kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

امیرعبداللهیان: ژست‌های دموکراتیک رژیم اسرائیل طنز تلخ تاریخ معاصر است

وزیر امور خارجه، مقاومت مشروع و منطبق با حقوق بین‌الملل علیه رژیم اشغالگر را تنها زبان قابل فهم برای جنگ‌طلبان اسرائیلی دانست و تصریح کرد: رژیم اسرائیل بعد از هفتاد و چند سال اشغالگری‌، در ۵۰ روز گذشته نشان داد که همان قدرت اشغالگر، جنایتکار، نسل‌کش و توسعه‌طلب است و ژست‌های دموکراتیک و صحبت از دموکراسی برای این رژیم طنز تلخ تاریخ معاصر است.
 
 
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه خبری المیادین، به بررسی تازه‌ترین تحولات منطقه، جهان و ایران پرداخته است.
وی در این باره که آیا جمهوری اسلامی یکی از طرف‌های مذاکرات منتهی به آتش بس بوده است، عنوان کرد:
طبعا، حماس و مقاومت تصمیم گیرنده‌اند. اما از ساعات اولیه طرح موضوع امکان ایجاد آتش‌بس بشردوستانه ما با دوستانمان در قطر به شکل مستمر در این خصوص گفت‌وگو کردیم و گفتیم از هر تصمیمی که حماس بگیرد حمایت می‌کنیم و آن را محترم می‌شمریم، اما ۴۷ روز جنگ علیه غزه، نشان داد که اسرائیل از طریق جنگ نمی‌تواند اسرایش را آزاد کند. درخصوص وضعیت اسرای فلسطینی و اسرائیلی باید از طریق گفت وگو و دیپلماسی نوعی توافق صورت گیرد. همان طور که امروز شاهدیم آمریکا و اسرائیل قادر نیستند که حماس را در غزه نابود کنند. حماس جنبشی آزادی بخش و مشروع است و در فلسطین هم باقی خواهد ماند. پیروز این جنگ، ملت فلسطین و مقاومت هستند. تا امروز بازنده اصلی این جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده‌اند.
وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تهدید ایران توسط آمریکا عنوان داشت: ما مسئله پوشیده‌ای در این رابطه نداریم. آمریکا از روزهای اول هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه چندین پیام فرستاد. یکی از موضوعات مورد اهتمام آمریکا، توصیه ایران به خویشتنداری بود. این درخواست اول آمریکا از ایران بود. موضوع دوم این است که آمریکا در پیام‌هایش تأکید می‌کند که ایالات متحده به دنبال توسعه دامنه جنگ نیست. تقریبا در همه این پیام‌ها آمریکا از ایران می‌خواهد که به گروه‌های موجود در عراق و سوریه و یمن و منطقه توصیه کند که دست به اقدامی علیه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکایی نزنند. اگر امروز در عراق و سوریه گروه‌هایی هستند که طبق تشخیص و تصمیم خود علیه آمریکا عمل می‌کنند، آنها برای این کار از ما کسب اجازه نمی‌کنند. آنان تحت فرماندهی ایران نیستند. ما به صراحت گفتیم که ایران هیچ گروه یا مجموعه نیابتی در منطقه ندارد. 
سکاندار دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و تهدیدهای وزیر اسرائیلی در مورد حمله به غزه با استفاده از سلاح هسته‌ای عنوان داشت: جامعه جهانی باید به طور ویژه بر دو موضوع متمرکز شود. موضوع اول، خلع سلاح اتمی رژیم جنگ‌طلب صهیونیستی. خصوصا این که این رژیم قصد و اراده استفاده از سلاح اتمی را دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به طور جدی وارد این پرونده شود و رژیم اشغالگر اسرائیل را خلع سلاح اتمی نماید. موضوع دوم که به برقراری امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا کمک می‌کند، این است که دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی این رژیم و محاکمه افرادی که در طی این جنگ مرتکب جنایات شدند و غیرنظامیان را هدف قرار دادند، تشکیل شود تا درسی برای سایر مجرمین باشد.
یکی از مسئولان غربی به من گفت که نوه‌اش از او پرسیده که «پدربزرگ، چه توضیحی برای آنچه در غزه و اوکراین در حال وقوع است، وجود دارد؟» او گفت که به دلیل تناقض موجود در رفتار ما در غرب درخصوص اوکراین و غزه و استانداردهای دوگانه، از پاسخ دادن به این سؤال درماندم.
وجود بحران‌های جدیدی مثل جنگ در اوکراین
هیچ گاه بحران‌های عمیق و تاریخی و زخم‌های قدیمی در جهان را
به فراموشی نخواهد سپرد
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید که عملکرد شرکای بین‌المللی شما در جریان این جنگ ناامیدکننده بوده است؟ خاطرنشان کرد: آنچه که در روز ۷ اکتبر اتفاق افتاد، به جهانیان و نظریه پردازان روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در جهان ثابت کرد که وجود بحران‌های جدیدی مثل جنگ در اوکراین، هیچ گاه بحران‌های عمیق و تاریخی و زخم‌های قدیمی در جهان را به فراموشی نخواهد سپرد. زخم فلسطین یک زخم تاریخی است که با هیچ طرح آمریکایی تاکنون حل نشده است. چین و روسیه هم تاکنون اساسا هیچ ورود فعال و نتیجه بخشی به پرونده فلسطین نکرده‌اند ما از مواضع چین و روسیه در وتوی قطعنامه‌هایی که با ابتکار آمریکا قرار بود در شورای امنیت به تصویب برسد، قدردانی کردیم. اما مطالبه ما از چین، روسیه و دیگر کنشگران بین‌المللی این است که واقعیات را ببینند و ماهیت و پیامدهای اشغال را بشناسند. ریشه وضع کنونی در منطقه ۷ اکتبر نیست. بلکه ۷۵ سال اشغالگری اسرائیل است.
 اسرائیل در ۷۵ سال گذشته نشان داده است که جز زبان قدرت
زبان دیگری را نمی‌فهمد
امیرعبداللهیان در ارتباط با این سؤال که آیا به عنوان نماینده ایران به فلسطینیان توصیه خواهد کرد که به دنبال راه‌حل دوکشوری نباشند و راه‌حل کشور واحد را در پیش گیرند، عنوان داشت: اولا، رژیم اسرائیل سال‌ها و دهه‌ها رؤیای از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند و دنبال می‌کرد. در سال‌ها و ماه‌های اخیر بر اساس مدارک موثق موجود اسرائیل ایده کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینای مصر و کوچ اجباری ساکنان کرانه- از طریق شهرک سازی‌های گسترده- به بخش‌هایی از اردن و تشکیل دولت واحد فلسطینی در بخش‌هایی از اردن و مصر را دنبال می‌کرد. آقای رئیس‌جمهور السیسی در نشست بین‌المللی قاهره به صراحت با آن مخالفت کرد و گفت که فلسطینی‌ها باید در سرزمین خود بمانند، اما تا این لحظه نیز رژیم اسرائیل به دنبال کوچ اجباری است. همین الان در غزه سیاستی را دنبال می‌کند که گام تکمیلی آن با کوچاندن ساکنان از شمال غزه به جنوب غزه و در گام بعدی از جنوب غزه به داخل صحرای سینای مصر است.ثانیا، اسرائیل در ۷۵ سال گذشته نشان داده است که جز زبان قدرت، زبان دیگری را نمی‌فهمد. ثالثا، در طول تاریخ، اشغال پدیده پایداری نبوده و نیست. نمی‌توان به یک سرزمین اشغال شده و قدرت اشغالگر مشروعیت بخشید.
دکتر امیر عبداللهیان در ارتباط با دیدگاه ایران به کنشگری نسل جدید در سراسر جهان در ارتباط با محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در غزه عنوان داشت: طبعا امروز بار دیگر مسئله فلسطین تبدیل به یک موضوع بین‌المللی شده است. جنایات و نسل کشی ۴۶ روز گذشته اسرائیل علیه غزه و کرانه و همراهی مستقیم، علنی و آشکار آمریکا با اسرائیل در این جنایات آثار سنگین فراوانی را بر منطقه و بر عرصه بین‌المللی برجای خواهد گذاشت. تردید نکنید که موضوع فلسطین پس از جنایات گسترده اخیر اسرائیل در غزه با قبل از آن تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت. این‌گونه نخواهد بود که از فردا بتوان گفت تعداد معدودی از دولت‌ها و ملت‌ها با فلسطین هستند بلکه طیف گسترده‌ای از مردم، نخبگان، افکار عمومی و دولت‌ها نسبت به حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین حرکت کردند. کشتن ۶ هزار کودک و چند هزار زن هیچ مفهومی جز نسل کشی ندارد. آثار آن در عرصه بین‌المللی و پرونده فلسطین شدیدا به نفع فلسطین و به ضرر رژیم اسرائیل و حامیان آن است.
آمریکا تا دیر نشده مسیر خود را از این نسل کشی جدا کند
و باخت نتانیاهو و جنایات او را بیش از این به پای خود ننویسد
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این گفت‌و‌گو با المیادین خاطرنشان کرد: من مایلم از طریق برنامه شما به آمریکا بگویم که تا دیر نشده مسیر خود را از این جنایات و نسل‌کشی جدا کند و باخت نتانیاهو و جنایات او را بیش از این به پای خود ننویسد. بخشی از آنچه در هفتم اکتبر گذشت، نتیجه تندروی‌های دولت افراطی و شخص نتانیاهو است. آن‌ها خود باید تاوان این رفتار را بدهند. اگر آمریکا مایل است تاوان رفتار نتانیاهو را بدهد، این انتخابی است که باید پیامدهای آن را هم بپذیرند. من بار دیگر تأکید می‌کنم آتش بس کنونی یک فرصت سیاسی برای دوری منطقه از جنگ را فراهم کرده است و آمریکا باید بین استمرار این وضعیت و دوری منطقه از جنگ و یا ادامه یک وضعیت بدتر در منطقه دست به انتخاب بزند. اگر آمریکا طبق پیام‌هایی که به ایران داده، به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، باید گزینه نخست را انتخاب کند، در غیر این صورت چنانچه مسیر حمایت بی‌چون و چرا از ادامه نسل‌کشی اسرائیل را انتخاب کند، باید تبعات سخت آن را هم متحمل شود.