kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
معاون نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد

چراغ سبز ترامپ برای استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه

معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن استقبال از سیاست‌های دولت جدید آمریکا گفته کاخ‌سفید درباره استرداد فتح‌الله گولن، علائمی را به ترکیه نشان داده که آنکارا آن را «مثبت» ارزیابی کرده است.


سرویس خارجی -

«نومان کورتولموش»، معاون نخست وزیر ترکیه گفته «آنکارا شاهد نشانه‌های مثبت از سوی دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائلی چون استرداد فتح‌الله گولن روحانی در تبعید به ترکیه است... ما اکنون شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های خود هستیم. دست‌کم دیگر بی‌تفاوتی موجود در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم‌.»
کورتولموش اضافه کرده «ما از این رویکرد جدید آمریکا استقبال می‌کنیم و امیدواریم که به نتایج خوبی دست یابیم.» به نظر می‌رسد، مواضع دونالد ترامپ مقامات ترکیه را هم مثل مقامات کشورهای مرتجع عربی به ذوق آورده است. اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه در تقبیح اوباما و حمایت از ترامپ گویای این ادعا می‌تواند باشد.
جلوی اردوغان را بگیرید
خبر دیگر اینکه، یک نماینده بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان با توجه به اقدامات سرکوبگرانه اردوغان علیه مخالفان، خواستار استفاده از «همه ابزارهای حقوقی و سیاسی برای جلوگیری از سفر برنامه‌ریزی شده اردوغان» به کشورش شد. به گزارش تسنیم، با توجه به اعمال محدودیت‌ها و سرکوبگری‌ها و تهدیدات دولت ترکیه، در بین منتقدان اردوغان در آلمان ناامنی زیادی ایجاد شده است. وولفگانگ بوزباخ از نمایندگان حزب دموکرات مسیحی و کارشناس سیاست داخلی این حزب با توجه به این شرایط در گفت‌وگویی تاکید کرد که باید از همه ابزار‌های حقوقی و سیاسی استفاده شود تا از حضور برنامه‌ریزی شده اردوغان به آلمان جلوگیری به عمل آید. به گزارش نشریه بیلد آلمان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه مارس (ماه آینده میلادی) به آلمان سفر می‌کند تا برای طرح اصلاح قانون اساسی مد نظر خود به منظور پیاده‌سازی سیستم ریاست جمهوری جدید در بین هموطنانش تبلیغ کند. بوزباخ مخالفت خود را با چنین برنامه‌ای ابراز کرده و تاکید کرد که به این ترتیب اختلافات شدید داخلی ترکیه به آلمان وارد می‌شود و جدایی و نفاق اجتماعی ایجاد می‌شود. علاوه بر این اردوغان همه اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا با گام‌های بزرگ مسیر یک دولت دموکراتیک را به مسیر یک رژِیم استبدادی هدایت کند. در فصل بهار نیز اردوغان می‌خواهد در بسیاری از کشورهای اروپایی برای اصلاح قانون اساسی در کشورش تبلیغ کند.گفتنی است، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز شنبه گفت زندان‌های این کشور پس از کودتای نافرجام پر شده است!