kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
ادامه گفت‌وگو با علیرضا گودرزی، مؤلف کتاب «نیاز به بیداری»

بیداری در منظومه هستی


در نخسین بخش از گفت‌وگو با مولف کتاب «نیاز به بیداری» علیرضا گودرزی با مفاهیمی چون جهان الگوریتم شکل، انعکاس یا نیمه دوم جهان، جهان دو بعدی، شکرگزاری یا عبادت و عشق نیروی پایدار جهان آشنا شدید. در بخش پایانی این گفت‌وگو با دیگر مفاهیم مطرح شده در کتاب آشنا خواهید شد.

 درباره «جهانی‌سازی شبکه‌ای به منظور کنترل جوامع» قدری توضیح دهید.
 با نگاهی به جنگ‌های اول و دوم جهانی درمی‌یابیم دولت‌های قدرتمند جهان برای تک‌جهانی کردن، جهان را به جنگ و آشوب کشانده‌اند و پروژه جهانی‌سازی از مدت‌ها قبل در جهت کنترل کلیه ملت‌ها و کشورها در حال اجراست. به طوری که روند کنونی سیاست جهانی نیز نشان می‌دهد، جهان برای تحقق پروژه جهانی‌سازی به سوی یک جنگ خانمان‌سوز حرکت کرده است. این پروژه برای کنترل کلیه اجتماعات، اقتصادهای جهانی، فرهنگ‌ها و انسان‌هاست. حرکت علم و پروژه جهانی‌سازی به سمت ساخت یک جهان رباتیک و فرمانبردار است. منظور از رباتیک شدن جهانی، فرمان‌پذیری انسان‌ها در آینده است. علم امروزی به دنبال راهکاری برای هدایت میدان مغناطیسی موجودات و انسان‌هاست تا با در دست گرفتن آن انسان را به برده‌ای فرمانبردار تبدیل کند و با وارد شدن انسان به چنین دورانی در میانه رابطه فلسفی و الهی خداوند و انسان، شیطان نمایان گردد. تفکری که بر اساس سلطه‌جویی و کشاندن موجودات به تعظیم به منافع فردی یک شخص باشد تفکر شیطانی قلمداد می‌شود؛ زیرا هیچ انسانی نمی‌بایست برای دستیابی به جهان مادی موجودات آن را به بند و بردگی کشاند.
 با توجه به آنچه گفتید جنگ نرم که یکی از موارد مورد بحث در کتاب است، در همین مسیر به بند و بردگی کشیدن طی طریق می‌کند.
 بله، امروزه جنگ‌های مختلفی در جهان وجود دارد و جنگ فقط در میدان نبرد با ابزارهایی چون بمب و موشک و گلوله صورت نمی‌گیرد. گاه جنگ در دل اجتماعات رخ می‌نمایاند. جنگ نرم یک نوع رقابت فرهنگی در جهت ضربه زدن به منافع کشور مقابل است. در زمانی که فضای لازم برای ایجاد جنگ سخت یا جنگ‌های نظامی وجود ندارد، ارتش دیگری در فضای اجتماعات کشورها وارد می‌گردد. ارتش نرم با جنگ‌افزارهای فرهنگی به قلب اجتماعات یورش برده و باعث برهم خوردن مقاومت در جبهه‌های مختلف می‌گردد.
علت اصلی کاهش رابطه‌های احساسی و انقراض عشق، ارتش نرم یا جنگ نرمی است که در جهان به راه افتاده است و ابزارهایی همچون شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و ماهواره پروژه‌های جنگ سخت، (8 سال دفاع مقدس) را می‌خواهند در جنگ نرم اجتماعی به چالش بکشند.
 گفته‌اید که دنیای مجازی فضای غیرواقعی جهان است. آیا واقعا چنین است؟
 بله، این یک نوع اسارت جدید در جهان است، چون زندگی انسان‌های امروزی در این جهان غیرواقعی به بند کشیده شده است. در طول تاریخ همواره انسان‌هایی با نظریه‌پردازی و کنترل افکار از این طریق از نیرو و توان اجتماعات بهره برده‌اند، اما امروزه مسیری را طراحی کرده‌اند تا بتوانند افکار جهانیان را در اختیار داشته باشند، امروزه شبکه‌های مجازی دنیایی غیرواقعی را به جهانیان نشان می‌دهند که تحقق آن هیچ‌گاه میسر نمی‌شود، جلوه‌های ویژه و تصاویر زیبا ربایندگی بسیار بالایی خواهند داشت و انسان‌ها برای رسیدن به این جهان غیرواقعی در کنترل چنین شبکه‌هایی قرار می‌گیرند. با کمی دقت می‌توان پی برد برای رسیدن به چنین جهانی می‌بایست حریم‌ها، دل‌ها و حق‌های بسیاری پایمال گردد و عدالت از میان ما انسان‌ها رخت بربندد. علت و اساس برهم خوردن عدالت و اسارت انسان‌ها ایجاد توهم و خیال است و از نظر این کتاب هر آن‌چه به عنوان جهان مجازی وجود دارد، واقعیت نخواهد داشت. انسان در جهان واقعی زندگی می‌کند و در کنترل امواج و نیروهای گرانشی است. امروزه ذهن انسان با رفتن به سوی دنیای غیرحقیقی به یک نوع اسارت کشیده شده است که در آن رد پایی از عشق حقیقی نمی‌توان یافت.
 «نیاز به بیداری» را چگونه نوشتید؟ از تجربیات و خاطرات خود هنگام تالیف این کتاب برایمان بگویید.
 علاقه بیش از حد اینجانب برای یافتن پاسخ معماهایی که در ذهنم شکل گرفته بود باعث تغییر در زندگی‌ام شد و برای یافته‌های خود ناگزیر از مطالعه و تحقیق شدم. از آنجا که مطالب کتاب می‌طلبید به علوم مختلفی وارد شود، به مطالعه در شاخه‌های مختلف علوم پرداختم تا ارتباط آنها با یکدیگر را دریابم. دقت در مسائل مختلف به شکل‌گیری پازلی در ذهنم کمک کرد و مدت‌های زیادی مرا به تفکر واداشت.
در این مدت دریافتم که انسان می‌تواند با چیدمان قطعات پازل زندگی کنار یکدیگر به قوانینی کلی در جهان مادی ما انسان‌ها دست یابد. فقط ما انسان‌ها نیازمند رهایی از بند جهان مادی هستیم و برای رسیدن به آزادی ذهن می‌بایست دست به یک انقلاب فکری زد. ما برای رسیدن به خواسته‌هایمان می‌بایست تلاش کنیم و آینده را به عنوان یک هدف در زندگی به مبارزه دعوت کنیم. عظمت و بزرگی جهان اجازه مقابله به ما را نخواهد داد ولی اگر همراه جهان شوی او تو را به آینده خواهد برد.
 مخاطبان کتاب شما چه کسانی هستند؟
 هر ذهن کنجکاوی می‌تواند مخاطب کتاب قرار گیرد چون در زمینه‌های مختلفی همچون فیزیک، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و الهیات و پیوند آن‌ها با یکدیگر موضوعاتی مطرح شده که دانشجویان و حقیقت‌خواهان را می‌تواند به طرف خود جذب نماید.
 مراسم رونمایی از کتاب شما با حضور اساتید برجسته حوزه فلسفه، ادبیات و... برگزار شد. چه بازخوردی را از این تجربه دریافت کرده‌اید؟
 با تشکر از اساتید محترمی که در مراسم رونمایی کتاب شرکت داشتند، اعتبار و حقیقت‌یابی کتاب بیشتر نمایان شده است. حضور اساتید برجسته باعث قوت قلب و روحیه بهتری برای این جانب شده که مرا به دنبال کشف دیگر معماها می‌کشاند.
 استقبال مخاطبان از نشر این کتاب چه بوده است؟
 متأسفانه فضای مطالعه و تحقیق در ایران به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است و این خطر بزرگی برای کشور و سرانه مطالعه است. امروزه با هجوم شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای و هجوم گسترده اجتماع به تقلید و الگوبرداری از جوامع غربی، فرصت مطالعه رو به کاهش است، اما زندگی و عوامل پیشرفت این گونه جوامع برای ما الگو نبوده است. ایرانیان به تاریخ و فرهنگی کهن می‌بالند ولی در عمل نشانه‌هایی از حقیقت این موضوع مشاهده نمی‌شود و فقط به ادعایی ناچیز بسنده کرده‌ایم. کشوری که به دنبال رسیدن به جایگاهی معتبر برای حضور در مدیریت جهانی است، نمی‌بایست در پایین‌ترین سطح مطالعه در میان کشورهای مدعی فرهنگ قرار داشته باشد.
ایران در گذشته بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها و رصدخانه‌ها را در اختیار داشته است، برای داشتن ایرانی قدرتمند می‌بایست آحاد مردم به مطالعه و تحقیق روی آورند. با این که زحمات بسیار در راه نوشتن و تحقیق این کتاب کشیده‌ام، هنوز رضایت لازم برای این جانب به وجود نیامده است.
 چنانچه کسی مایل به خرید کتابتان باشد جهت خرید آن به کجا مراجعه کند؟
 کتاب توسط پخش گسترش در بازار توزیع شده است و خوانندگان علاقه‌مند می‌توانند از طریق پخش گسترش و مراجعه به کتاب‌فروشی‌های معتبر به کتاب دسترسی یابند.
 نویسندگی یکی از راه‌های نشر افکار نو و جدید است. چه توصیه‌ای به نویسندگان جوان دارید؟
 هر انسان آرزومندی که تحقق آرزوهای خود را دنبال می‌کند می‌بایست تلاش را سرلوحه زندگی خود قرار دهد و با توکل به نیروی ماورایی یعنی خالق عالم به سمت جلو حرکت نماید.
 کتاب شما در مراسم رونمایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نقدهایی که دریافت کردید چگونه بود منطقی یا غیرمنطقی ارزیابی‌تان از آن چیست؟
 با کمال احترام به اساتید محترم و تشکر از بابت حضورشان، انسانی که به دنبال کمال و پیشرفت است نمی‌بایست از نقد، دلسرد و یا از تحسین دلگرم گردد. هدف می‌بایست در مرتبه نخست قرار گیرد و هدف کتاب اعتماد‌سازی و حقیقت‌طلبی است. پس هر آن چه بر من وارد شده است، چه خوب و چه بد آن را به فال نیک گرفته و برای رسیدن به تجربیات بیشتر از همه آن‌چه در مراسم رونمایی گفته شد خشنودم.
 به نظر شما بهترین بحث در این کتاب به کدام بخش اختصاص دارد؟
 هر خالقی به مخلوق خود عشق می‌ورزد؛ در خلقت ما نیز عشق ظهور و بروز داشته است؛ همان‌طور که پدر و مادر نمی‌توانند بین فرزندان خود تبعیض قائل شوند من نیز به سبب ارتباط عاطفی با نوشته‌هایم نمی‌توانم به درستی بگویم که کدام بخش کتاب برای من جذاب‌تر بوده است ولی برای رسیدن به درک کتاب، فصل یک و هفت را با عشق و احساس بیشتری به رشته تحریر درآورده‌ام.
 کتاب دیگری در دست نوشتن دارید؟
 بله، در مورد افسردگی و شرایط رسیدن جهان به صلح که به امید پروردگار به زودی به مرحله چاپ خواهد رسید.
 اهداف شما در آینده چیست؟
 امیدوارم با لطف و رحمت پروردگار بتوانم کتاب‌های بیشتری را به رشته تحریر درآورم. بنده نیز به عنوان یک ایرانی پیشرفت کشور و جامعه خود را آرزو می‌کنم و امیدوارم بتوانم به عنوان یک خدمتگزار در عرصه تولید اندیشه در خدمت جامعه خود باشم.
سخن آخر
 امیدوارم مسئولان و مقامات محترم برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه ایران اقدامات لازم را به عمل آورند و با حمایت نویسندگان و جامعه فرهنگی
عزت واقعی به ما بازگردانده شود.

ر. تیرگری