kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲

آپارتاید حیوانی!

گرچه «آپارتاید» به عنوان یک منش غلط رفتاری همواره جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما به نظر می‌رسد دامنه این رویکرد با عبور از مرزهای انسانی، اکنون در اروپا در حال گسترش در قلمرو حیوانات است.
گرچه «آپارتاید» به عنوان یک منش غلط رفتاری همواره جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما به نظر می‌رسد دامنه این رویکرد با عبور از مرزهای انسانی، اکنون در اروپا در حال گسترش در قلمرو حیوانات است.
«ماریوس» نام زرافه‌ای دو رگه و هفت ساله‌ای در باغ وحش «جولندز پارک» کپنهاک پایتخت دانمارک است که از بد حادثه و به خاطر هم قفس شدن با زرافه‌ای جوان‌تر و اصیل‌تر از خود به نام «المر»، اکنون قربانی آپارتاید حیوانی شده است.
سرنوشت غم‌انگیز «ماریوس» از ماجرای پیوستن این باغ وحش دانمارکی به برنامه‌های اصلاحی انجمن اروپایی باغ وحش‌ها آغاز شد؛ قانونی که تولید مثل از «ماریوس» نگون بخت را به خاطر خطر انتقال ژن نادر و مضر سلب کرده و او را به مرگ نزدیک کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از مسئولان باغ وحش «جولندز پارک» دانمارک گفت، «ماریوس» یک زرافه دو رگه با هفت سال سن است که هم اکنون با زرافه جوان دو ساله و اصیلی هم قفس شده است.
وی افزود: این باغ وحش اکنون به برنامه‌های اصلاحی انجمن اروپایی باغ وحش‌ها پیوسته و منتظر دریافت یک زرافه جوان است که آن را با زرافه جوان در یک قفس قرار دهد.«جاسپر موهرینگ» جانورشناس نیز در این باره گفت، اکنون وجود زرافه پیرمشکلی ایجاد نمی‌کند، و «ماریوس» همراه خوبی برای «المر» است.وی با بیان اینکه این دو زرافه جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان باغ وحش دارند، افزود: مشکل زمانی شروع خواهد شد که ماده زرافه دیگری به باغ وحش وارد شود.
اکنون همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا «ماریوس» شوم بخت قربانی شود و اعتراض شدید مردم نسبت به این اقدام نیز در تصمیم مسئولان باغ وحش تأثیری نداشته است.البته ماریوس اولین قربانی برنامه اصلاحی انجمن اروپایی باغ وحش‌ها نیست و هفته گذشته نیز زرافه دیگری به سرنوشتی تلخ دچار شد. این زرافه نیز «ماریوس» نام داشت.ماریوس اول زبان بسته نیز در چارچوب برنامه اصلاحی انجمن اروپایی باغ وحش‌ها قربانی شد.نکته قابل توجه، شیوه کشتار «ماریوس» بود.این زرافه هفته گذشته در باغ‌وحش کپنهاک در مقابل چشم بازدیدکنندگان از جمله کودکان، قطعه قطعه و گوشت آن لقمه چربی برای شیرهای باغ‌وحش مزبور شد.