kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
کارشناس آمریکایی:

گزینه نظامی علیه ایران منتفی است و تیغ تحریم‌ها کُند شده است

یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا اذعان کرده گزینه نظامی علیه ایران منتفی است ضمن آنکه تحریم‌ها نیز اثرشان تضعیف شده است.


یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا ضمن منتفی دانستن گزینه نظامی علیه ایران به کُند شدن تیغ تحریم‌ها نیز اعتراف کرده است.
کسلی داونپورت، مدیر بخش منع‌اشاعه در «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا درباره چالش‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: دولت بایدن باید بین نشان دادن به ایران که از تخفیف تحریم‌ها منتفع خواهد شد و عدم تسلیم در برابر اهرم‌های فشار ایران توازن حفظ کند.
وی که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد اضافه کرد: ایالات متحده نمی‌تواند به ایران بابت تداوم نقض توافق هسته‌ای پاداش بدهد.
دنیس راس، مشاور روسای جمهور سابق آمریکا در مسائل غرب آسیا چند روز پیش در یادداشتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت مدعی شده بود که دولت بایدن برای به سرانجام رساندن مذاکرات با ایران بایستی تهدید به جنگ را حفظ کند.
او در فارین‌پالیسی نوشت: اگر ایالات متحده می‌خواهد خطر درگیری را پایین آورده و به دیپلماسی فرصتی برای موفق شدن بدهد، بایستی ترس ایران از واکنش آمریکا را برگردانده و به نحو موثرتری از فشار استفاده کند.
با وجود این، داونپورت در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته نه تنها هیچ گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد بلکه تیغ تحریم‌ها هم با توجه به اینکه چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند، کند شده‌اند.
او توصیه کرده در صورتی که ایران به رعایت کامل برجام برنگردد بایدن باید به دنبال توافقی کوتاه مدت با ایران باشد که برخی تحریم‌ها علیه این کشور را در ازای توقف برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای رفع می‌کند.
داونپورت گفت: ایالات متحده گزینه‌های دیگری هم داد ولی هیچ‌کدامشان خوب نیستند.
فشار حداکثری باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شد
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بار دیگر بر شکست خورده بودن سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
اولیانوف در حساب توئیتری خود نوشت: آیا مشخص نیست که فشار حداکثری، منجر به پیشرفت عظیمی در برنامه هسته‌ای ایران شد؟ آیا بازهم سیاستمداران بی‌مسئولیتی در آمریکا هستند که بخواهند این اقدام فاجعه‌بار (فشار حداکثری) را تکرار کنند؟.
ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد
از ۲۱۰ کیلو عبور کرد
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلو عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است.
کمالوندی ادامه داد: باید بگویم پیشرفت‌های این صنعت در چرخه سوخت هسته‌ای از مرحله اکتشاف، استخراج ، تبدیل، غنی‌سازی، تولید سوخت تا مدیریت پسماند و همچنین تسلط بر انواع لیزر و فناوری کوانتوم چشمگیر و معجزه‌وار است. این صنعت بالنده و رو به جلو حرکت می‌کند.
با قانون هسته‌ای مجلس
دست و بالمان باز شد
وی افزود: ما مدتی محدودیت داشتیم، اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلو ۲۰ درصد خواستند، در حالی‌که الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم. تاکنون ۲۵ کیلو ۶۰ درصد تولید کرده‌ایم که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست.
وی با‌اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر هسته‌ای به عنوان حوزه اقتدار، گفت: ما هر چه در فناوری‌های پیشرفته مثل هسته‌ای، نانو و... دستاورد و توانمندی داریم، مثل سلاح است و بازدارندگی ایجاد می‌کند. در این صنعت، کیفیت ۲۰ درصد از دیگر صنایع بالاتر است. یعنی باید ۱۲۰ درصد به آن اطمینان داشته باشید. به همین دلیل خواستند آن را از ما بگیرند. اما اعتراف کردند که دیگر نمی‌توانند. در این سازمان هر چه اراده کنیم انجام می‌دهیم.
ادامه مذاکرات؛ 8 آذرماه در وین
شامگاه چهارشنبه بود که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین برگزار می‌شود.
بعد از آن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد چنانچه ایران جدی باشد، رسیدن به توافق سریع بر سر برجام در هفتمین دور مذاکرات وین امکان‌پذیر است.
همچنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که این کشور از آغاز مجدد مذاکرات وین حمایت می‌کند. وی تهران را به مذاکره جدی دعوت کرد.
نماینده روسیه در مذاکرات وین پیشتر نیز گفته بود تمامی مشکلات فعلی که درخصوص برجام به وجود آمده است، نتیجه سیاست «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است.
به گزارش فارس، رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا گفته‌اند ایران بایستی هر توافق هسته‌ای با دولت فعلی کشورشان را مرده فرض کند.
تلاش مشترک پکن و مسکو
برای احیای برجام
به دنبال اعلام هشتم آذر ماه به عنوان تاریخ برگزاری مذاکرات ایران و 1+4 در وین، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور در همکاری مشترک با روسیه در نظر دارد به احیای برجام کمک کند.
در همین رابطه وزارت خارجه چین از گفت‌و‌گوی تلفنی معاون وزیر خارجه این کشور با «سرگئی ریابکوف» همتای روس خود درباره موضوعاتی از قبیل مذاکرات برجام خبر داد.
بیانیه اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد که مذاکرات 1+4 از روز 29 نوامبر آغاز خواهد شد. در بیانیه ‌این اتحادیه آمده است: کمیسیون مشترک برجام به صورت حضوری در روز 29 نوامبر در وین برگزار خواهد شد. کمیسیون مشترک به نیابت از جوزپ بورل توسط انریکه مورا نمایندگی خواهد شد. در این جلسه، نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه ، انگلیس و ایران حضور خواهند داشت.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان به رایزنی‌ها درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی حصول اطمینان از اجرای موثر و کامل توافق توسط همه طرف‌ها ادامه خواهند داد.
در روزهای گذشته برخی از منابع خبری افشا کرده‌اند اصرار آمریکا بر ندادن تضمین درباره عدم خروج از برجام اصلی‌ترین عامل متوقف ماندن مذاکرات وین بوده است.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند روز پیش در گزارشی به این موضوع پرداخته بود که درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا درخصوص عدم خروج دوباره از برجام چگونه به عاملی برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات تبدیل شده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری تصریح کرد دولت جو بایدن بازگشت به برجام را نخستین اولویت خود می‌داند، اما قصد دارد از این بازگشت به عنوان سکویی برای مذاکره بر سر سایر موضوعات با ایران استفاده کند.
پرایس گفت: ما همچنان معتقدیم بازگشت دوجانبه به برجام موثرترین روشی است که از طریق آن می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرد... بنابراین، این نخستین گام ما است.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم به این پایبندی دوجانبه دست پیدا کنیم بعداً از آن برجام به عنوان مبنایی برای نه فقط طولانی‌تر و قوی‌تر کردن توافق، بلکه برای مذاکره بر سر سایر مسائل محل نگرانی که علاوه‌بر آمریکا برای کشورهای متحدان و شریکانمان در منطقه هم نگران‌کننده هستند، استفاده خواهیم کرد.
دولت بایدن علاوه ‌بر آنکه از ارائه ضمانت‌های لازم درباره عدم خروج از توافق خودداری می‌کند بر حفظ تحریم‌های ضدایرانی هم اصرار دارد.
مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.
مقام‌های ایران صراحتا اعلام کرده‌اند که مذاکره حول توان موشکی و قدرت منطقه‌ای به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و درخصوص برجام نیز آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌ها را لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شده و در صورت صحت، ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی بازخواهد گشت.
گزافه‌گویی بنت
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر ایران را یک تهدید موجودیتی برای این رژیم خواند و مدعی شد که اسرائیل برای محافظت از خود در برابر آن هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی
«جروزالم پست»، وی در ادامه جوسازی‌های رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد: اگر ایران هسته‌ای شود، ترکیه، مصر، عربستان سعودی و کل خاورمیانه هسته‌ای می‌شوند. ما باید به فشار خود بر ایران ادامه دهیم و باید در تلاش‌های خود برای انجام این کار متحد بمانیم.
آحارون زیوی، رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گفته توافق جدید میان ایران و 1+4 احتمالاً بدتر از برجام خواهد بود اما از وضعیت بی‌توافقی بهتر است.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌‌ای خود متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد
صلح آمیز دارد.
ادعای تکراری گروسی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه
(۴ نوامبر/ ۱۳ آبان) بار دیگر ادعاها درباره بازرسی‌ها در ایران را تکرار کرد.
گروسی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: نظارت هسته‌ای در ایران تضعیف شده است. برای آژانس فعالیت در ایران به طرز فزاینده‌ای دشوار شده است.
اظهارات گروسی در ادامه ادعاهای او در هفته‌های گذشته درباره بازرسی‌ها در ایران است. او چند روز پیشتر انجام بازرسی‌‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابرهای متراکم» تشبیه کرده بود.
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند گروسی به جای انجام فعالیت‌های فنی به بازی‌های سیاسی در جهت منافع کشورهای غربی روی آورده است. «فریدون عباسی»، رئیس‌سابق سازمان انرژی اتمی چند روز پیش در مصاحبه‌ای تصریح کرده بازرسی‌های آژانس اتمی طبق روال سابق ادامه دارند.