kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

بی‌اعتنایی به قتل 3 دانشجوی مسلمان پرده دیگری از اسلام‌ستیزی آمریکا

در پی قتل سه دانشجوی مسلمان در شمال شرق ایالات‌متحده، کاخ سفید و رسانه‌ها ترجیح دادند که مقابل این اقدام وحشیانه سکوت کنند.

موج اسلام‌هراسی  که طی هفته‌های اخیر به دنبال ماجرای مشکوک حمله به مجله فکاهی هتاک به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام در پاریس شدت گرفته بود. در «چپل هیل» آمریکا بار دیگر خود را نشان داد.
شامگاه روز سه‌شنبه، سه دانشجوی آمریکایی مسلمان، 23 ساله، 21 ساله و 19 ساله (زن، شوهر و خواهر) در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.کشته‌شدگان، دو خواهر فلسطینی به نام‌های «رزان» و «یسر» همراه با یک پسر اهل سوریه به نام «ضیآء برکات» بودند.
قاتل فردی به نام «کریگ استفن هیکس» 46 ساله است که مدام در صفحه فیس‌بوک خود مطالب ضد اسلام و مسلمانان به اشتراک می‌گذاشته و عقاید ضد اسلام و نژادپرستانه‌ داشته و پس از ارتکاب جرم نیز با خونسردی تمام خود را به پلیس معرفی کرده و از اقدام خود  بسیار خرسند بوده است. این فرد پیش از این در مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک علیه مسلمانان و حتی مسیحیان مطالبی منتشر کرده و تنها راه حل مشکل خاورمیانه را «الحاد» دانسته بود.
اما این جنایت هولناک با سکوت گسترده از سوی دولت آمریکا و رسانه‌های خبری این کشور مواجه شد. این جنایت و بالتبع سکوت رسانه‌ها و مقامات غربی در مورد آن، واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی را در پی داشته است.
در فیس‌بوک و توئیتر نیز صفحاتی برای اعتراض به این جنایت ایجاد شده است و بسیاری از کاربران در مورد این سه جوان مسلمان نوشته‌اند: «عزیزان ما، برکات، یسر و رزان به سوی پروردگارشان رفتند» یا «آنها در زندگی و مرگشان نمونه بودند».
از شخصیت‌های برجسته‌ای که در صفحه توئیتر خود به این نوع رفتار رسانه‌هایی چون «بی.بی.سی» «سی.ان.ان» و «فاکس نیوز» اعتراض کرده، دکتر «مدس گیلبرت» پزشک معروف نروژی که در جنگ غزه بسیار شهرت یافت، است. وی نوشت: 3 جوان در آمریکا مردند، نه تظاهراتی شد نه اعتراضی، البته هیچ اهمیتی ندارد، چرا که آنان مسلمان بودند.
مقامات انجمن‌های مسلمان در آمریکا نیز بر این باورند اگر قربانیان جنایت «چپل هیل» مسلمان نبودند و برعکس قاتل آن‌ها یک مسلمان بود، اخبار این حادثه به گونه دیگری توسط رسانه‌های آمریکایی پوشش داده می‌شد.
روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به قتل سه مسلمان آمریکایی نوشت: تنها به دلیل مسلمان بودن مقتولان، رسانه‌های جهان به خوبی این خبر را پوشش ندادند.
به نوشته ایندیپندنت، از آن‌جایی که مقتولان مسلمان بودند، پوشش خبری این اتفاق تنها توسط تعداد معدودی از رسانه‌ها انجام گرفت. نویسنده ایندیپندنت در ادامه می‌پرسد آیا زندگی مسلمانان بی‌اهمیت و خون مسلمانان ارزان است و چرا توجه رسانه‌ای به مسلمانان قربانی جنایت، این‌‌قدر کم است.
پایگاه تحلیلی «آبزرور»  نیز در یادداشتی درباره این جنایت نوشت: اگرچه بدون شک آقای هیکس- قاتل- مسئول این قتل‌های فجیع است ولی تنها مقصر این فاجعه نیست. بخشی از تقصیر این ماجرا و دیگر جرم‌های بر مبنای نفرت که به طور عمده علیه مسلمانان رخ می‌دهد، بر دوش مصون از مجازات بودن گفتمانی است که مسلمانان را در نظر عموم، شرور و اهریمنی معرفی می‌کند.
آبزرور مثال‌های بسیاری از مقامات آمریکایی می‌آورد که در آن افراد بدون دغدغه، تخم نفرت علیه اسلام و مسلمانان را در جامعه آمریکا کاشته‌اند و یادآور می‌شود که در این جنایت فجیع، تمام این افراد می‌بایست سرزش شوند.
نویسنده یادداشت این طور ادامه می‌دهد که «از قتل «چپل هیل» شگفت‌زده نمی‌شوم. با توجه به «اسلام‌هراسی» در داخل کشور و همگام با آن افزایش «تندروی خشونت‌آمیز» در خارج از کشور، آماده حملات اینچنینی بودم.»
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز در واکنش به این جنایت از قول خالد بیضون استاد دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نوشت: «مسلمانان در صدر اخبار قرار دارند آن هم زمانی که کافی است ماشه را فشار دهند اما وقتی قربانی می‌شوند خبری از آنها نیست».
مقامات آمریکایی برای برخورد با واقعه قتل این سه دانشجوی مسلمان و رهایی از اتهام اسلام‌ستیزی خود، دو ادعای بی‌اساس را مطرح کرده‌اند، یکی اینکه قاتل اساسا بی‌دین بوده و اسلام و مسیحیت را قبول نداشته، دوم اینکه نزاع بر سر پارک خودرو بوده است!! و این در حالی است که پدر قربانیان جنایت «چپل هیل» در یک کنفرانس خبری  با رد این ادعا‌ها گفت: هیچ بحثی در مورد پارک وجود نداشته است. جنایت رخ داده، بر سر نفرت نژادی بوده است و چون فرزندان من مسلمان بودند، کشته شده‌اند.
اعتراضات
 همزمان با سکوت خبرگزاری‌های غربی درباره قتل این سه جوان مسلمان صدها تن از ساکنان واشنگتن برای ابراز همدردی با خانواده سه دانشجوی مسلمان کشته‌شده در ایالت کارولینای شمالی و اعتراض به بی‌عدالتی صورت‌گرفته تجمع برگزار کردند.
در واشنگتن، پنج‌شنبه‌شب صدها نفر از ساکنان واشنگتن با در دست داشتن شمع برای سه مسلمان کشته‌شده در ایالت کارولینای شمالی مراسم یادبود برگزار و در آن قتل‌عام این سه نفر را محکوم و به ‌صورت خاموش اعتراض کردند.
به گزارش تسنیم، در این تجمع اعتراضی خاموش مردم دست‌نوشته‌هایی به ‌همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «اسلام دشمن نیست»، «علیه توهین به اسلام بایستید»، «قلب ما برای شما شکست، روح شما شاد باشد» و «من تقاضا دارم که تمام سفیدپوستان این عمل تروریستی را محکوم کنند».
 عصر پنج‌شنبه مردم انگلیس نیز  در اعتراض به نحوه پوشش‌ خبر کشتار این سه دانشجو  توسط بی‌بی‌سی در مقابل دفتر این شبکه در لندن به تظاهرات پرداختند.
سازمان‌دهندگان این تظاهرات به نحوه پوشش خبر کشتار چپل هیل در کارولینای شمالی معترض بوده و اعلام کردند که بی‌بی‌سی در مقایسه با پوشش حوادث شارلی ابدوی پاریس، سکوت پیشه کرده است.
صدها فلسطینی نیز صبح جمعه با تحصن در برابر دفتر سازمان ملل متحد در شهر غزه قتل وحشتناک سه دانشجوی مسلمان را محکوم کرده و خواستار محاکمه قاتل شدند.