زاکانی در پاسخ به کیهان تشریح کرد
برنامههای شهرداری برای توسعه حملونقل عمومی و کاهش آثار آلودگی هوای پایتخت
سرویس اجتماعی- مسعود بهرامیزاده:
شهردار تهران گفت: حدود ۲۷هزار میلیارد تومان برای حملونقل عمومی در بودجه امسال پیشبینی شده اما برنامه ما تامین ۶۴ هزار میلیارد تومان است.
علیرضا زاکانی روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح کارنامه و برنامههای خود بعد از 20 ماه تصدی مدیریت شهر تهران پرداخت.
زاکانی گفت: در ابتدای دوره حضور من، عملاً تمام پروژههای عمرانی خوابیده بود، حتی روی پروژههای عمرانی گذشته نیز خاک ریخته بودند و اساساً پلها از زیر خاک بیرون کشیده شد، میگفتند شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و نمیتوان انتظار کار عمرانی از شهرداری داشت و در کنار این شرایط شهر از فرسودگی رنج میبرد.
وی با بیان اینکه زیرساختهای شهری فرسوده بود، یادآور شد:۷۰ کیلومتر معابر برای جمعآوری آبهای سطحی نیاز بود که۵۳۰ کیلومتر اجرا شده بود و مشکلات موجود حکایتی از به صدا درآمدن زنگ خطرها بود و شهر نیاز به بازبینی داشت. حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی ما بود و بزرگترین دغدغه شورای شهر عبور از این بدهی بود، حتی شهردار قبل تهران به صراحت بیان کرده بود که نمیتوان توقع کارهای بزرگ از شهری که چنین بدهی بزرگی دارد داشت.
تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه ۱۴۰۱
شهردار تهران با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری، گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومانی بودجه، ۱۴۳درصد تحقق بودجه داشتیم. تمام پروژههای شهر فعال شد و یک پروژه نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجددا فعال شدند. زاکانی بااشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱، بیان داشت: سعی کردیم با مراوده مسیر درستی را برویم.
رشد صدور پروانه بعد از ۱۰ سال
وی ادامه داد: محلات ما در کمیسیون ماده پنج مصوب شد و بعد از ۱۰ سال رشد صدور پروانه را داشتیم و بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد. ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه میشود.
شهردار تهران با بیان اینکه پروژه شهید بروجردی در فاز اول امسال به بهرهبرداری میرسد، یادآور شد: ما پروژههای بزرگی داریم که چندین هزار میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص دادهاند. پروژه شهید شوشتری ۶ هزار میلیارد تومان و پروژه شهید بروجردی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. زاکانی با بیان اینکه هزینه تونل شهید متوسلیان۳۰ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: رینگ شمالی تهران نیز وارد فاز مطالعاتی میشود و در حقیقت امسال ظریفتهای فوقالعاده بالایی را از لحاظ بزرگراهی و آزادراهی داریم.
رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
وی افزود: در آستانه یک حرکت و کارکردهای بزرگی هستیم و ناظر به گذشته در این ۲۰ ماه پاسخگو هستیم؛ ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکاناتمان را پس گرفتیم و پروژههای بزرگی داریم که براساس آن بتوانیم چند ده هزار میلیارد تومان امکانات شهر را بازپس بگیریم، همچنین تهدیدات شهر را به فرصت تبدیل کردیم مانند نوسازی بافت فرسوده. بدهی شهر را اهرم تحول میدانیم و میتوانیم به میزان تسویه بدهی از بانکها تسهیلات بگیریم و از بعد ایمنی ناظر به سه گسل با استحکام بخشی عامل خطرزا را از بین ببریم. بر همین اساس ۶۸ درصد در بخش بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم.
روشهای تامین مالی پروژههای شهری
شهردار تهران درباره تأمین منابع در شهرداری گفت: از انضباط مالی استفاده میکنیم و اقدام اول ما از تنش مالی درآمدن به واسطه انضباط مالی و تبدیل هزار و 200 حساب به خزانه واحد بود. همچنین در تصمیمات کمیسیون ماده 5 سراغ طرحهای موضوعی و موضعی رفتیم. مثلا در نفرآباد به سراغ ساخت یک فضای الگو رفته ایم و این نگاه نیز برای ما درآمدزا است. درخصوص مولدسازی نیز به هیچ وجه امکاناتمان را خام نمیفروشیم و بارگذاری و مولدسازی منابع را برای پروژهها استفاده میکنیم.
زاکانی ادامه داد: همچنین از طریق مشارکت نیز سرمایه برای شهر میآوریم و درآمدمان بسته به نوع خلاقیت و نوع فعالیتمان است، نه از طریق شهر فروشی؛ اینکه شهر گران است نیز باید اعلام کنم که تلاش ما این است که شهر ارزان شود، ۳۰۰ میدان و بازارچه داریم که اگر اینها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی میافتاد، یا فروشگاه شهروند ما.
بازگرداندن۲۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری
وی در بخش بعدی پاسخ به پرسشهای خبرنگاران با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به بخشی است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال میکنیم که اموال را بازگردانیم.
تا خردادماه تمام فرآیندهای صدور پروانه
و نظارت فنی، الکترونیکی میشود
شهردار تهران افزود: بخشی از فساد نیز در حوزههای قراردادی و شهرسازی است که بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست که در این مسیر تا خردادماه تمام فرآیندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد و روند ما در این مسیر پیشگیری است.
برای احداث ۴۷۰ هزار واحد مسکن
تفاهمنامه نوشتهایم
زاکانی درخصوص موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات در این حوزه یادآور شد: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم، با وزارت راه جلساتی داشتیم و قرار شد ما کمک کنیم. بالغ بر ۴۷۰ هزار واحد تفاهمنامه نوشتیم و ۳۲ هزار واحد برای خود شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخیها معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو درآمد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری میشود.
در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه میدهیم
رعایت حجاب ضروری است
وی با بیان اینکه در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه میدهیم رعایت حجاب ضروری است افزود: حجاب موضوع شرعی و قانونی است و سلیقهای نیست، حجاب فردی نبوده بلکه اجتماعی است و وقتی بحث از موضوعات اجتماعی و حریم دیگران است پاسداشت این حریم بسیار اهمیت دارد. موضوع هم جنبه تبیینی، هم تشویقی، هم اطلاعرسانی، هم تذکری دارد و هم مبتنی بر چارچوبهای قانونی است. بر این اساس ماههاست که در حال کار هستیم و معتقدیم امر اعمالی است نه اعلامی؛ در بیش از ۷۶ ایستگاه مترو خدمات ایجابی ارائه میشد که بخشی از کلیپها در این خصوص منتشر شد. این در مواجهههای ما بسیار شفاف بوده و درصد زیادی از این افراد، موارد را رعایت و استقبال کردند.
شهردار تهران با بیان اینکه تذکرات نیز در همین روند انجام شده، گفت: جداسازی بخش بانوان و آقایان در مترو احترام به حریم بانوان است. ۴۳ رام قطار DC داریم و هفت واگن از هم جداست. ۱۲۹ رام قطار AC داریم که واگنهای جدا دارد. در این قطارها دو واگن برای بانوان جدا شده است و افتخار داریم که به بانوان خدمات ارائه دهیم. در خارج از کشور از این الگو استفاده میکنند اما عدهای میگویند ما از این روال دست برداریم.
تامین 64 هزار میلیارد تومان
برای توسعه حملونقل عمومی
زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان، درخصوص فرارسیدن آلودگی هوا و مشکل اساسی تهران در کمتر از 6 ما آینده، اظهارداشت: داشتههای ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه است که به ظرفیتهای کنونی اضافه میشود و امیدواریم هزار دستگاه نیز وارد کنیم اما هزار دستگاه دوم از شهریورماه تحویل داده خواهد شد و علاوهبر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ونها از مردادماه تحویل داده میشود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابهجایی فراهم کنیم. ۲۹رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفتیم که یک رام از خرداد ماه رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقداماتی ظرفیت ۲۰ درصدی قطار DC به ۸۰ درصدی خواهد رسید. از داراییها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم خدماترسانی با بهترین کیفیت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حدود ۲۷هزار میلیارد تومان برای حملونقل عمومی در بودجه امسال پیشبینی شده اما برنامه ما تامین ۶۴ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن نیز انجام شده که امسال به نتیجه نرسیده اما یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی بین مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در حال تست است.
شهردار تهران تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کمتر در معرض آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باشیم و مسیر بهتری را در سال آینده داشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار کیهان،درخصوص مراکز جمعآوری زباله و پسماند در برخی مناطق مسکونی داخل شهر با بیان اینکه هشت پهنه برای احداث ام آر اف داریم، گفت: در دو پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در بر میگیرد و برای سایر مراکز نیز کارهای جدی در حال انجام است و شرایط متفاوتتری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زبالههای آنها به آرادکوه منتقل میشود و در حال حاضر در مراکز ام آر اف تفکیک میشوند. به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.
گسترش اماکن و مجموعههای ورزشی
شهردار تهران افزود: در توسعه ۱۰۰ میدان میوه و تره بار به یک ایده جدیدی رسیدیم که بر اساس آن در زیرزمین دو تا سه طبقه مجموعه و امکانات ورزشی قرار دهیم و جنبه خدمت ترکیبی را برای آن دنبال میکنیم. میخواهیم برای هر منطقه نیز مجموعههایی مانند مدارس فوتبال و خانه کشتی داشته باشیم. اولین تفاهم را با فدراسیون کشتی انجام دادیم که مشارکت در پنج مجموعه با آنها است.
شهرداری پرچمدار برخورد با فساد احتمالی
از درون
زاکانی با بیان اینکه شبکه فساد نداریم، گفت: تخلفات چند نفر مطرح بوده که خودمان کشف و برخورد کرده و به مراجع قضایی نیز معرفی کردیم تا برخورد شود؛ به هیچ عنوان کوچکترین خطا را نمیپذیریم و صیانت از خود و اطرافیان را به کارکنان توصیه میکنیم. دو یا سه نفر از افراد خطاهایی داشتند که خودمان برخورد کردیم و این اقدام را افتخاری برای خود میدانیم.