kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
رویترز:

اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم موشکی علیه ایران است

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک از بررسی تحریم‌های موشکی تازه علیه ایران در اتحادیه اروپا خبر داده است.





خبرگزاری «رویترز»-8 فروردین- به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی اعمال تحریم‌های موشکی تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند.
بنا بر این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا این تحریم‌ها تا نشست روز 16 آوریل (27 فروردین) وزیران خارجه اتحادیه، نهایی شود.
به نوشته رویترز، بر اساس سند محرمانه‌ای که به دست این خبرگزاری رسیده، انگلستان، فرانسه و آلمان پیشنهاد کرده‌اند که تحریم‌های تازه‌ای به بهانه برنامه موشکی و نقش ایران در سوریه، علیه ایران وضع شود. تصویب این تحریم‌ها، نیازمند رأی مثبت تمام 28 عضو اتحادیه اروپاست.
یک دیپلمات دیگر هم به این خبرگزاری گفته است که اعضای اتحادیه اروپا در حال بحث درباره اسامی افرادی هستند که احتمال دارد در فهرست تحریم قرار گیرند.
این افراد از ورود به اتحادیه اروپا منع شده و اگر در کشورهای عضو این اتحادیه دارایی‌ای داشته باشند، این دارایی‌ها هم بلوکه می‌شود.
رویترز در گزارش دیگری نوشت: در نشست اخیر نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل، لندن، پاریس و برلین درصدد جلب حمایت رسمی همه اعضای اتحادیه به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه آوریل برآمدند، اما ایتالیا به همراه اسپانیا و اتریش، در برابر اعمال ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های 15 شخص، شرکت و گروه ایرانی مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و نقش‌آفرینی این کشور در سوریه، مقاومت کردند. یکی از منابع دیپلماتیک، از «دلخوری» برخی اعضا از قبیل سوئد از اقدامات فرانسه، انگلیس و آلمان و تعجیل آنها برای تصویب تحریم‌ها خبر داد.
رویترز پیش از این هم نوشته بود که اتحادیه اروپا احتمالا به زودی به بهانه راضی کردن آمریکا به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعمال می‌کند.
با این وجود، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای گذشته پس از نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل، گفت هیچ طرحی برای تحریم ایران در دست بررسی نیست. این در حالی است که «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه همان روز گفت اتحادیه اروپا باید در زمینه موشکی و منطقه‌ای با ایران مقابله کند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که با دیوانه بازی‌های نمایشی، توافق هسته‌ای با ایران را «وحشتناک» و «فاجعه‌بار» توصیف کرده، به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا 22 اردیبهشت، یعنی موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، فرصت داده تا آنچه او «نواقص برجام» می‌خواند، اصلاح شود. مرتبط شدن توافق با برنامه موشکی ایران، از بین رفتن سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران و ارائه دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران، از جمله درخواست‌های دولت آمریکا است.
همنوایی اروپا و آمریکا
«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: واشنگتن مذاکرات زیادی با طرف‌های اروپایی داشته است. اروپایی‌ها هم در زمینه موشکی و هم درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، نگرانی‌های ما را درک می‌کنند و با ما درباره این نگرانی‌ها هم‌نظر هستند.
برخی مقام‌های اروپایی پیش از این گفته بودند امکان دارد اتحادیه اروپا در تلاش برای «رفع نگرانی‌های ایالات متحده» و تشدید فشار بر ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کند.
به گزارش فارس، دولت انگلیس که کارنامه سیاهی در حقوق بشر دارد و از حامیان سیاسی و تسلیحاتی جنایت آل‌سعود علیه مردم یمن بوده است، در سند بازبینی امنیت ملی این کشور، فعالیت‌های ایران در غرب آسیا را «ثبات‌زدا» توصیف و ایران را به مخاصمه‌جویی متهم کرده است.
در این سند که چهارشنبه 28 مارس (هشتم فروردین 1397) در سایت دولت انگلیس منتشر شد،‌ فعالیت‌های روسیه، ایران و کره شمالی تهدیدآمیز تلقی شده و در دسته‌بندی «تهدیدات دولت‌پایه» قرار گرفته که می‌تواند «نظم قانون‌محور بین‌المللی» را تضعیف کرده و ایجاد «اجماع و مقابله با تهدیدات جهانی» را دشوار کند.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز که کشورش از حامیان سیاسی و تسلیحاتی جنایت آل‌سعود علیه مردم یمن است، مدعی شد که ایران به یمن سلاح ارسال کرده است.
رژیم صهیونیستی، حامی برجام
«گادی ایزنکوت» رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با «هاآرتص» گفت: توافق هسته‌ای با ایران با همه نواقصی که دارد، اثربخش بوده و تحقق چشم‌انداز هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال متوقف کرده است.
ایزنکوت تلویحا نسبت به تبعات احتمالی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. وی درباره محدود کردن برنامه موشکی ایران گفت: فکر می‌کنم اراده بین‌المللی بیشتر بر حل تهدید موشکی ایران است، نه بازگشایی توافق هسته‌ای.
به گزارش خبرگزاری‌ها، چهار نظامی ارشد سابق رژیم صهیونیستی (از جمله دو وزیر جنگ پیشین این رژیم) مخالفت خود را با لغو برجام اعلام کردند.
به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، شائول موفاز، بنی گانتز، دن هالوتز و موشه یعلون، در جریان یک پنل برگزار شده در کنفرانس روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، مخالفت خود را با لغو برجام ابراز داشتند. از این چهار نفر، شائول موفاز و موشه یعلون سابقا سمت وزارت جنگ را در فلسطین‌اشغالی برعهده داشته‌اند.
گفتنی است مقامات رژیم صهیونیستی بارها صراحتا از برجام دفاع کرده‌اند.
برای نمونه- تیرماه 96- در دوسالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس‌‌اسبق شین‌بت) در فارن پالیسی نوشت:«برجام برای اسرائیل یک موهبت بود».
استمرار تحریم بانکی
بانک اتریشی «اوبربانک» که پیشتر با ایران قرارداد همکاری بسته بود، از بیم تحریم‌های آمریکا اعلام کرد که با ایران همکاری نمی‌کند.
بنابر اعلام روزنامه اتریشی «دی‌پرسه»، این بانک به فعالیت‌های مربوط به گردشگری توجه کرده است و اقدامات خود را در آلمان توسعه می‌دهد با این حال برنامه‌ای برای همکاری با ایران ندارد.
این در شرایطی است که این بانک، اولین بانک غربی بود که در ماه سپتامبر با ایران قرارداد فعالیت‌های اقتصادی منعقد کرد. اما با اقداماتی که دولت آمریکا و در راس آن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صورت داد، پروژه اجرایی نشد. ترامپ اعلام کرده است که در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بازنگری خواهد کرد و از کشورهای اروپایی هم خواسته است تا با تشدید تحریم‌ها علیه تهران موافقت کنند.
شرکت‌های اروپایی معتقدند که تحریم‌های ثانویه بر روی عملکرد شرکت‌های غیرآمریکایی تاثیر خواهند داشت و به همین دلیل اوبر بانک تحولات مربوط به توافق هسته‌ای را با دقت زیر نظر دارد.
گفتنی است روحانی پیش از این تاکید کرده بود که همه تحریم‌های ضدایرانی از جمله تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در روز اجرای توافق- دی ماه 96- بالمره(یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق.
 توصیه به واشنگتن
«الی لیک» ستون نویس «بلومبرگ ویو» که دارای مواضع شدیدا ضدایرانی است در یادداشتی درباره شرایط کنونی برجام نوشت: اکنون آمریکا و متحدانش در بهترین شرایط قرار دارند. ایران بدون دریافت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی که روی آن حساب کرده بود، به توافق پایبند بوده است.
«لیک» به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده که «توافق هسته‌ای با ایران را از بین نبرید. آمریکا می‌تواند بدون دور کردن متحدان اروپایی از خود، قاطعانه به دنبال مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران باشد».
در ادامه یادداشت آمده است: در حال حاضر، بانک‌ها و بازرگانان اروپایی درباره بازار ایران نگرانی دارند. مقام‌های آمریکایی به من گفتند، اروپا دارد از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای دریافت توضیحات بیشتر درباره اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری شامل تحریم‌های موجود نخواهد شد، سؤال می‌کند. اکنون درباره سرانجام توافق‌هایی از قبیل قرارداد فروش چندین میلیارد دلاری فروش هواپیمای بوئینگ با ایران، تردید و بلاتکلیفی وجود دارد. ریال ایران در 6 ماه اخیر یک چهارم ارزشش را از دست داده و دچار سقوط آزاد شده است.
«الی لیک» نوشت: با وجود آنکه کنار زدن توافق ایران در حال حاضر،‌اشتباه خواهد بود اما باید به ترامپ به خاطر ایجاد بلاتکلیفی در آینده توافق، احسنت گفت. همه ما می‌دانیم که رویه چطور است. ترامپ باید هر چند ماه پایبندی ایران به توافق را تایید کند و او طی همین مدت هم تهدید کرده که چنین اقدامی را انجام نخواهد داد.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت: بیش از 100 چهره سیاسی و نظامی آمریکایی شامل چهره‌های جمهوری‌خواه و دموکرات با امضای بیانیه‌ای ضمن‌اشاره به منافع پایبندی آمریکا به برجام، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی پیشین آمریکا نیز در یادداشتی در نشریه «بوستون گلوب» ضمن حمایت از باقی ماندن آمریکا در برجام، نوشت واشنگتن باید ساز و کارهای نظارتی توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان الگوی توافق احتمالی با کره شمالی در دستور کار قرار دهد.