kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
با اقدام بانک مرکزی

متخلفان دریافت ارز مسافرتی نقره‌داغ می‌شوند

بانک مرکزی برای جلوگیری سوءاستفاده از ارز مسافری در نامه‌ای به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور درخواست کرد تا اسامی افرادی که ارز مسافرتی دریافت کرده، اما بلیت پرواز خود را کنسل کرده‌اند، به این بانک اعلام شود.

به گزارش تسنیم، خرید ارز برای سفرهای خارجی یکی از علت‌های افزایش تقاضا در بازار ارز است و بانک مرکزی تلاش می‌کند تا نیازهای ارزی کشور را از طریق مبادی رسمی تامین کند. با اختصاص ارز مسافری به دنبال این است که از سوداگری و ایجاد صف در مقابل صرافی‌ها جلوگیری
کند.
بانک مرکزی تاکید کرده بود که تخصیص ارز مسافرتی هوائی به طور کامل در چارچوب نیاز ارزی احصا شده و در بخش سوم مقررات ارزی این بانک و برای مسافرت‌های هوائی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌شود و قانوناً بانک مرکزی مکلف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخ مستخرج از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور است.
سیاست بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوائی به متقاضیان همچنان ادامه دارد. مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیت مسافرت هوائی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است. تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.
مهم‌ترین تغییری که در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص ارز مسافری صورت گرفته، حذف واسطه‌گری صرافی‌ها و عرضه مستقیم آن توسط شعب بانک‌ها است.
حال اختصاص ارز و افزایش سهمیه ارز مسافرتی باعث شده که برخی به این سیاست انتقاد داشته باشند و آن را توزیع رانت و حراج منابع ارزی عنوان کنند. البته بانک مرکزی با اشاره به مدیریت تقاضا در بازار ارز اعلام کرد: پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور است که بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام می‌شود و کاملاً در چارچوب قوانین جاری بوده و مسبوق به سابقه است.
برخی می‌گویند افزایش سهمیه ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو سبب شده تا افرادی با سوءاستفاده از این خدمات و خرید بلیت ارزان‌قیمت خارجی از گیت فرودگاه عبور کرده و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند، ولی سوار هواپیما نمی‌شوند و با کنسل کردن بلیت و پرداخت هزینه کنسلی و فروش ارز خریداری شده، سود ۱۶ میلیون تومانی نصیبشان می‌شود.
بانک مرکزی برای جلوگیری از این اقدام در نامه‌ای به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور درخواست کرد تا اسامی افرادی که ارز مسافرتی را دریافت کرده؛ اما بلیت پرواز خود را کنسل کرده‌اند، به این بانک اعلام شود. بر اساس شنیده‌ها بانک مرکزی قصد دارد ارز مسافرتی این افراد را پس گرفته و در صورت عدم عودت آن توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آنها اعمال کند.
بررسی ارز مسافرتی توسط سازمان بازرسی
«جعفر حسینی»؛ بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور از باجه‌های ارزی بانک‌ها در راستای موضوع فروش ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی بازدید کرد. در این بازدید که از ساعت 11 شب سه‌شنبه 22 اسفند آغاز و تا ساعت دو بامداد ادامه داشت، نحوه پرداخت ارز مسافرتی به مسافران بررسی و با تعدادی از مسافران پیرامون میزان رضایتمندی از ارائه خدمات بانک‌ها گفت‌وگو شد.
بنابراین گزارش، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور ضمن گفت‌وگو با کارکنان و مسئولین واحدهای ارزی بانک‌های یاد شده و مسئولین فرودگاه امام خمینی، پیشنهاداتی را به منظور ارائه خدمات باکیفیت و بهتر به مردم عزیز ارائه نمود.
با توجه به ایام پایانی سال و افزایش تعداد مسافر و تقاضای ارز، هشدارهای لازم به منظور ارائه خدمات مناسب و به هنگام، به مسئولین مربوطه داده شد.
ضرورت تامین ارز مسافرتی
برای مدیریت بازار
«غلامرضا مرحبا»، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در رابطه با افزایش سهمیه ارز مسافرتی از 500 به 1000 یورو و تامین نیازهای ارزی مسافران توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: در ماه‌های پایانی سال تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند، چرا که زمان سفرهای نوروزی است و مردم برای مسافرت‌های خارجی نیاز به ارز دارند. از طرفی نیز به دلیل پرداخت پاداش و عیدی درآمد بخشی از مردم افزایش پیدا می‌کند که از آن‌ها عده‌ای به سمت بازار ارز و طلا و سکه می‌روند و تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه ارز مسافرتی در کل مبلغ بسیار اندکی از سبد ارزی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: سهم چند میلیون دلاری ارز مسافرتی از سبد 80 میلیارد دلاری تخصیص ارز سالانه کشور بسیار ناچیز است و تامین ارز مسافرتی ذخایر ارزی کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و اثر منفی ندارد. حل مشکل مردم و تامین ارز مورد نیاز مردم جزو رسالت‌های بانک مرکزی است و از افزایش حجم تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب در بازار غیررسمی جلوگیری
می‌کند.
مرحبا با تاکید به اینکه بانک مرکزی با تامین ارز مسافرتی به یکی از رسالت‌های خود عمل کرده است، گفت: این تصمیم برکاتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کنترل تقاضای ارز در بازار غیررسمی است و به مدیریت بازار ارز که بر اقتصاد و معیشت 80 میلیون نفر تاثیر دارد کمک بسزایی می‌کند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
بیسواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
1
8
اگر همانگونه که بانک مرکزی با متخلفان دریافت ارز مسافرتی برخورد کرد چند جا مثل این کار را بکنند ارزهای کشور هرز نمی‌رود و اگر مجازات هم چاشنی آن بشود دیگر هرکس هوس چپاول از بیت‌المال را نمی‌کند!