kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
مقامات چینی و اروپایی:

تحریم ایران در ظاهر لغو شده ولی هنوز شرکت‌ها از آمریکا می‌ترسند!

فعالان اقتصادی در چین و اروپا اعتقاد دارند تحریم ایران در ظاهر لغو شده ولی هنوز شرکت‌ها از آمریکا می‌ترسند و قراردادهای تامین مالی فراوانی در ایران معلق مانده است.


به گزارش تسنیم، بائو چوان لیو، قائم مقام واردات صادرات شرکت خودروسازی فاو چین وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از برجام گشایشی در تعاملات بانکی فعالان اقتصادی ایران با شرکای چینی برقرار شده است یا خیر، اظهار داشت: قبل از اینکه تحریم‌ها برداشته شود، چین رابطه خوبی با ایران داشت بعد از تحریم‌ها هم همچنان رابطه چین با ایران خوب است. البته متأسفانه علی‌رغم اینکه تحریم‌ها به ظاهر برداشته شده است، اما هنوز به خاطر تأثیر نفوذ آمریکایی‌ها هر کسی که می‌خواهد با ایران تعامل بانکی داشته باشد همچنان محتاط عمل می‌کنند. در حال حاضر مثل گذشته یک بانک دولتی چینی فقط کارهای بانکی چینی‌ها و ایرانی‌ها را انجام می‌دهد.
منابع آگاه در بانک‌های اروپایی نیز فاش کردند که در طی ماه‌های اخیر پروژه‌ها و قراردادهای تامین مالی فراوانی در ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا علیه اشخاص ایرانی معلق مانده است.
به گزارش الشرق‌الاوسط، این تحریم‌ها قبل از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی وضع شده‌اند و اشخاص، شرکت‌ها، بانک‌ها، سازمان‌ها یا موسسات آمریکایی را از هرگونه معامله با اشخاص تحت تحریم ایرانی منع می‌کنند.
یک بانکدار فرانسوی در این باره گفت: «ما چند عملیات را لغو کرده‌ایم، زیرا می‌ترسیم جریمه‌های سنگینی که قبلا بر بانک‌های بی‌ان‌پی پاریبا، کردیت اگریکول و سوشیت جنرال اعمال شده بود بر ما نیز تحمیل شود. رقم این جریمه‌ها به 15 میلیارد دلار می‌رسد. برخی بانک‌های آلمانی از جمله کومرزبانک و داچ‌بانک هم جریمه شده‌اند.»
یک بانکدار آلمانی هم اظهار داشت: «اکثر دیدارهای تجاری هیئت‌های آلمانی، فرانسوی، و سوئیسی در تهران از زمان لغو تحریم‌ها بی‌ثمر بوده است. نگرانی جدی‌ای در بین بانک‌های بزرگ غربی وجود دارد زیرا آنها نمی‌خواهند ریسک کنند.»
از ادعای دولت تا واقعیت
با این حال در شرایطی که فعالان اقتصادی در چین و اروپا از موانع و مشکلات برقراری ارتباط با ایران در پسابرجام خبر می‌دهند، مسئولان دولت یازدهم در این رابطه از رونق سرمایه‌گذاری‌های خارجی سخن می‌گویند!
زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی بدون اشاره به بدعهدی‌های شرکت نفتی وتوتال که دوباره هم برای بازگشت به ایران اما و اگر آورده، گفته است: شرکت توتال فرانسه مایل به همکاری با ایران در توسعه فاز 11 پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های نفتی و گازی کشور هست اما اعلام کرده که منتظر تصمیم نهایی آمریکا در مورد ایران است؛ از توتال دلخور نیستیم و این شرکت را درک می‌کنیم!
عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم در همایش برجام و اقتصاد مقامتی(!) با اشاره به اینکه «برجام تمام موانعی را که باید برمی‌داشت از سر راه برداشته است» گفت: در حال حاضر ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی IPC باید اجماع ملی صورت گیرد.گفتنی است در حالی که مسئولان اقتصادی دولت اصرار دارند فضای پسابرجام را به گونه‌ای جلوه دهند که عمده موانع سرمایه‌گذاری برداشته شده است، اما شواهد نشان می‌دهد هنوز حتی در حوزه‌های صنعتی نیز شاهد رفع تحریم‌ها نیستیم و مورد شرکت خودروساز چینی که در این خبر به آن اشاره شد تأیید می‌کند که تحریم‌ها هنوز در عمل باقی است.
در مورد شرکت توتال نیز گزارش‌های متعددی از کارشکنی‌های این شرکت در سالیان گذشته منتشر شده و در مورد اخیر نیز در پی امضای تفاهمنامه با کنسرسیومی به رهبری توتال، وزارت نفت بسیاری از اطلاعات پارس جنوبی را به توتال داد. این اتفاق در حالی رخ داد که قطر از سهامداران توتال است! با این حال زنگنه در واکنش به این اقدام گفته است که در صورت درز اطلاعات ایران از توتال شکایت می‌کنیم(!) حالا با این سابقه توتال و اینکه بعد از روی کار آمدن ترامپ می‌گویند منتظر تصمیم آمریکا هستیم، باز هم دولت یازدهم مصمم است با این شرکت همراهی کندو می‌گوید؛ دلخور نیستیم و این شرکت را درک می‌کنیم!
درباره ادعاهای عراقچی نیز باید گفت؛ در حالی معاون وزیر خارجه به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب IPC اشاره می‌کند که اولا بعید است چنین حرفی به اقدام عملی طرف‌های خارجی بیانجامد و از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان قالب جدید قراردادهای نفتی دارای ایرادات اساسی است که می‌تواند سرمایه‌های ملی ما را بر باد دهد و به همین علت هم با مخالفت مواجه شده اما دولت اصرار دارد آنها را تصویب و اجرایی کند.