kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
با مصوبه مجلس انجام می‌شود

اختصاص 1500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 96 با اختصاص 1500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح موافقت کردند.


به گزارش فارس نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 96، بند ب تبصره 11 ماده واحده این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
بر این اساس  «به دولت اجازه داده می‌شود تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8 سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال 1396 تسویه می‌شود، معاف کند.»
تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و تا سقف 15 هزار میلیارد (15/000/000/000/000) ریال در قالب ردیف 130- 530000 جدول شماره 9 این قانون به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص می‌یابد.
اختصاص 250 میلیارد تومان به راهداری و ناجا برای کاهش تصادفات
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال آینده با اختصاص 250 میلیارد تومان به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و ناجا برای کاهش تصادفات موافقت کردند.
به موجب مصوبه مجلس، شرکت‌های بیمه‌ای مکلف شدند مبلغ دو هزار و پانصد میلیارد (2/500/000/000/000) ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکت‌ها تعیین و به‌ تصویب شورایعالی بیمه می‌رسد، به‌ صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
طبق این مصوبه، وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات موضوع ردیف 20- 530000 جدول شماره 9 این قانون هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است. وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در بودجه 96 مصوب کردند که 100 درصد وجوه اداره‌شده پرداختی از سال 85 تا 95 به صندوق‌های رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد به عنوان کمک برای افزایش سرمایه صندوق‌های رفاه دانشجویی تلقی می‌شود.
نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای در لایحه بودجه 96 کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی را ممنوع کردند.
خبر دیگر این که مجلسی‌ها وزارت علوم را مکلف کردند تا پایان سال 96 نسبت به تبدیل وضعیت حق‌التدریسی‌های قبل از سال 90 دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقدام کند.
نمایندگان از سوی دیگر در لایحه بودجه 96 با اختصاص 350 هزار میلیارد تومان برای تأمین کسری دیه محکومان معسر موافقت کردند.
از سوی دیگر بهارستان نشین‌ها به وزارت نیرو اجازه دادند هزینه‌ تهیه و نصب کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی را پرداخت کند.
مجلسی‌ها همچنین دولت را مکلف کردند در سال 96 برای تثبیت، استمرار و افزایش حقآبه ایران از رودخانه «هیرمند» اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را به عمل آورد.
خبر دیگر این که مجلس به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی اجازه داد تا سقف درآمد اختصاصی سال 95 نسبت به أخذ تسهیلات از بانک‌ها اقدام و برای تکمیل طرح‌های عمرانی خود استفاده کنند.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین با اختصاص 350 میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های صنعتی و معدنی در مناطق محروم موافقت کردند.
تدابیر مجلس برای مشمولان غایب
نمایندگان مجلس در بودجه 96 مصوب کردند مشمولان غایبی که به صورت اقساطی و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام کرده‌اند، می‌توانند گواهینامه رانندگی أخذ کنند.
همچنین در جزء الحاقی 2 این تبصره مقرر شد محرومیت‌های مندرج در بند (ط) تبصره 16 قانون بودجه سال 1394 کل‌کشور در مورد دارندگان کارت معافیت ناشی از اجرای حکم بند مذکور از ابتدای سال 1396 لغو می‌شود.
نمایندگان مجلس همچنین در لایحه بودجه 96 با اختصاص 1500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح موافقت کردند.
جزئیات مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم
محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح جزئیات مصوبات کمیسیون و درخصوص ایرادات شورای نگهبان درجمع خبرنگاران گفت: در ماده 38 برنامه ششم توسعه قواعدی برای حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده بود که در تبصره 1، چهار گروه مستثنی شده بودند که این 4 گروه شامل افراد دارای مشاغل خاص،واحدهای عملیاتی همانند پزشکان، افراد شاغل در مناطق مرزی و همچنین افراد شاغل در مناطق محروم می‌شدند.
نماینده الیگودرز افزود: برای تامین نظر شورای نگهبان افراد دارای پست‌های مدیریتی در مناطق محروم نیز به این استثنا اضافه شدند که بر این اساس دستگاه‌ها می‌توانند مازاد بر سقف حقوق، 60 درصد دریافتی آنها را افزایش دهند.
خدابخشی با بیان اینکه شورای نگهبان از مجموع 38 ایراد که بر مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه وارد دانسته بود، 31 مورد را پس‌از اصلاح توسط مجلس تایید نهایی کرد، گفت: شورای نگهبان بر 7 مورد از مصوبات مجلس مجدداً ایراد گرفته و به مجلس ارجاع داده است که کمیسیون تلفیق برنامه ششم در برخی موارد اصلاحاتی منظور کرد و در برخی موارد بر مصوبه خود پافشاری کرده است.
وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان درخصوص جذب فاینانس شبهه ربوی بودن آن را مطرح کرد، یادآور شد: مجلس درخصوص این ایراد بر مصوبه خود اصرار کرد؛ چرا که در برنامه پنجم توسعه نیز بحث ربوی بودن مطرح شد که مجمع این مصوبه را تایید کرد.
خدابخشی افزود: ایراد دیگر شورای نگهبان بر ترکیب شورای پول و اعتبار و حضور افرادی غیر از قوه مجریه در ترکیب شورا بود که کمیسیون تلفیق نیز بر این مصوبه اصرار کرد، چرا که این مصوبه در برنامه پنجم نیز به تایید شورای نگهبان رسیده بود.
وی با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص شورای فقهی به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی ادامه داد: شورای نگهبان درخصوص شورای فقهی اظهار کرده بود که مصوبات شورای فقهی نباید با اختیارات و نظرات شورای نگهبان مغایرتی داشته باشد که ما در مصوبه گذشته ذکر کرده بودیم که نباید مصوبات شورای فقهی با نظرات شورای نگهبان مغایرت داشته باشد، اما شورای نگهبان تاکید کرد که باید عبارت «عدم مغایرت مصوبات با نظرات و اختیارات شورای نگهبان در مصوبه ذکر شود»، لذا این عبارت در مصوبه درج شد.
تشکر از رهبر انقلاب
 برای انتصاب «ولایتی»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌‌ای از رهبر معظم انقلاب برای انتصاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس‌هیئت ‌‌موسس دانشگاه آزاد تشکر کردند.
غلامرضا کاتب عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز اعلام کرد که 192 نماینده در بیانیه‌ای از رهبر معظم انقلاب به دلیل انتصاب علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس ‌هیئت ‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کردند.