kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

توافق 576 میلیون دلاری فرانسه و انگلیس برای سد کردن راه مهاجران

 
 
انگلیس می‌گوید به‌عنوان بخشی از توافق با فرانسه برای مبارزه با مهاجرت از طریق کانال مانش، طی سه سال آینده 576 میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.
پس از سال‌ها تنش سیاسی میان انگلیس و فرانسه در پی برگزیت (خروج «بریتانیا» از اتحادیه اروپا)، رهبران دو کشور در دیدار روز جمعه خود « تجدید دیدار و اتحادی دوباره» داشتند. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، که روز جمعه در نشست فرانسه-انگلیس میزبان «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس بود و به گفته برخی ذوق‌زده به نظر می‌رسید، گفت: « این نشست واقعا استثنایی است. این لحظه‌ای برای اتحاد دوباره، مصالحه و شروعی تازه است.» آنها در این دیدار به مسائلی از جمله مهاجرت غیرقانونی، انرژی و چالش‌های امنیتی پرداختند.
اما یکی از خروجی‌های این دیدار تاریخی[!] سخت‌تر کردن راه مهاجران بود. مهاجرانی که بسیاری از آنها از جنگ‌ها و فاجعه‌هایی که خود اروپا نیز در به وجود آمدن آنها نقش داشته است، فرار کرده‌اند و آواره شده‌اند. توافقی علیه مهاجران در جریان نشست مشترک ریشی سوناک و امانوئل ماکرون در روز جمعه در پاریس اعلام شد. بریتانیا اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق با فرانسه برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در کانال مانش، طی سه سال آینده 576 میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. در بیانیه مشترک دو کشور آمده است که این پول یک مرکز بازداشت جدید برای مهاجران در فرانسه و استقرار 500 مأمور امنیتی و پشتیبانی فرانسوی را تأمین می‌کند تا سریع‌ترین شناسایی تلاش برای عبور توسط قایق‌های کوچک را فراهم کند.
ماکرون گفت: «سطح جاه طلبی این طرح دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم» و افزود: «این یک توافق بین بریتانیا و فرانسه نیست، بلکه بین بریتانیا و اتحادیه اروپا است.» آن‌طور که شفقنا نوشته، انگلیس نیز گفته است که شاهد افزایش تعداد مهاجران غیرقانونی بوده است که به باندهای قاچاق انسان پول می‌دهند تا آنها را با قایق‌های کوچک و غیر دریایی به بریتانیا قاچاق کنند. بسیاری از این قایق‌ها غرق شده‌اند و مردم جان خود را از دست داده‌اند. سوناک که با انتقاد از سوی گروه حقوق بشری به دلیل اقداماتش برای جلوگیری از مهاجرت از طریق «قانون جدید نژادپرستانه، غیرقانونی و غیرقابل اجرا» مورد انتقاد قرار می‌گیرد، گفته است که کشورش همیشه به تعهدات خود در معاهده بین‌المللی عمل خواهد کرد. گفتنی است، بر اساس قانونی جدید در «بریتانیا»، مهاجرانی که با قایق‌های کوچک وارد این کشور شوند از این پس اجازه درخواست پناهندگی ندارند. به ادعای نخست‌وزیر انگلیس، مهاجران اینچنینی از یک کشور جنگ‌زده یا تهدیدی قریب‌الوقوع برای زندگی فرار نمی‌کنند. همین تصمیم جدید دولت انگلیس با واکنش شدید «گری لینکر» مجری معروف برنامه Match Of The Day روبه‌رو شد. پس از این اظهارنظرها، شبکه BBC لینکر را به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین رسانه‌ای این شبکه، اخراج کرد و کارشناسان این برنامه هم برای حمایت از لینکر حاضر نشدند این هفته در برنامه حضور پیدا کنند. مرکز پایش ستاد حقوق بشر سازمان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد، بیش از ۳۰۰۰ مهاجری که تلاش می‌کردند خود را به اروپا برسانند سال گذشته (2021) در دریا جان خود را از دست دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این آمار دو برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ میلادی است. کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل در این رابطه گفته است: «از این تعداد، ۱۹۲۴ نفر در مسیر‌های مدیترانه کشته یا مفقود شدند، در حالی که ۱۱۵۳ نفر دیگر در مسیر دریایی از شمال غرب آفریقا به جزایرقناری جان خود را از دست داده‌اند.» سخنگوی این کمیساریا خاطرنشان کرد مرگ تنها خطری نیست که پناهندگان و مهاجران را تهدید می‌کند؛ آنها همچنین قربانیان بسیاری از موارد نقض حقوق بشر هستند که از آن جمله می‌توان به اعدام‌های غیرقانونی، بازداشت‌های غیرقانونی و خودسرانه، خشونت جنسی، کار اجباری و بردگی اشاره کرد!