ازبکستان: سیبزمینیهای صادراتی ایران سالم است
آژانس حفظ نباتات قرنطینه جمهوری ازبکستان اعلام کرد که هیچگونه آفتی بر روی سیبزمینیهای صادراتی ایرانی به این کشور مشاهده نشده است.
به گزارش مهر، آژانس حفظ نباتات قرنطینه جمهوری ازبکستان در نامهای در تاریخ ۲۷ دسامبر (دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰) به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تمجید از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به توافقات انجام شده در ملاقات کارشناسان ازبکی با مسئولان ایرانی که در تاریخ ۱۲ تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ برای تقویت بهداشت گیاهی صادرات سیب زمینی از ایران به ازبکستان صورت گرفته و ملاحظات مطرح شده در این زمینه اعلام کرده است: تاکنون هیچگونه آفتی بر روی سیب زمینی صادر شده به کشور ازبکستان مشاهده نشده است. در این نامه همچنین اظهار امیدواری شده همکاریهای دوجانبه بین طرفین افزایش پیدا کند.
بیانصافی رسانهای
علیه محصولات کشاورزی ایران
در همین حال معاون وزیر صمت در گفتوگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: اخباری که طی روزهای گذشته در مورد عودت محصولات کشاورزی صادراتی منتشر شد بیانصافی بود؛ حجم قابل توجهی محصول کشاورزی صادر میشود و کمتر از پنج درصد از این صادرات به کشور عودت میخورد؛ به عنوان مثال ۳۰۰ هزار تن سیب صادر میشود و دو هزار تن برگشت میخورد.
علیرضا پیمانپاک افزود: شاید از ۱۰۰ کانتینری که صادر میشود دو کانتینر از دست قرنطینه در برود؛ به عنوان مثال میتوان به صادرات فلفل دلمهای اشاره کرد. باید وضعیت فلفل دلمهای را از مقصد تولید مدیریت کنیم. در این فرآیند هیچ ایرادی در مورد سموم و کود وارد نشده بود بلکه استانداردهای روسیه با ایران متفاوت است. استانداردهای روسیه بر پایه «گوست» است. این استاندارد باید ترجمه و تطبیق داده میشد که مثلاً این سموم مواد افزودنی را نمیپذیریم و این فاکتورها را داریم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تولیدکننده باید به این مسائل توجه کند و اینکه بگوید من شیوه تولید خود را دارم درست نیست و نتیجه همین عودت خوردن محصولات صادراتی است.
پیمانپاک یادآور شد: در کل دنیا این اتفاق میافتد؛ عودت خوردن برنجهای هندی، عودت خوردن ذرتهای برزیلی و ... از این دست مثالها است. اخبار انهدام محصولات کشاورزی در کشورهای عربی را بررسی کنید که چه حجمهای زیادی کالا منهدم میشود.
وی با بیان اینکه فرهنگ ما باید صادراتی شود، عنوان کرد: یکی از عمده مشکلات ما در حوزه تجارت نداشتن فرهنگ صادراتی است. وقتی یک کانتینر عودت میخورد در بوق و کرنا میکنند و محصول ایرانی را بیکیفیت نشان میدهند. مگر در این چهار ماه سموم و کود زیاد شده است؟ در ایران گلخانههای هیدروپونیک داریم که با نرمافزار، تأمین مواد اولیه و آب محصول را مدیریت میکنند اما به جای برجسته کردن این موارد، عودت خوردنها برجسته میشود. بقیه کشورها نیز رسانهها را بررسی میکنند و سختگیری نسبت به محصولات ایرانی افزایش مییابد. در واقع موج رسانهای موجب سختگیری کشورها میشود.
رئیسسازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: همین الان در مرزهای روسیه پول میگیرند و کالای بیکیفیت اسرائیل و ترکیه را وارد این کشور میکنند، ولی چون موج رسانهای در آن خصوص ایجاد نشده مردم آن کشورها حساس نیستند.
پیمانپاک در مورد عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه نیز گفت: در حوزه فلفل دلمهای کمکاری از سوی وزارت بهداشت روی داد، زیرا سفیر ما در روسیه طی ۹ ماه گذشته ۴۸ بار به مسئولان کشور نامه فرستاده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است. بنابراین کمکاری قطعاً بوده اما ایجاد موج رسانهای درست نیست. در این ۴۸ مکاتبهای که سفیر ما انجام داده اصلاً عنوان نشده که محصول ایرانی سم دارد بلکه گفته اطلاعات بدهید تا محصولات را رجیستر کنیم.