kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
انتظار کاملا به جای اهالی ورزش از وزارت ورزش و جوانان

کشتی را هم حمایت کنید، درست مثل فوتبال!


محمود محمدی
با موفقیت های اخیر کشتی و دشواری های مسیر پیش روی این رشته ورزشی، حالا انتظار می رود ورزش اول ایران مورد حمایت جدی وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد، درست مثل همان حمایت هایی که وزارتخانه از فوتبال به عمل می آورد.
قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جام جهانی آمریکا، موجی از شادی را در میان علاقه مندان به وجود آورد تا جایی که بازتاب مثبت آن تا همین امروز نیز ادامه داشته است.
پرونده چهل و سومین دوره رقابت های جام جهانی کشتی آزاد که از بامداد یکشنبه در سالن فوروم شهر لس آنجلس آغاز شده بود ، در نهایت با برتری 5 بر 3 ایران مقابل آمریکا در دیدار نهایی، بسته شد.
آزادکاران کشورمان که در سه دیدار مرحله گروهی نیز به ترتیب با نتایج 8 بر صفر، 7 بر یک و 7 بر یک مقابل بلاروس، ترکیه و آذربایجان به پیروزی دست یافته بودند با کسب این عنوان قهرمانی باارزش، ششمین قهرمانی ایران در این تاریخ برگزاری این رقابت ها را رقم زدند.
پس از گذشت چند روز از این موفقیت بزرگ، نگاهی به سیر صعودی کشتی آزاد پس از المپیک 2012 لندن نشان می دهد که کشتی ایران بعد از روی کار آمدن رسول خادم برنامه مدونی را برای تربیت و پرورش استعدادهای کشتی دنبال کرده که یکی از مهمترین آنها فرایند انتخابی تیم ملی است . این موضوع سبب شده همه ساله چهره های جدیدی در این چرخه به کشتی آزاد و یا فرنگی معرفی شوند تا خون تازه همیشه در رگهای رشته اول کشور جریان داشته باشد.
یونس سرمستی، ایمان صادقی، بهنام احسان پور، سید احمد محمدی، حسن یزدانی، مرتضی رضایی قلعه، پیمان یار احمدی، علیرضا کریمی و محمد حسین محمدیان چهرهای جدیدی هستند که در کنار سایر نفراتی که فرصت حضور در تیم ملی را نداشتند، نسل آینده کشتی آزاد ایران را تشکیل داده اند.
در این میان بهنام احسان پور در وزن 61 کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن 70 کیلوگرم و محمد حسین محمدیان در وزن 97 کیلوگرم و همچنین مرتضی رضایی قلعه در وزن 74 کیلوگرم با کشتی های حساب شده و جسورانه خود نشان دادند که هیچگاه ورزش کشور با اعتماد به جوانان ضربه نخواهد خورد و باید به جوانان میدان داد تا در زمان مناسب از آنان استفاده شود.
در میدانی که تیم آمریکا و جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری هنگفت اسب خود را برای قهرمانی در این رقابت ها زین کرده بودند، تیم ملی کشتی آزاد ایران با ترکیبی از آزاد کاران جوان همه معادلات و برنامه آنان را برهم زد و دلاورمردان کشتی ایران دلاورمردانه و جسورانه یک بار دیگر در خاک آمریکا، کاپ قهرمانی را بالای سربردند تا تیم های دوم و سوم (آمریکا و جمهوری آذربایجان) در حسرت کسب قهرمانی بمانند.
به فکر آینده باشیم
پرونده جام جهانی کشتی با تمام شیرینی هایش برای ورزش ایران بسته شد و از حالا باید  به فکر رقابت های قهرمانی جهان در سال 2015 و المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل باشیم.
قطعا مسئولان کشتی نیز به این موضوع مهم توجه دارند اما آیا شرایط در فدراسیون کشتی به گونه ای است که بتوان برای رسیدن به موفقیت های بعدی، گام های بلند برداشت؟!
بدون تردید مشکلات مالی بزرگترین دغدغه فدراسیون کشتی بوده و است تا جایی که پیش از اعزام تیم ملی به جام جهانی نایب رئیس فدراسیون نیز به آن اذعان داشت.
علیرضا حیدری در روزهای پایانی سال 1393 در گفت و گویی اظهار داشت: در مورد مباحث مالی، کل کشور دچار مشکلات و کمبودهایی است که به طبع مشکلات فدراسیون کشتی نیز از آن تاثیر می‌گیرد، ولی با توجه به این که توقعات از کشتی بسیار بالاست احساس می‌کنم که باید فارغ از چگونگی توزیع امکانات در سراسر کشور به کشتی نگاه ویژه‌تری شود.
دارنده شش مدال جهان و المپیک با بیان این که وزارت ورزش و جوانان مشکلات مالی خاص خود را دارد، تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان نیز بودجه کمی دارد و نمی‌تواند از عهده مخارج فدراسیون‌ها به خوبی بر بیاید، ولی فدراسیون کشتی با توجه به برنامه‌ریزی قبلی مسابقات را با هر مشکلی و با تهیه بودجه از اسپانسر، دوستان و حتی مسئولان فدراسیون که از جیب شخصی برای برگزاری مسابقات و اردوها هزینه می‌کنند، برنامه‌ها را به پیش خواهد برد تا لطمه ای به برگزاری تورنمنت‌ها و اردوها وارد نشود.
حیدری خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا یک فدراسیون تا این حد اردو ، مسابقات و برنامه ندارد. کما این که خود روس‌ها نتوانستند مسابقات جام جهانی را به دلیل مشکلات مالی برگزار کنند و ما آن را برگزار کردیم. تاکنون همه مسابقات را بر اساس برنامه از پیش تعیین شده برگزار کرده‌ایم و حتی مسابقات کشورهای دیگری که در تقویم اتحادیه جهانی بوده را نیز که آنها از برگزاری آن ناتوان بودند ما برگزار کردیم. ان شاءالله خداوند توجه ویژه‌ای به این شرایط کند تا ما بتوانیم از عهده وظایفمان به خوبی بر بیاییم. امیدوارم که شرایط فدراسیون کشتی بهتر شود چرا که فشار زیادی روی فدراسیون است.
مشکلات مالی عرصه را تنگ کرده است
در فدراسیون کشتی تنها علیرضا حیدری ، علیرضا رضایی یا رسول خادم نیستند که نسبت به وجود مشکلات مالی در ورزش اول ایران گلایه داشته، بلکه حالا بسیاری دیگر از مسئولان این فدراسیون نیز به این موضوع مهم و صد البته تلخ اذعان دارند.
ابراهیم جوادی عضو شورای فنی کشتی آزاد نیز در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: همه جا ادعا می‌کنند که کشتی ورزش اول ایران است، اما در عمل جزو ورزش درجه چندم محسوب می‌شود و توجه خاصی به آن نمی‌گردد. وقتی با این قهرمانی مقام معظم رهبری ، رییس جمهور ، رییس مجلس شورای اسلامی و ... پیام تبریک صادر می‌کنند و مردم نیز خوشحال هستند، چرا نباید به کشتی توجه بیشتری شود تا این موفقیت‌ها بیش از پیش ادامه یابد؟! واقعا حیف است که از این افتخار آفرینی‌ها به راحتی گذشت و کاری کرد که فردی مانند رسول خادم دلسرد شود.
دارنده چهار مدال طلای جهان افزود: خادم با وجود همه مشکلات سخت در حال فعالیت است و تیم خوبی را جمع و جور کرد و به جام جهانی فرستاد. او چه در امور فنی و چه در مدیریت فدراسیون از جوانان و با تجربه‌های خوبی دعوت به همکاری کرده است که همه از اهالی کشتی هستند. نباید کاری کنیم که او از کرده اش پشیمان شود و کار را رها کند تا کشتی ایران به چند سال پیش برگردد. وقتی سرود کشورمان در خاک آمریکا نواخته می‌شود، پس این کار بسیار بزرگی است که نباید تحت الشعاع مسائل پیش پا افتاده مالی قرار گیرد.
جوادی تصریح کرد: تعجب می‌کنم خادم با این همه مشکلات مالی که پیش‌رو دارد، حتی نگذاشته اعزام یک تیم نیز لغو شود. او از جمله چهره‌های افتخارآفرین کشتی است که فقط با فکر خدمت به این رشته وارد کار شده است و بر خلاف برخی افراد، ایستاده و با جان و دل کار می‌کند؛ افرادی که افتخار آفرین هم بودند، اما به سراغ کارهای دیگر رفتند و نه تنها کمکی به کشتی نمی‌کنند، بلکه چوب لای چرخ آن می‌گذارند.
کشتی نیازمند حمایت جدی
خلاصه کلام اینکه انتظار می رود  فدراسیون کشتی، مربیان و کشتی گیران مورد حمایت ویژه دستگاه ورزش قرار بگیرند. کشتی به عنوان گل سرسبد ورزش ایران، برای ادامه این روند موفقیت ها به‌خصوص در المپیک نیاز به حمایت جدی دارد.
در این میان نقش وزارت ورزش و جوانان پررنگ و تعیین کننده است. وزیر ورزش به عنوان متولی ورزش - که خوشبختانه ورزش کشتی را هم به صورت حرفه ای دنبال کرده است - می تواند با تشکیل کارگروهی مشکلات فدراسیون کشتی را بررسی و در مرحله بعدی نسبت به رفع آن اقدام نماید، درست مثل کاری که برای فوتبال و تیم ملی کشورمان انجام داد.
 در روزهایی که کی روش برای ادامه همکاری با تیم ملی ایران اما و اگرهایی را مطرح کرده بود، وزیر با تعیین نماینده ای ویژه در مذاکرات فدراسیون فوتبال با این مربی ، به خوبی موضوع را مدیریت کرد و در نهایت موفق شد کی روش را برای فوتبال ایران حفظ کند.
جالب آنکه در همان مذاکرات، نماینده وزارت ورزش و جوانان به سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان قول داد که وزارتخانه همه گونه همکاری را با فدراسیون فوتبال و کی روش خواهد داشت تا این مربی بدون مشکل به کارش در ایران ادامه دهد، خب حالا چه ایرادی دارد که همان حمایت نیز از کشتی شود؟!