kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
رئیس کل سازمان توسعه تجارت:

سال‌ها از جیب صادرکننده یارانه به واردات داده شده است

 
 
 
 
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگر به بهانه صادرات، کالایی افزایش قیمت داشته باشد، کسی که بیشترین نفع را می‌برد واردکننده است و سال‌ها از جیب صادرکننده یارانه به جیب وارد‌کننده داده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک درباره مضرات و رانت‌های ارز ترجیحی اظهار داشت: اگر به بهانه صادرات، کالایی افزایش قیمت داشته باشد، کسی که بیشترین نفع را می‌برد واردکننده است. سال‌ها از جیب صادرکننده یارانه به جیب وارد‌کننده داده شده است. چه کسی الان شاکی است وارد‌کننده اپل، وارد‌کننده گوشی بالای قیمت ۶۰۰ دلار، در حالی که دو هزار صادرکننده خشکبار و میوه و تره‌بار در این سه سال آسیب دیده‌اند و چرا باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و هیچکس هم درد آن‌ها را نفهمد. 
او ادامه داد: لذا ما اجازه نمی‌دهیم که کسانی که ارز ۲۳ هزار تومانی از سامانه نیما می‌گیرد برای گوشی اپلی باشد که رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند نباید وارد شود و نباید برای واردات آن ارز داده شود. اینکه واردکننده کالای لوکس، می‌رود تلاش کند تا دوباره از سامانه نیما ارز بگیرد را اجازه نمی‌دهیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت صادرات غیر نفتی گفت: در سال ۱۴۰۰، صادرات غیرنفتی کشور ۴۸ میلیارد دلار و واردات ۵۳ میلیارد دلار بود و تراز تجاری به بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار رسید. پیمان پاک با اشاره به رشد صادرات به بازار کشورهای همسایه، از رشد ۶۵ درصدی صادرات به عمان و ۱۴۰ درصدی به ترکیه خبر داد و افزود: شاهد رشد ۷۰ درصدی صادرات به اندونزی، رشد ۱۵۰ درصدی به غنا و رشد ۵۰۰ درصدی به آفریقای جنوبی بودیم.
او با اشاره به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی، افزود: در سال ۹۹، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی، ۴۸۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این میزان به بیش از دو میلیارد و 300 میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش صادرات این بخش به واسطه قراردادهای جدید ادامه خواهد داشت.
 انتقال دانش دارو به روسیه
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به احیای اداره کل خدمات فنی و مهندسی، گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی هدف‌گذاری صورت گرفته که اگر منابع صندوق توسعه ملی و همراهی سایر دستگاه‌ها لحاظ شود، امسال پنج تا شش میلیارد دلار صادرات از این بخش خواهیم داشت. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشور عراق می‌تواند میزبان۱۰ میلیارد دلار از این ۲۰ میلیارد دلارِ هدف‌گذاری شده، باشد.
پیمان پاک ادامه داد: ۱۳ میلیارد دلار افزایش صادرات فولاد، مصالح ساختمانی در سال گذشته داشتیم و برنامه‌هایی نیز برای حفظ و ادامه افزایش صادرات خواهیم داشت.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فعال شدن کریدورهای تجاری از جمله کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب با همراهی وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی، افزود: به واسطه فعال شدن این کریدورها‌، درآمد کشور از این بخش در سال گذشته دو و نیم برابر شد که لازم است همچنان افزایش یابد. همچنین برای تسریع در تجارت آزاد با اوراسیا توافق شد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا شود.
پیمان پاک ادامه داد: فرصت‌های خوبی برای احیای صنایع ما از طریق رابطه با روسیه در بخش‌های ریلی، صنعت خودرو، معدنی و غیره انجام شد و در بعضی از حوزه‌ها مانند دارو مقرر شد که آنها از دانش ما بهره بگیرند. وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با روسیه توافق چند جانبه ما با روسیه، بلاروس و کشورهای CIS برای احیای کریدور شمال به جنوب بود و به‌زودی توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان هم امضا می‌شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشورهایی مانند هند، روسیه، امارات و قطر در اولویت افزایش تعداد رایزنان بازرگانی قرار دارند، افزود: ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون در سال گذشته رشد صادراتی به عراق داشتیم و در این کشور چهار مرکز تجاری در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد کرده‌ایم.