kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
ظریف و صالحی امروز به مجلس می‌روند

نمایندگان : هیچ محدودیتی را در امور نظامی نخواهیم پذیرفت

در حالی که وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز در صحن علنی مجلس گزارشی از جمع بندی نهایی مذاکرات وین ارائه می کنند نمایندگان مجلس اعلام کردند هیچ محدودیتی را در امور نظامی کشور نخواهند پذیرفت .


به گزارش تسنیم محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  دولت مجاز به اجرای پروتکل الحاقی، چه به صورت داوطلبانه و چه به صورت اشکال دیگر نیست ، اجرای پروتکل الحاقی منوط به بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی است.
وی گفت : در صورتیکه قطعنامه شورای امنیت همچنان پرونده را در این شورا نگه دارد، اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت غیرقانونی خواهد بود.
در امور نظامی خطوط قرمز رعایت نشده است
از سوی دیگر احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز طی مصاحبه ای اعلام کرد : انتظار می‌رفت که در مذاکرات خطوط قرمز نظام حفظ شود، اما متاسفانه در برخی موضوعات مثل توان نظامی ایران شاهد هستیم که این موضوع رعایت نشد.
وی گفت :  تصویب بخشی از قطعنامه که موضوع محدودیت سازی توان نظامی نیز جزئی از آن است، ظلم به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ما نیز مقید به اجرای این قطعنامه نیستیم.
محدودیت دفاعی را نخواهیم پذیرفت
ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار داشت:  مجلس محدودیت دفاعی کشور را نخواهد پذیرفت و از حقوق مردم دفاع خواهند کرد، این نمی‌شود که خودمان طرحی را بر علیه خود تصویب کنیم و به امید خدا بمانیم که هیچ تعرضی به ما و هم پیمانانمان نخواهد شد.
وی گفت : محدودیت ما در ساخت و تولید موشک بسیار خطرناک است بطوریکه اگر در این فاصله مورد هجمه یک دشمن هدایت شده قرار بگیریم چه تدبیری را کردیم آیا کل ابزار دفاعی در مقابله با هجمه را داریم؟، یا به اندازه کافی برای یک جنگ طولانی مدت تولید داریم؟ و اگر غیر از این است دست ملت و خودمان را در برابر تهدیدات بسته‌ایم که این موضوع یک نکته منفی است که در این متن برجام آمده است.
وی همچنین در گفت و گو با فارس اظهار داشت : مجلس هیچ بندی را که احساس کند به حقوق مردم آسیب زده شده و توان نظامی ما را مورد خدشه قرار می‌دهد امضاء نخواهد کرد.
اجرای پروتکل الحاقی با خطوط قرمز سازگاری ندارد
از سوی دیگر علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران نیز در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: پذیرش اجرای پروتکل الحاقی با خطوط قرمز ما سازگاری ندارد و تصویب آن هم در مجلس باید با ملاحظه منافع ملی و مسائل امنیت ملی باشد.
وی در عین حال گفت : اینکه آیا آمریکایی‌ها و غربی‌ها در عمل این توافق را درست اجرا خواهند کرد یا بهانه‌گیری می‌کنند، برای ما جای تردید است، لذا این توافق یک مقدمه‌ای است که صورت گرفته و لازم است به تیم مذاکره‌کننده تشکر و خسته نباشید بگوییم.
تمهید خطرناک شورای امنیت
ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس نیز در گفت و گو با فارس اظهار داشت:  شورای امنیت در پیش نویس قطعنامه خود در مورد مذاکرات وین تمهیدی را اندیشیده که با شکایت هر یک از اعضای 1+5 استمرار لغو تحریم‌ها را به رأی گذاشته و چنانچه این کار انجام نشود تحریم‌ها باز می‌گردد.
قاسم جعفری  نماینده بجنورد نیز گفت : اگر سیستم امنیتی کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد باید بدانیم بلایی که بر سر عراق و دانشمندان این کشور آمد، در کشورمان تکرار خواهد شد و این امر خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت و تیم مذاکره‌کننده باید به این امر توجه کند.
از سوی دیگر مجتبی رحماندوست نماینده تهران در گفت و گو با فارس اظهار داشت: مجلس بی‌شک جلوی هر گونه دسترسی به مراکز نظامی کشور و یا هر تقاضای زیاده‌خواهانه دیگری از سوی 1+5 خواهند ایستاد.
خبر دیگر این که منصور حقیقت پور نایب‌رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی با تاکید بر این که هیچ کس نمی‌تواند خدشه‌ای به توان دفاعی کشور ما وارد کند گفت : ما بر اساس استراتژی دفاعی خود در حوزه مسائل موشکی و نظامی عمل می‌کنیم.