kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳

آمریکا بدون لغو تحریم‌ها حق حضور در نشست کمیسیون برجام را ندارد

برخلاف همه حاشیه‌سازی‌ها درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، موضع جمهوری اسلامی ایران اما کاملاً روشن است: «آمریکا ضمن نقض کامل برجام، از توافق خارج شد و تا زمانی که همه تحریم‌ها را طبق تعهدش بر ندارد، حق ندارد سر میز کمیسیون مشترک برجام در وین یا هر جای دیگری بر گردد.»


سرویس سیاسی-  

در ادامه جلسات فصلی کمیسیون مشترک برجام، قرار است نشست بعدی این کمیسیون امروز سه‌شنبه 17 فروردین ماه 1400 با حضور نماینده ایران و اعضای 1+4 در وین پایتخت اتریش برگزار شود. اعلام برگزاری این نشست که جلسه ابتدایی آن به‌صورت مجازی روز جمعه گذشته برگزار شد به‌دلیل برخی ادعاهای خلاف واقع طرح شده از سوی رسانه‌های غربی حاشیه‌هایی را به‌دنبال داشته است.  «اگر ایران رضایت بدهد که پای میز مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها بیاید؛ پیشنهادهای غافلگیر‌کننده‌ای در انتظارش خواهد بود»، این روایتی است که از پشت پرده نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه برگزار شد؛ به بیرون درز پیدا کرد.
ظاهراً‌ تروئیکای اروپایی طرف برجام برای اینکه مطالباتش را پیش ببرد؛ دائم به طرف ایرانی القا می‌کرده که مواضع غیرسازنده‌ای دارد- ادعایی که یک روز بعد از نشست، در تماس تلفنی که میان «محمدجواد ظریف» و «ژان ایو لودریان» برقرار شد؛ بار دیگر از سوی وزیر خارجه فرانسه مورد تأکید قرار گرفت و البته جواب آن را هم از سوی همتای ایرانی دریافت کرد مبنی بر اینکه اگر بنا باشد کسی رفتار سازنده نشان دهد این طرفین اروپایی هستند که باید «با عمل به تعهدات برجامی خود، اجرای تحریم‌های غیرقانونی از سوی آمریکا را متوقف کنند». از روز جمعه به این سو، کلماتی که بیش از همه در فضای رسانه‌ای تکرار شده عبارتند از «وین»، «مستقیم»، «غیرمستقیم»، «درست» اما «دشوار». البته این کلمات مشابه در جملاتی با لحنی متفاوت بیان شده‌اند و نقطه آغاز همه آنها هم گزارش روزنامه «وال‌استریت ژورنال» است که ساعتی بعد از پایان جلسه روز جمعه، مدعی شد که آمریکایی‌ها هم در نشست وین حضور دارند.
حضور آمریکا
در نشست کمیسیون برجام پیش از لغو تحریم‌ها ممنوع
«جلینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفت، واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش‌بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه‌شنبه در وین فقط گام‌های تسهیل تحریم‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پیش از آن نیز «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که حضور آمریکایی‌ها در نشست وین را تایید می‌کند، گفته بود که هدف آمریکا از حضور در نشست وین اتریش این است که آمریکا چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد. برای سال‌هاست که آمریکا چنین تعامل غیرمستقیمی ‌با ایران
داشته است.
موضع جمهوری اسلامی ایران اما بر خلاف همه این حاشیه‌سازی‌ها کاملاً روشن است: «آمریکا ضمن نقض کامل برجام، از توافق خارج شد و تا زمانی که همه تحریم‌ها را طبق تعهدش بر ندارد، حق ندارد سر میز کمیسیون مشترک برجام در وین یا هر جای دیگری بر گردد. راه بازگشت نیز مشخص است و یکی بیشتر نیست: آمریکا تعهداتش را انجام دهد تا ثابت شود صداقت دارد. پیمودن مسیری جز این، خدعه است.»
در واقع دولت بایدن دو راه بیشتر ندارد: به مسیر بدعهدی و زورگویی دو دولت قبلی ادامه دهد و عرصه را در دنیا به‌عنوان دولتی غیرقابل اعتماد، بر خود تنگ کند؛ یا سرشکستگی را به جان بخرد و به تعهداتش برگردد. مقاومت ملت ایران، با رویکرد جدید در حال جواب دادن است؛ و اگر کسانی بخواهند، در این راهبرد حکیمانه خلل وارد کنند، به دشمن خدمت کرده‌اند. خیانت این است که کسی بخواهد اعلام بازگشت آمریکا به توافق (بدون برداشتن تحریم‌ها) را برای ملت ایران فاکتور کند؛ یا رفتار‌های تاکتیکی آمریکا را توجیه نماید.
از طرفی چارچوب منطقی مطالبه ایران نیز روشن است: آمریکا باید تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی را لغو کند و این موضوع راستی‌آزمایی شود. تنها در این صورت است که ایران هم به انجام همه تعهدات بر می‌گردد.
 آزمون صداقت دولت آمریکا به این است که بدون بهانه‌جویی و مقدمه‌تراشی، به تعهدات نقض شده خود باز گردد. ادعای مذاکره دوباره درباره برجام (!)، رفتار‌های نمایشی و سمبلیک و یا ادعای واگذاری مشوق (!؟) بدون لغو تحریم‌ها، هیچ‌کدام پذیرفتنی نیست.
رفع تحریم‌های ظالمانه،
دستور کار نشست وین
موضوعی که روز گذشته خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز بر آن تأکید و تصریح کرد: آنچه در نشست وین اتفاق می‌افتد، هیچ فرقی با همه کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده، ندارد. آنچه اتفاق می‌افتد کمیسیون ادواری فصلی کمیسیون مشترک بین ایران و ۱+۴ است. کما اینکه در ماه‌های قبل و فصول قبل نیز این نشست را داشتیم.وی افزود: قرار بود این نشست در اسفند برگزار شود که تاریخ نهایی نشده بود و قرار شد در اوایل فروردین برگزار شود و همچنین قرار شد به‌صورت آنلاین برگزار شود که گفت‌وگوها ناقص بود و ادامه آن رفت برای کمیسیون حضوری.
خطیب‌‌زاده ادامه داد: دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و در این نشست معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت می‌‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.»
هیچ گفت‌وگوی مستقیم
و غیرمستقیمی ‌با آمریکا
در وین نخواهیم داشت
وی به گفت‌وگوهای هیئت ایرانی با گروه ۱+۴ در وین‌ اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی ‌با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مسیری که آمریکا باید طی کند و تحریم‌های جامعی که باید بردارد در اختیار ۱+۴ قرار می‌دهیم.خطیب‌زاده افزود: وزارت خارجه از تمامی ارگان‌ها و نهادها همه تحریم‌هایی که باید برداشته شود، استعلام کرده و مسائل فنی را دریافت کرده است. به همین خاطر گفت‌وگوهای فردا، گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است. همه تحریم‌های آمریکا معرفی می‌شود و همه این تحریم‌ها باید برداشته شود و مسیر راستی آزمایی باید صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ به‌صورت فنی درباره مسیر راستی آزمایی گفت‌وگو خواهد کرد.
امیدواریم نشست وین نقطه عطفی در ارتباط لغو تحریم‌ها باشد
از سوی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی ابراز امیدواری کرد نشست برجامی امروز در پایتخت اتریش حرکت به سمت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و بازگشت کامل ایران به تعهدات خود ذیل این توافق باشد.وی در این خصوص نوشت: نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار خواهد شد. امیدواریم این (نشست) به نقطه عطفی در «ماجراهای مرتبط با ایران (برجام)» و آغازی بر حرکت به سمت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای ‌خود باشد.
وی پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تصریح کرد که در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین هیچ‌گونه مذاکرات مستقیمی ‌میان ایران و آمریکا انجام نخواهد شد. اولیانوف با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ادامه داد: «به‌ هیچ عنوان هیچ تماس و ارتباط مستقیمی ‌بین نمایندگان ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت. ایران که از تحریم‌ها رنج برده است، حداقل در این مرحله، آماده مذاکرات مستقیم نیست».