششم توسعه کشور در سال آینده اجرا خواهد شد برنامه کاهش 25 درصدی شیوع اعتیاد امسال به عنوان نمونه اجرا می‌شود تا کاستی‌ها را استخراج کنیم.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سن آغاز مصرف و ابتلا به اعتیاد در کشور 15 سال است و از این رو انجام امور پیشگیرانه در مدرسه‌ها به عنوان یک اولویت برای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح است.
وی تأکید کرد: بحث پیشگیری اعتیاد در محیط‌های آموزشی، کارگری و خانواده‌ها را در اولویت قرار داده‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبتنی بر برنامه کاهشی داریم و اولین حوزه پیشگیرانه باید در حوزه دانش‌آموزی باشد.
جزینی افزود: آموزش والدین، دانش‌آموزان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش در موضوع پیشگیرانه در سال جاری را به عنوان اولویت اساسی مد نظر قرار داده‌ایم.
وی با بیان این که ایران در مجاورت افغانستان به عنوان محل کشت مواد مخدر قرار دارد گفت: نزدیک به هفت هزار تن تولید سالانه مواد مخدر در این کشور است و امسال به احتمال زیاد افزایش تولید خواهند داشت.
وی ادامه داد: با توجه به این که ساخت مواد مخدر صنعتی مانند شیشه نیز در کشور وجود دارد به دلیل تمهیدات اندیشیده شده شاهد افزایش قیمت شیشه خواهیم بود چرا که با مواد اولیه پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی برخورد شده است.
جزینی ابراز داشت: سال گذشته در حوزه مقابله، 11 درصد افزایش کشفیات و در فروردین ماه امسال نیز 18 درصد افزایش کشفیات را شاهد بودیم.
وی تأکید کرد: کلیه اموری که در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود متناسب با حجم تهدید نیست و اعتبار بیشتری برای مبارزه نیازمند هستیم.
وی با اشاره به مسدود شدن مرزها، به استفاده افغان‌ها از ابزار منجنیق برای قاچاق مواد مخدر خبر داد و ابراز داشت: قاچاقچیان به هر طریقی بتوانند مواد مخدر را انتقال می‌دهند و در ایران 3 میلیارد دلار سالانه سود قاچاقچیان است.