kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
رئیس ‌سابق موساد:

برای فروپاشی اسرائیل نیازی به ایران نیست خودمان داریم این کار را می‌کنیم!

پس از هشدارهاي متعدد مقامات رژيم صهيونيستي درباره فروپاشي زودهنگام اين رژيم به تازگي رئيس سابق موساد نيز هشدار مشابهي داده و گفته است «ما در يك وضعيت فاجعه‌آميز به سر مي‌بريم....برای فروپاشی اسرائیل دیگر نیازی به ایران نیست.
 
 
 
سرويس خارجي-
خودمان داریم این کار را می‌کنیم.» طي هفته‌هاي گذشته نيز رئيس رژيم صهيونيستي و نخست وزير سابق اين رژيم بارها نسبت به فروپاشي این رژیم هشدار داده‌اند.
ماه‌هاست كه شخصيت‌ها و مقامات مختلف تل‌آويو نسبت به فروپاشي كامل اين رژيم هشدار مي‌دهند. اين هشدارها بيش از هرچيز ناشي از آن است كه وضعيت تل‌آويو عادي نيست و روي كارآمدن كابينه تندرو نتانياهو وضعيت را بيش از گذشته وارد چرخه‌اي از بحران‌هاي متوالي كرده است. كابينه تندرو نتانياهو تصميم دارد تا در سيستم قضايي رژيم صهيونيستي دستكاري كند. آنها مي‌خواهند با تغيير قوانين مانع نظارت ديوان عالي بر عملكرد پارلمان اين رژيم موسوم به كنست شوند. وقتي نظارت پارلماني دركار نباشد، نمايندگان كنست هر قانوني را كه بخواهند، مي‌توانند تصويب كنند و اكنون كه كنست در كنترل نيروهاي افراطي و تندرو است، بسياري از ساكنان مناطق اشغالي نسبت به تصويب قوانين عجيب و غريب از جمله تعطيلي نيروگاه‌هاي توليد برق در روزهاي شنبه به‌دلايل مذهبي به شدت نگرانند. همين اوضاع آشفته نيز باعث شتاب در فرار سرمايه از بانك‌ها و افول ارزش پول داخلي رژيم صهيونيستي و به تبع آن آشفتگي اقتصادي شده است و بسياري معتقدند تداوم اين وضعيت به معناي فروپاشي رژيم صهيونيستي از درون است. 
به تازگي نيز «تامیر باردو» رئیس‌سابق موساد اذعان کرد که فروپاشی این رژیم نیازی به دشمن خارجي يا ایران ندارد. اين مقام امنيتي سابق در تل‌آويو افزود: «فروپاشی ما نیاز به ایرانی‌ها ندارد و ما هم اکنون در فاجعه در حال شکل‌گیری هستیم.» این موضع‌گیری مقام سابق موساد به دنبال هشدارهاي مشابه از سوي رئيس رژيم صهيونيستي صورت مي‌گيرد. «اسحاق هرتزوگ»، رئيس رژيم صهيونيستي نيز طي يك ماه گذشته حداقل در دو نوبت نسبت به فروپاشي رژيم صهيونيستي هشدار داده است. هرتزوگ جمعه گذشته با ابراز نگراني از آشفتگي وضعيت سياسي و اقتصادي تل آويو گفت: «آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی است، چون سرزمین ما در برابر چشمان مان در حال فروپاشی است.» هرتزوگ این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که هزاران تظاهرکننده تردد را در شهر تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون مسدود کردند؛ آنها محور اصلی را که تمام شهرهای منطقه تل‌آویو را به سایر مناطق اراضی اشغالی متصل می‌کند، بستند و خواستار سقوط كابينه نتانياهو شدند. حتي دو ماه پيش نيز، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هنگام تحويل كابينه به نتانياهو گفته بود: «دولت در آشوب و تنش است، ما هرگز به آرامش نخواهیم رسید، چون اسرائیل از داخل در حال فروپاشی است.»
چرا صهيونيست‌ها نگرانند؟
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سال 2022 شاهد کاهش شدید سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرفته رژيم اسرائیل بوده است. به گفته مركز استارتاپ‌هاي رژيم صهيونيستي که بر بخش فناوری اين رژيم نظارت دارد، كاهش سرمايه‌گذاري در بخش فناوري تل‌آويو به‌دليل وضعيت نامعلوم سياسي بود و اكنون با آغاز سال 2023، آشفتگی سیاسی تل‌آويو می‌تواند وضعيت را بدتر از سال گذشته كند. 
پروفسور استبان کلور از گروه اقتصاد دانشگاه عبری بيت‌المقدس و محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو مي‌گويد: «سرمایه‌گذاری‌ در كشورها همه در یک روز انجام نمی‌شوند، بلکه به تدریج انجام می‌شوند، ولي اگر پیامی که از تل‌آويو می‌آید این باشد که اینجا ديگر مکان مناسبي برای تجارت نیست، همه سرمايه‌ها در عرض چندين روز خارج مي‌شوند و يك ساختار اقتصادي كه در عرض ده‌ها سال ساخته شده بود، در عرض چند روز فروخواهد پاشيد.» به گفته استبان کلور این وضعيت می‌تواند منجر به کاهش رشد، کاهش کیفیت زندگی و افزایش بیکاری برای همه ساكنان در تل‌آويو و ديگر شهرها شود.
اقتصاد رژيم اسرائیل به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری پیشرفته متکی است. طبق گزارش اداره مرکزی آمار، تقریباً نیمی از سرمایه خارجی وارد شده به رژيم اسرائیل به شرکت‌های فناوری مرتبط است. به تازگي نيز یکی از مقامات ارشد شرکت بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری S&P هشدار داد که اصلاحات موردنظر نتانياهو خطری برای رتبه بالای فعلی تل‌آويو است و شايد رتبه اعتباري تل‌آويو به سطح كشورهاي ضعيف‌تر سقوط كند.
تبديل تل‌آويو به كرانه باختري دوم
در حال حاضر بسياري از شركت‌ها و موسسات در شهرك‌ها و مناطق اشغالي كرانه باختري هيچ‌گونه فعاليت و سرمايه‌گذاري نمي‌كنند، چون مي دانند اشغالگري در كرانه باختري ممكن است متوقف شود و صهيونيست‌ها مجبور به تخليه مناطق اشغالي كرانه باختري شوند. با اين حال، لوتسیون نادان کارشناس سرمایه‌گذاری ESG (عوامل ريسك محیطی، اجتماعی و حاکمیتی) در تل‌آويو می‌گوید: «وضعيت تنش فعلي در تل‌آويو مي‌تواند، وضعيت اين شهر را نيز مانند كرانه اشغالي باختري كند و همه شركت‌ها به‌دليل ناپايداري اوضاع و بي‌ثباتي سياسي تصميم مي‌گيرند كه از تل‌آويو به‌طور كامل خارج شوند، در اين صورت وضعيت تل‌آويو مانند كرانه باختري خواهد شد كه هيچ كس ريسك فعاليت تجاري و اقتصادي در آن را نمي‌پذيرد.»
وضعيت بدتر مي‌شود
پس از نزدیک به دو ماه آرامش نسبی در طول اعتراضات گسترده تل‌آويو، پلیس رژيم صهيونيستي از هفته گذشته شروع به استفاده از نارنجک‌های دودزا، شوکر، ماشین‌های آب‌پاش و افسران اسب سوار برای متفرق کردن جمعیت کرده است. در اعتراضات اخير نيز ده‌ها نفر دستگیر و زخمی شدند. اگر اعتراضات ادامه يابد و كابينه نتانياهو هم راه‌حلي براي پاسخ به معترضان نداشته باشد، شکاف عمیق در جامعه صهيونيستي ايجاد خواهد شد. بسیاری هم هشدار داده‌اند که اگر به زودی راه‌حلی پیدا نشود، تنش‌های کنونی می‌تواند، رژيم صهيونيستي را به سمت جنگ داخلی و خشونت بکشاند. هشدار نسبت به جنگ داخلي و خشونت را وبگاه ميدل ايست آي نيز در گزارش روز شنبه خود اعلام كرده است.
شهادت نوجوان فلسطيني
در مناطق فلسطيني‌نشين تنش‌ها و خشونت‌ها همچنان ادامه دارد و روز جمعه نظاميان صهيونيست یک فلسطینی 
16 ساله را به شهادت رساندند. براساس گزارش نيوعرب، امیر عوده شانزده ساله که با گلوله‌های فلزی روکش پلاستیکی از ناحیه سینه مورد اصابت تير قرار گرفت، جديدترين قربانی فلسطینی در خشونت فزاینده نیروهای صهيونيستي در کرانه باختری است. شهادت عوده در روز جمعه پس از آن صورت گرفت که فلسطینی دیگر به نام عبدالکریم بدیع‌الشیخ 21 ساله نیز در حومه قلقیلیه در جریان یورش شهرک نشینان صهيونيستي به شهادت رسيد. 
نیروهای رژيم اسرائیل و شهرک نشینان از ابتدای سال 2023 تاکنون دست‌کم 80 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند که اين دو ماه یکی از خونین‌ترین دوره‌ها در حافظه اخیر فلسطیني‌ها توصیف شده است. در ميان شهداي فلسطيني در دو ماه گذشته، نام حداقل 16 كودك و نوجوان نيز ديده مي شود. شهرک نشینان رژیم صهیونیستی همچنين روز شنبه حملاتی را علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی قدس شرقی و کرانه باختری انجام دادند. شهرک نشینان و افسران پلیس همچنين به یک جوان فلسطینی در دروازه دمشق واقع در مسجدالاقصی در شهر قدیمی بیت المقدس شرقی حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گفته یک فعال محلی فلسطيني، شهرک‌نشینان همچنین به گروهی از دامداران فلسطینی در جنوب کرانه باختری حمله کردند. راطب الجبور به خبرگزاری فلسطینی وفا گفت که دامداران مجبور به ترک مزرعه خود شدند در حالی که یک شهرک نشین قصد داشت یکی از احشام این گروه را بدزدد. منطقه مسافر یاتا محل درگیری طولاني‌مدت صهيونيست‌ها عليه فلسطيني‌هاست، زیرا رژيم اسرائیل می‌خواهد ساکنان فلسطینی 12 روستای این منطقه را به زور اخراج کند تا در آنجا اقدام به تاسيس یک پادگان تمرين نظامي كند.
ادامه مقاومت اسراي فلسطيني
از سوي ديگر، اسرای فلسطینی همچنان به نبرد خود علیه سازمان زندان‌های صهیونیستی و تصمیمات جائرانه و ظالمانه ایتمار بن گوير، وزیر تندرو رژيم اسرائیل ادامه می‌دهند.  اسرای فلسطینی از 26 روز پیش اقدامات اعتراضی و مبارزاتی خود را آغاز کرده‌اند. در همين ارتباط نيز هیئت امور اسرا و آزادگان و باشگاه اسیر فلسطین تاکید کردند که اقدامات اعتراضی اسرا ادامه دارد تا اینکه در نهایت به اعتصاب غذای سراسری در اول ماه مبارک رمضان منتهی شود. این پسر که هویتش فاش نشد، بعداً توسط افسران پلیس اسرائیل بازداشت شد.