kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
اینترسپت گزارش داد

سابقه آمریکا در عراق دلیلی موجه برای مخالفت با بازرسی‌های سرزده است

پایگاه تحلیلی اینترسپت در گزارشی با اشاره به مخالفت ایران با بازرسی‌های گسترده و آنی،‌ به سابقه جاسوسی بازرسان سازمان ملل برای آمریکا اشاره کرد.


به گزارش فارس، با توجه به توافق هسته‌ای برجام، در بند 67 از متن برنامه اقدام مشترک، عبارتی آمده است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و واکنش رسانه‌های آمریکایی را برانگیخته است. در این بند که مربوط به بازرسی‌ها از ایران است، تصریح شده که بازرسان آژانس تنها باید از کشورهایی باشند که «دارای روابط دیپلماتیک با ایران هستند.»
این قید بدان معنی است که دیگر بازرسانی با ملیت آمریکایی قادر به ورود به ایران نخواهند بود. پایگاه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی دلیل این امر را سابقه جاسوسی کارشناسان آژانس برای آمریکا عنوان کرده و نوشته است: «ایران تلاش می‌کند از تکرار این مسئله جلوگیری کند. عراق یکی از معروف‌ترین نمونه‌های همکاری بازرسان آژانس با سرویس‌های جاسوسی آمریکاست».
اینترسپت با بیان اینکه ایران همچنین مخالف بازرسی‌های سرزده و آنی است، دو دلیل را برای این مخالفت ذکر کرده است: «اولا اینکه تمامی کشورها چیزهایی دارند که به صورت مشروع حق دارند آن‌ها را پنهان کنند، نظیر اسرار نظامی متعارف و رویه‌های امنیتی سران این کشورها. ثانیا، در طول دهه 1990، ایالات متحده در عراق نشان داد که به طور مرتب از بازرسی‌های تسلیحاتی، برای دستیابی به آن اسرار متعارف سوءاستفاده کرده و از آن‌ها برای هدف قرار دادن نظامیان عراقی و سرنگون کردن دولت این کشور، استفاده می‌کند.
در ادامه گزارش اینترسپت آمده است: «علاوه بر این، ایالات متحده طی بمباران عراق، بهره زیادی از کمیسیون ویژه برد. عوامل آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، که جزو هیئت بازرسان بودند، از جی‌پی‌اس برای ثبت موقعیت دقیق محل‌های ساخت جنگ‌افزارهای نظامی عراق، استفاده می‌کردند و اندکی بعد این مراکز توسط موشک‌های کروز آمریکا، هدف قرار می‌گرفت. بنابراین، خودداری ایران از پذیرش بازرسی‌های سرزده، به این معنی نیست که سران این کشور به دنبال مخفی کردن یک برنامه هسته‌ای هستند. بیشتر احتمال دارد که سران این کشور می‌خواهند ساختار نظامی متعارف و شخصیت‌های خود را زنده و سالم نگه دارند.»
در پایان این یادداشت آمده است: «بنابراین، هرچند سرسختی ایران ممکن است مایه ناخرسندی ایالات متحده و اسرائیل باشد، اما این امر تا حد بسیار زیادی، ثمره درخت سمی خود ماست. آن‌ها هرگز شرایطی را که به عراق تحمیل کردیم نمی‌پذیرند و هر بیننده بی‌طرفی هم موافق است که احمقانه خواهد بود اگر آن شرایط را بپذیرند.»