kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴

جشنواره فیلم مقاومت و گفتمان جهانی مقاومت 

 
 
رسول شمالی ورزنده
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سینمای ایران هم در مسیر تغییر و تحول اساسی قرار گرفت و در این جهت یک معیار جدید پا به عرصه وجود گذاشت؛ سینمای ایران از آن حال و هوای طاغوتی و سلطه بیگانگان خارج شد و گفتمان نوینی در عرصه هنر هفتم شکل گرفت، پس از آن بود که با شروع جنگ تحمیلی و توطئه‌های استکبار جهانی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و نهال نو رسته نظام جمهوری اسلامی در ایران، استکبار با شکل دادن جنگ تحمیلی توسط صدام و همه دشمنان نظام وارد عرصه جدیدی از دشمنی با کشورما شد و البته در این زمینه علاوه‌بر نبرد نظامی تمام عیار وارد فاز گسترده فرهنگی و رسانه‌ای از جمله در سینما هم شد. به همین منظور در آن مقطع حساس، سینماگران انقلابی و متعهد کشورمان دست به‌کار شدند و با تلاش آنها «جشنواره فیلم مقاومت» ابتدا با نام «جشنواره فیلم دفاع مقدس» شکل گرفت. این جشنواره ابتدا آثار بسیار خوبی را در سینمای ایران عرضه کرد و بعدها به‌خاطر بین‌المللی شدن جشنواره و نیز مبارزه مسلمانان، آزادی خواهان و مستضعفین جهان در برابر استکبار و ایجاد فضای مقاومت در برابر ظلم و جنایات آمریکا، رژیم ددمنش صهیونیست، استعمار پیر انگلیس و.... این رویداد به «جشنواره فیلم مقاومت» تغییر نام یافت.
امسال شاهد هفدهمین دوره برگزاری این جشنواره در خلیج‌فارس بودیم. محل برگزاری دوره جدید این جشنواره در خلیج‌ فارس با توجه به جنایات آمریکا در این منطقه و مقاومت و ایستادگی ملت مسلمان و انقلابی ایران در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی در منطقه، انتخابی درست و هوشمندانه بود. این جشنواره، حال به مرحله‌ای رسیده که نشان می‌دهد مسیر و اهداف خود را پیدا کرده و در واقع یک میدان بزرگ سینمایی برای سازندگان آثار سینمای مقاومت از سراسر دنیاست و امروز انسان‌های آزاده و مستقل دنیا که خود نیز به عنوان مبارزان واقعی علیه استکبار جهانی، ایستادگی و مقاومت می‌کنند از عناصر اصلی این جشنواره هستند. همچنین فیلم‌سازان و سینماگران انقلابی و پر تلاش کشورمان نیز با تولید آثار سینمایی و فیلم‌های مقاومت، حضوری شایسته و تاثیرگذار در این جشنواره دارند.
 در هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت علی رغم همه کارشکنی‌ها و فتنه‌های استکبار و همپالگی‌هایش، ۳۰۰ سینماگر از ۴۰ کشور دنیا حضور پیدا کردند و این امر نشان‌دهنده بیداری ملت‌های آزاده جهان است و اینکه دیگر سیاست‌های نخ‌نما شده رسانه‌های جعلی و دروغین استکباری، به‌خصوص آمریکا درخصوص سینمای مقاومت و رسانه‌های مستقل و انقلابی جواب نمی‌دهد و فیلم سازان متعهد و مستقل جهان، مخالف فضای سلطه و دیکتاتوری آمریکا و حامیانش در عرصه هنر هفتم هستند. آنها به نوعی با حضور خود در «جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» نبرد رسانه‌ای تمام عیاری را علیه سیاست‌های سلطه گرایانه آمریکا و اروپا در عرصه سینما و رسانه آغاز کرده‌اند؛ از طرفی هم بی‌بند و باری،
آلودگی، فساد، پوچ‌گرایی، برهنگی و... در جشنواره‌های سینمایی کن، برلین، ونیز و مراسم اسکار و... نشان از رسوایی سردمداران و حامیان این جشنواره‌ها دارد و نشان می‌دهد که این جشنواره‌ها در خدمت نظام سلطه و استکباری برای ضربه زدن به ملت‌های مظلوم جهان هستند و در واقع الان به پوچی و بن بست رسیده‌اند. این در حالی است که «جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» با صلابت بیشتر و پویا‌تر و با بیداری ملت‌های آزاده جهان همراه هست و می‌رود که با ایجاد فضای همدلی، اتحاد و روحیه مبارزه طلبی علیه مستکبرین جهان، مسیر خود را پیدا کند. امروز در واقع مردمان مظلوم فلسطین، مردم رنج کشیده سوریه و مردم مبارز لبنان و دیگر ملت‌های آزاده جهان بایستی سینمای خود را داشته باشند و اکنون آوردگاه و میدان جدیدی برای مقابله با آنها شکل گرفته و ملت‌های مظلوم و مستضعف دنیا بیدارند و هرگز نمی‌پذیرند که زیر سلطه آمریکا و دیگر همپالگی‌هایش باشند. سینمای مقاومت در واقع نمایشی از ایستادگی و مقاومت ملت‌های مسلمان و آزاده جهان است و فریادی برای برچیده شدن بساط جشنواره‌های فاسد غربی! 
هفدهمین جشنواره فیلم بین‌المللی مقاومت، که با شعار «گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» برگزار شد نشانگر این موضوع هست که سینمای مقاومت برای مطرح کردن گفتمان مقاومت در عرصه جهانی موفقیت چشمگیری داشته و افق‌های روشنی برای این جشنواره در آینده نزدیک متصور است. همچنین در راستای بیداری ملت‌های مسلمان و آزاده جهان، این جشنواره توانسته با به نمایش گذاشتن آثار سینمایی مقاومت، عمل کند و ان‌شاءالله با حرکت‌های انقلابی مردم مظلوم فلسطین و حمایت‌های همه‌جانبه همه مسلمانان جهان، رژیم کودک کش صهیونیستی نابود خواهد شد و آزادی فلسطین را شاهد خواهیم بود که بسیار نزدیک است؛ آرمانی که از اهداف این جشنواره است و ان‌شاءالله تحقق خواهد یافت.
 اما آنچه درمسیر بالندگی و شکوفایی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید اذعان کرد این است که استکبار جهانی بخصوص آمریکا و هم پیمانانش هرسال نگران برگزاری این جشنواره بوده و از برگزاری آن در وحشت و اضطراب هستند. چون جشنواره فیلم مقاومت قابلیت آن را دارد که به نوعی آن دسته از سینماگران که به نظام استکباری و به‌ویژه آمریکا «نه» می‌گویند را جذب خودش کند.
بنابراین حضور آثار سینمایی با موضوع مقاومت از همان مورد حضور حماسی مردم در صحنه است که استکبار جهانی از آن وحشت دارد. لذا کار جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز برای اهالی سینمای ایران بسیار با اهمیت و مهم هست چرا که ما در مقطع مبارزه با استکبار جهانی به‌خصوص آمریکا و ازنابش در همه ابعاد از جمله سینما قرار داریم و لذا می‌بایست با تمام قدرت و توان و استعداد خودمان در این صحنه جدید مبارزه با استکبار وارد شویم تا «جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» همچنان با صلابت و قدرت به فعالیت خود ادامه داده و موجب شکست کامل نظام سلطه، نابودی اسرائیل، آزادی سرزمین‌های اشغالی، رهایی همه مستضعفین جهان از زیر سلطه مستکبران و برپایی نهضت جهانی مستضعفین با زبان سینما شود.