kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
آشتی‌کُنان آنکارا و قاهره

 وزیر خارجه ترکیه پس از 11 سال به مصر رفت

 
 
 
وزیر امور خارجه ترکیه بعد از ۱۱ سال، در سفری رسمی به قاهره پایتخت مصر سفر کرد. سفر «مولود چاووش اوغلو» به دعوت «سامح شکری» همتای مصری او انجام شد.
بعد از این‌که در سال 2014 یا به عبارتی 2013 میلادی ژنرال «عبدالفتاح سیسی» در پی کودتای ارتش مصر به رهبری خودش جانشین «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور وقت و رهبر اخوان‌المسلمین شد، بسیاری از مخالفان اخوانی او به ترکیه رفتند و تحت حمایت‌های دولت «رجب طیب اردوغان» (با گرایش‌های کم‌وبیش اخوانی‌اش) در چهارچوب یک مجموعه بزرگ و یک پلتفرم نسبتاً منسجم، به فعالیت سیاسی و رسانه‌ای علیه سیسی ادامه دادند. همزمان مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها سیسی را مورد حمله قرار دادند. اما با تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد ترکیه و نزدیک شدن به انتخابات 2023، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار حل اختلافات با رقبای خلیج‌فارس و افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری با مصر شد. در نتیجه فضا برای فعالیت رسانه‌ای اخوانی‌های مخالف سیسی در ترکیه نامساعد شد و وضعیت تغییر کرد و دولت ترکیه گام‌هایی را برای عادی‌‌سازی روابط با دولت مصر برداشت. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که با اقتصاد ضعیف و بحران تورمی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌خواهد مشکلات را با همه کشورها کنار گذاشته و تجارت و سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. مصری‌ها از همان ابتدا پیش شرط‌های نسبتاً روشنی داشتند. آنها به طور آشکار و بدون تعارف، خواهان تعطیلی شبکه‌های تلویزیونی و گروه‌های سایبری ضد سیسی شدند. به هر حال شرایط حالا برای عادی‌‌سازی روابط مهیا شده است.
حالا خبر می‌رسد که وزیر امور خارجه در سفری رسمی به قاهره پایتخت مصر سفر کرد. سفر «مولود چاووش اوغلو» به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود انجام شد. «ایهاب ناصر» معاون وزیر خارجه مصر و «صالح موطلو شن»، کاردار سفارت ترکیه در مصر از اوغلو در فرودگاه قاهره استقبال کردند. چاووش اوغلو و سامح شکری نشست دوجانبه‌ای برگزار کردند. آن‌طور که ایرنا نوشته، سفر اوغلو به مصر اولین سفر وزیر خارجه ترکیه به قاهره بعد از ۱۱ سال به شمار می‌رود. وزارت خارجه مصر پیش از این در تاریخ هشتم اسفند ماه جاری با انتشار تصاویری در توئیتر اعلام کرده بود که سامح شکری وزیر خارجه مصر وارد شهر «آدانا» ترکیه شده و با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرده است. همچنین اواسط بهمن ماه و پس از وقوع زلزله مهیب در ترکیه نیز عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود، درباره کمک‌رسانی به زلزله زدگان این کشور اعلام آمادگی کرد.
توئیتر متهم شد!
خبر دیگر از ترکیه آن‌که روزنامه ترکی صباح روز جمعه پلتفورم توئیتر را به حمایت از نیروهای اپوزیسیون در انتخابات سراسری قریب‌الوقوع این کشور که قرار است 14 مه (24 اردیبهشت) برگزار شود و ایجاد حساب‌های کاربری برای پخش اطلاعات تحریک‌آمیز درباره دولت فعلی متهم کرد. روزنامه صباح مدعی شد که توئیتر کار و فعالیت برای اپوزیسیون ترکیه را آغاز کرده تا به آن در پیروزی در انتخابات سراسری قریب‌الوقوع کمک کند. این روزنامه گزارش داد، حدود 25 درصد از پیام‌های تحریک‌آمیز در توئیتر از «حساب‌های کاربری جعلی» منتشر می‌شوند که اطلاعاتی را نیز درباره فروپاشی ادعاشده یک سد در جریان زلزله‌های مهیب اخیر به اشتراک گذاشتند. در این گزارش آمده است، جدول زمانی کاربران توئیتر در ترکیه پیام‌های روزنامه‌نگاران و سیاستمداران اپوزیسیون و همچنین اعضای سازمان «فتح‌الله گولن» و حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک را که هر دو از سوی آنکارا تروریست محسوب می‌شوند، نشان می‌دهد در حالی که صفحه اردوغان که به ادعای این روزنامه محبوب‌ترین فرد در ترکیه است هرگز در بین حساب‌های کاربری پیشنهادی نشان داده نمی‌شود. گفتنی است، ایلان ماسک، مالک توئیتر و میلیاردر آمریکایی در نوامبر سال 2022 میلادی گفته بود که توئیتر تحت رئیس‌قبلی در انتخابات سراسر جهان مداخله کرده بود و در نتیجه قابل اعتماد نیست. به دنبال این اظهارات ماسک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه غرب را به اتخاذ معیار دوگانه در زمینه آزادی مطبوعاتی متهم کرد چرا که در مقابل افزایش سانسورهای توئیتر ساکت مانده است.