kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
شورای آتلانتیک: پهپادهای ایران
هم اکنون در درگیری‌های متعدد
مورد استفاده قرار می‌گیرند
وبگاه‌اندیشکده «شورای آنتلانتیک» در تحلیلی نوشت: حمله بیستم اکتبر به پادگان تنف در سوریه، جایی که چند صد سرباز آمریکایی در نزدیکی مرز عراق و اردن مستقر هستند، استفاده روزافزون ایران از هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر خاورمیانه را آشکار کرده است. مقامات آمریکایی ایران را مسئول این حمله که شامل پنج پهپاد بوده، متهم کردند.
حمله پهپاد به تنف تنها یکی از بسیاری از حوادث اخیر مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در منطقه است. برنامه پهپادهای نظامی ایران در سال‌های اخیر رشد کرده است و گروه‌های مورد حمایت ایران به طور فزاینده‌ای از پهپادها در درگیری‌ها استفاده می‌کنند. این شامل استفاده حوثی‌ها در یمن از هواپیماهای بدون سرنشین علیه عربستان سعودی، گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه علیه اسرائیل در جریان درگیری‌های ماه مه و شبه‌نظامیان شیعه مستقر در عراق است. استفاده روزافزون ایران از این فناوری، به‌ویژه پهپادهای کامیکازه که به سمت اهداف خود پرواز می‌کنند و منفجر می‌شوند، مورد توجه رسانه‌های ایرانی قرار گرفته و استفاده از پهپادها به مایه افتخار تهران تبدیل شده است. مطلب زیر چکیده‌ای از کتاب جنگ پهپادها: پیونیرها، ماشین‌های کشتار، هوش مصنوعی و نبرد برای آینده نوشته «ست جی فرانتزمن»، در ارتباط با پهپادهای ایرانی است:
ایران می‌خواست فرصت به‌دست آمده از انقلاب را قدر بداند و در عین حال از پیشرفت‌های ایالات متحده استفاده کند. سرلشکر امیرعلی حاجی‌زاده از سال 2011 تا 2020 رهبری این قبیل تلاش‌ها را بر عهده داشت. او از حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران برخوردار شد. آیت‌الله خامنه‌ای به برنامه پهپادهای ایرانی و تلاش برای مقابله با ارتش پهپادی آمریکا اعتقاد داشت.
حاجی زاده با جلب حمایت رهبران نیروی دریایی ایران، آنها را تحت فشار قرار‌داد تا پهپادهای آمریکایی بیش‌تری را سرنگون کند و در نهایت نه تنها به سنتینل، بلکه به پرداتور، ریپر، اسکن ایگل 5 و حتی هرمس ساخت اسرائیل نیز حمله کرده و آنها را واژگون سازد. تهران توانسته بود با رصد و حتی «کنترل» آنها، تا هشت پهپاد خارجی را بر فراز عراق، سوریه و ایران به چنگ بیاورد. در سال 2014، ایران ویدئویی را به نمایش گذاشت که مدعی بود از پهپادها از طریق هک کردن آنها، گرفته شده است. ایران تکه‌هایی از هرمس اسرائیلی را در ویدیو به نمایش گذاشت.
در جنگ‌های هواپیماهای بدون سرنشین، تبلیغات می‌تواند به‌اندازه پیشرفت‌های واقعی مهم باشد. به نظر می‌رسد همه افرادی که پهپاد می‌سازند از یکدیگر کپی می‌کنند. به عنوان مثال، صاعقه ایران یک کپی مستقیم از سنتینل بود. پهپاد پیشرفته شاهد 171 (سیمرغ) همچنین یک کپی از سنتینل، برای اولین بار در سال 2014 رونمائی شد.
نبرد برای آسمان در پی سرنگونی سنتینل توسط ایران، از دنیایی که دارای یک ابرقدرت پهپادی بود به چند سازنده پهپاد منتقل شد. این به طور اساسی معادله و تهدیدات پهپادها را تغییر داد. هدف ایران ایجاد ارتش مستقل پهپادی بود، درست همان کاری که اسرائیل در دهه 1980 انجام داده بود و تهران را با مصونیتی که واشنگتن قبلاً از آن برخوردار بود، همراه ساخت. ایران با هدایت حاجی زاده نه تنها نگهبان رادارگریز بلکه گلوبال‌هاوک را در سال 2019 سرنگون می‌کند و پهپادها را به یمن می‌فرستد. جهان در حال ورود به یک انقلاب جنگ پهپادهاست و این در طی چند سال تغییر سریعی به خود دیده است.
ایران برای رسیدن به نقطه رویارویی با اسرائیل و آمریکا راه طولانی و خونینی را طی کرده است. در سال 1986، قاسم سلیمانی، رهبر آینده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای خود را از طریق کانال‌هایی که ایران را به بصره عراق متصل می‌کند، هدایت کرد. در معیت این نیروها، پهپادی جنگی جدید ایرانی هم وجود داشتند. نهصد و چهل ماموریت انجام شد و در مجموع 54000 عکس گرفته شد.
ایران چندین نسل از پهپادهای مد نظر خود را از دهه 1980 تا 2010 ساخته است. در مجموع حدود 600 فروند از آن تولید شده است. در حالی که ابابیل بیش‌تر توسط سپاه مورد استفاده قرار می‌گرفت، مهاجر عمدتاً توسط ارتش ایران موسوم به نزاجا استفاده می‌شد. در‌آوریل 2020، ایران از مجموعه وسیعی از ابابیل-3های جدید برای نیروی هوایی و ارتش رونمایی کرد و مدعی شد که آنها دارای قابلیت حمل بمب‌های هدایت شونده جدید هستند. همچنین یک پهپاد جدید کرار شبیه موشک کروز را به نمایش گذاشت. تهران ادعا کرد که می‌تواند تا 1500 کیلومتر با سرعت 900 کیلومتر در ساعت پرواز کند و پهپادهایش اکنون به ارتفاع 45000 پا رسیده‌اند. این کشور پس از سال 2010 طیف گسترده‌ای از پهپادها را با نام‌هایی مانند یاسر، هدهد، رهام، یا مهدی، سریر، رعد 85، حماسه و حازم 1 ساخت. بسیاری از این پهپادها برای آزمایش و نمایش موجودی‌های بزرگ طراحی شده بودند. سرهنگ اکبر کریملو ایران در بهار 2020 به خبرگزاری تسنیم گفت که فرماندهی پهپاد سپاه به سرعت در حال افزایش توانایی‌های ارتباطی خود است. وی به ابابیل-3، مهاجر-6 و شاهد 149 به عنوان نمونه‌هایی از آخرین مدل‌های خود اشاره کرد.
هدف ایران پس از ایجاد پهپاد، استفاده از آنها برای آزار و اذیت دشمنان بود. و حالا بازی بزرگ شروع می‌شود. تهران مجموعه‌ای از کشورهایی را ترسیم کرده که می‌خواهد نفوذ خود را در آنها نشان دهد. این با «خارج نزدیک» در عراق آغاز شده و به سوریه، لبنان، یمن، سودان، غزه و افغانستان می‌رسد. خلیج‌فارس و خلیج عمان پروازهای پهپادهای ایرانی را مشاهده خواهند کرد. آیا تهران می‌تواند پا به پای آمریکایی‌ها با پهپادها کنار بیاید؟ در این رابطه اما ایالات متحده بیش از حد تحت فشار است.
برای در هم شکستن اقتدار آمریکایی، ایران شبکه‌ای از پایگاه‌های پهپادها را در امتداد و جنوب تنگه هرمز ایجاد کرد. این هواپیماها در یک باند هوایی کویری در جزیره قشم، نزدیک بندرعباس و بندر جاسک و همچنین در میناب و کنارک قرار دارند. ایران در کنارک، شاهد 129 جدید خود را با الگوبرداری از پرداتور قرار خواهد داد. ابابیل-3 از سال 2010 از میناب و بندرعباس پرواز خواهد کرد. یک فرودگاه جدید در جکیگور در سال 2015 ساخته خواهد شد. در این زمان، ایران تجربه زیادی در جابجایی پهپادهای خود داشت. ایران آنها را به سوریه فرستاده و در یک پایگاه بیابانی به نام تیاس یا تی-4 مستقر کرده بود.
تمرین‌های پهپادی ایران، از جمله رزمایش عظیم مارس 2019 در دریا با پنجاه پهپاد که ایران آن را رزمایش «الی بیت‌المقدس» نامید، دنبال شد. ایران در ماه ژوئن یک فروند گلوبال‌هاوک آمریکا را سرنگون کرد. تا جولای 2019، پهپادهای دشمن بر فراز ناو یو اس اس باکسر در حال پرواز بودند؛ مشکل پیش روی آمریکا، اسرائیل و سایر کشورها این بود که دفاع آسانی در برابر پهپادهای ایران وجود نداشت.
امروزه تجربه ایران با هواپیماهای بدون سرنشین به طور تصاعدی توسعه یافته است. همراه با افزایش فناوری ایران بر روی پهپادها در غزه، یمن، لبنان، سوریه و عراق، این کشور به عنوان یک ابرقدرت پهپاد رو به رشد در منطقه نقش فزاینده‌ای ایفا می‌کند. با این وجود محدودیت‌هایی برای توانایی‌های پهپادهای ایران وجود دارد. بیش‌تر پهپادهایی که علیه عربستان سعودی یا نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه استفاده می‌شوند، پهپادهای کامیکازه هستند. با این حال، حملات پیچیده‌تری مانند حمله به شرکت آرامکو در سپتامبر 2019، یا علیه یک نفتکش در سواحل عمان در ماه ژوئیه یا تنف در اکتبر انجام شد، قابلیت‌های جدیدی را از خود نشان داده است.
این توانایی‌های ایران، به دقت استفاده از پهپادهای متعدد به طور همزمان، و در مورد حمله به نفتکش‌ها، داشتن ابزارهای پیشرفته برای اطلاع از موقعیت آن یا نظارت بر آن مربوط می‌شود. برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران و نفوذ آن در سراسر خاورمیانه در حال حادتر شدن است و سیاستگذاران باید با نگاهی به وضعیت دفاعی و گفت‌وگو با کشورهای منطقه تحت تأثیر پهپادها، این موضوع را در نظر بگیرند.