kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
پس از پاسخ موشکی حزب‌الله به تجاوز اسرائيل

صهیونیست‌ها: به دنبال جنگ با حزب‌الله نیستیم!

 

سرویس خارجی-
پاسخ قاطع و فوری مقاومت لبنان به حملات رژیم آپارتاید صهیونیستی، این رژیم را غافلگیر کرده و واکنش مضطرب رسانه‌های عبری‌زبان به آن همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که برخی از آنها به این پرداخته‌اند که «اشتباه نشود! ما دنبال جنگ با حزب‌الله نیستیم»(!)
رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۳ مرداد و روز پنجشنبه در واکنش به شلیک راکت‌هایی که مدعی بود از سمت لبنان شلیک شده، با توپخانه و نیز جنگنده چندین نوبت به جنوب لبنان حمله کرد، شاید به این دلیل که نخست‌وزیر جدیدش نشان دهد، کم از نتانیاهو ندارد!
به نوشته رسانه‌های صهیونیستی نهادهای امنیتی این رژیم باور داشتند حزب‌الله ارتباطی با شلیک اخیر راکت‌ها ندارد. همین نشان می‌داد که صهیونیست‌ها نه میلی به درگیری به حزب‌الله داشتند و نه انتظار واکنش حزب‌الله را داشتند. جنگنده‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی اما برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، پنجشنبه به مناطقی در جنوب لبنان حمله هوایی کردند، در حالی که مراکز امنیتی و نظامی این رژیم به هیچ وجه واکنش حزب‌الله را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما معادلات صهیونیست‌ها به هم خورد و حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با ده‌ها راکت‌ اراضی اطراف پایگاه‌های صهیونیستی در «مزارع شبعا» هدف گرفته شد. گفته می‌شود حداقل 20 راکت به سمت این پایگاه‌ها شلیک شده است.
در پی پاسخ حزب‌الله، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت حمله موشکی صبح جمعه به سرزمین‌های اشغالی اقدامی استثنایی بوده و صهیونیست ‌ها نیز همانند سران این رژیم خواستار جنگ نیستند. یک کارشناس سیاسی نیز در گفت‌ وگو با شبکه 12 رژیم صهیونیستی گفت: «نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود شلیک موشک از سوی حزب‌الله دستاویزی برای جنگ بوده اما خواستار آغاز جنگ نیستیم اما نباید سرمان را زیر خاک ببریم».
دنبال جنگ نیستیم
پاسخ محکم و فوری حزب‌الله، صهیونیست‌ها را به شدت غافلگیر کرد؛ به گزارش فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ارتش و سطوح سیاسی این رژیم خواهان ورود به جنگ با لبنان نیستند، گفتند که «اسرائیل ارزیابی غلطی از پیامدهای حملات خود به جنوب لبنان داشت». به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، «پیام ارتش اسرائیل در عمل علیه حزب‌الله نبود و فلسطینی‌ها، طرف اسرائیل بودند، اما معلوم شد حزب‌الله تفسیر خاص خود را از این اتفاق دارد». رسانه‌های صهیونیستی تاکید کردند برآورد اطلاعاتی اشتباه بود و پیش‌بینی نادرستی از رفتار طرف مقابل انجام شده بود، چون تل‌آویو تصور می‌کرد که حزب‌الله هرگز پاسخ نمی‌دهد.
عملکرد ضعیف
گروهی دیگر از رسانه‌های صهیونیستی بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل «عدم پیش‌بینی پاسخ حزب‌الله» و نیز خود ارتش را به دلیل عدم بررسی دقیق واقعیت منطقه به باد انتقاد گرفتند. «طال لیو رام» خبرنگار نظامی روزنامه «معاریو» گفته، برآورد دستگاه‌های امنیتی در ارتش رژیم صهیونیستی این بود که حزب‌الله به بمباران هفته گذشته پاسخ نمی‌دهد و حتی در هنگام شلیک راکت‌ها نیز تل‌آویو اطلاعاتی درباره قصد حزب‌الله برای این کار نداشت؛ دستگاه‌های امنیتی حتی در لحظه شلیک راکت به سمت فلسطین اشغالی، این راکت‌ها را رصد نکردند.
«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» نیز از عدم توانایی اطلاعات نظامی این رژیم در پیش‌بینی شلیک راکت‌ها انتقاد کرد و گفت، اسرائیلی‌ها مانند سران خود جنگ نمی‌خواهند اما این بدان معنا نیست که به آسانی تفسیرهایی که ارتش ارائه می‌دهند را بپذیرند.
اسرائیل دست به دامن آمریکا
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمعه تلفنی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره تحولات اخیر گفت‌وگو کرد. گانتز در گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر دفاع آمریکا درخواست کرد که واشنگتن از دولت لبنان بخواهد که شلیک موشک از جنوب لبنان به سوی سرزمین‌های اشغالی متوقف شود. او افزود، خواستار مداخله آمریکا برای آتش‌بس از طرف لبنان هستیم. همان طور که انتظار می‌رفت، وزارت خارجه آمریکا در ادامه حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن از رژیم اشغالگر قدس، با صدور یک بیانیه حمله تلافی‌جویانه روز گذشته ‌حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در بیانیه‌این وزارتخانه بدون اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی از جنوب لبنان آمده است، آمریکا حملات راکتی حزب‌الله به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند. این خشونت‌ها اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و ثبات و حاکمیت لبنان را به مخاطره می‌اندازد. در پایان این گزارش خبری قسمتی از مقاله «میچ پروتِرو» را یادآور می‌شویم که 31 جولای 2020 (10 مرداد1399) در «بیزینس اینسایدر» منتشر شد. او به این مضمون نوشته بود، ایران و حزب‌الله سطحی از بازدارندگی ایجاد کرده‌اند که رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۷۰ حتی تصور نمی‌کرد. ایران ۳۰ سال از حزب‌الله حمایت کرده و حزب‌الله عامل بازدارنده قدرتمندی شده است، به این معنی که اگر رژیم صهیونیستی به ایران یا برنامه هسته‌ای آن حمله کند، آنها هم تل‌آویو یا شاید حتی تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را هدف خواهند گرفت.