kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵

گزارش خبری کیهان از توطئه خزنده واشنگتن در سوریه

دمشق و مسکو ورود 150 نظامی آمریکایی به خاک سوریه را شدیداً محکوم کردند و این اقدام واشنگتن را «اشغالگری» و نقض حاکمیت سوریه دانستند.



ورود نظامیان آمریکایی به خاک سوریه، با واکنش شدید دمشق و مسکو مواجه شده است. ماجرا از این قرار است که طی یک سال اخیر آمریکا تحرکات مشکوکی را در استان کردنشین «حسکه» سوریه آغاز کرده است. در مرحله نخست، نظامیان مستشاری و مهندسان آمریکایی وارد استان حسکه شدند و گزارش‌ها از ایجاد یک پایگاه هوایی در این منطقه حکایت می‌کرد. بعدها این پایگاه توسعه یافت. همزمان با آن، آمریکایی‌ها پیوند خود را با نیروهای کرد محلی که با داعش می‌جنگیدند تقویت کردند و به آنها سلاح و آموزش دادند. کم‌کم خبر رسید که ایالات متحده قصد تجزیه سوریه را در قالب خودمختاری برخی مناطق دارد و از این برنامه تحت عنوان «طرح بی» نام برده می‌شد. این تحولات هدفمند ادامه داشت، تا اینکه رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند آمریکا قصد دارد شمار نیروهایش در سوریه (حسکه) را از 50 نفر به 300 نفر برساند. هفته گذشته از مجموع 250 نیروی اضافی مورد نظر، 150 تن وارد استان حسکه شدند.
تمام این اقدامات خزنده و خطرناک کلاً تحت عنوان مبارزه با داعش صورت گرفته است، این درحالی است که واشنگتن جلوی عملیات علیه داعش را می‌گیرد و در سوریه نیز به طور غیرمستقیم و از طریق عربستان و ترکیه، به تکفیری‌های داعش کمک‌رسانی مالی و تسلیحاتی می‌کند.
این تحولات مشکوک از خونسردی و صبوری آمریکا در مقابل تروریست‌های داعش رمزگشایی می‌کند و به نظر می‌رسد که واشنگتن طرح‌های درازمدتی چون تقویت نیروها در سوریه و عراق، جداسازی سرزمین‌های کردنشین از سرزمین‌های عربی، برکناری «بشار اسد» از ریاست جمهوری سوریه، و در نهایت به شکست کشاندن محور مقاومت را در سر می‌پروراند.
اخیراً نیز «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا، طی سفری که به عراق داشت، خطاب به نظامیان آمریکایی در این کشور گفته بود، اولویت نخست مأموریت آنها، مقابله با نفوذ ایران است! به عبارت دیگر، مأموریت آنها در عراق نبرد با داعش نیست، بلکه نبرد با نیروهای ضد داعش مثل «بسیج مردمی» است. آمریکا بسیج مردمی عراق را به دروغ «شبه‌نظامیان شیعه» می‌نامد و مدعی است که آنها از منافع ایران در عراق دفاع می‌کنند. این درحالی است که جوانان سنی، مسیحی، ترکمن  و ایزدی نیز در کنار شیعیان با تروریست‌های داعش می‌جنگند.
با توجه به تحولات جاری در منطقه، داعش دقیقاً‌ همان نقشی را بازی می‌کند که «القاعده» در دهه 2000 برای آمریکا و غرب بازی کرده است؛ علاوه بر تجاوز تفنگداران آمریکایی به کشورهای مختلف، از جمله افغانستان و عراق، پهپادهای آمریکایی نیز به بهانه تعقیب القاعده، حاکمیت هوایی این دو کشور و کشورهای سومالی، پاکستان و یمن را نقض کردند و غیرنظامیان زیادی را کشتند.
اتفاقاً در همین یکی دو روز اخیر سناتورهای آمریکایی طرحی را در دستور کار قرار دادند که اگر تصویب و تبدیل به قانون شود، آمریکا براساس آن، مجاز است که برای هدف قرار دادن «داعش»، وارد آسمان هر کشوری شود و حاکمیت آنها را نقض کند!
به هرحال، این طرح سنا، جلوگیری از عملیات علیه داعش در عراق و ماجرای اعزام نیرو به سوریه، همگی با هم قطعات یک پازل را تشکیل می‌دهند و به همین خاطر، سوریه و روسیه نسبت به آن شدیداً واکنش نشان داده‌اند؛ یک مقام وزارت خارجه سوریه این اقدام آمریکا را به شدت محکوم کرد و گفت که اعزام این نیروها بدون هماهنگی با دمشق صورت گرفته و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. وزارت خارجه سوریه در بیانیه خود، از جامعه بین‌الملل خواست اقدامات لازم را برای توقف این تجاوز انجام دهد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز این اقدام آمریکا را «غیرقانونی» خواند و گفت که «هدف از این اقدام، برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت است.»
همچنین، همزمان با افزایش تحرکات مشکوک آمریکا در سوریه و منطقه، «جمال رابعه» نماینده پارلمان سوریه گفت که «اعتماد به آمریکا در موضوع سوریه خطا است.»
این تحولات درحالی رخ می‌دهد که اوباما، چند روز پیش مدعی شد اعزام نیرو به سوریه برای مقابله با اسد، در دستور کار وی نیست!
در دیدار روز پنجشنبه «ریچارد بلاک» سناتور ارشد آمریکایی با «بشار اسد» در دمشق هم مسئله مداخلات هدفمند آمریکا در سوریه مورد اشاره طرفین قرار گرفت؛ سناتور بلاک گفت که تروریست‌ها در سوریه از طرف آمریکا حمایت می‌شوند. به گفته وی مردم آمریکا باید نسبت به آنچه که این کشور در سوریه انجام می‌دهد، آگاه شوند.