kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

برادران شرکا: سیاست دولت بیکاری را افزایش داد(خبر ویژه)

رئیس سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات گفت دولت به قیمت بالا بردن نرخ بیکاری، تورم را تک‌رقمی کرد.



حمیدرضا برادران شرکا در گفت‌وگو با عصر ایران، اظهار داشت: دولت توانسته است نرخ تورم را در سطح یک رقمی نگه دارد و این کار از نظر اقتصادی، کار مثبتی است. البته ما باید ببینیم در اقتصادمان، این پایین بودن نرخ تورم، چه بهایی داشته است. بهایی که پایین نگه داشتن نرخ تورم داشته است، ظاهرا بالا بودن نرخ بیکاری است.
«شما اخیرا گفته‌اید باید شغل ایجاد کنیم حتی با بهای رشد دوباره تورم. یکی از دستاوردهای دولت پایین آوردن نرخ تورم است. تورم هم در جامعه بی‌عدالتی ایجاد می‌کند و به ضرر اقشار کم‌درآمد است ولی شما تاکید دارید افزایش تورم با هدف ایجاد شغل اشکال ندارد؟». وی در پاسخ این سؤال گفت:  بهترین سیاست‌گذاری، این است که هم نرخ تورم پایین باشد و هم نرخ بیکاری. این وضع امکانپذیر است. حتی اگر ما نتوانیم این کنترل را بر نرخ تورم داشته باشیم، من شخصا اولویت را به کاهش نرخ بیکاری می‌دهم. چون وقتی سرپرست خانواده، بیکار است درآمدش صفر است ولی وقتی نرخ تورم 10 درصد است یعنی 10 درصد از درآمد و قدرت خرید درآمدش را از دست می‌دهد. لذا اولویت با نرخ بیکاری است.
وی همچنین درباره احتمال افزایش تورم به خاطر افزایش نقدینگی گفت: رشد نقدینگی بین 27 تا 30 درصد است. این نقدینگی بالاخره در جایی باید خودش را نشان بدهد. یعنی اگر ما نتوانیم این منابع و نقدینگی را به سمت تولید گسترش بدهیم، همیشه احتمال برگشتن نرخ تورم بالاتر وجود دارد.
در نتیجه دولت باید زودتر سیاست‌های اشتغال‌زایی خودش را تعیین و اعلام کند و تلاش کند که ما بتوانیم اشتغال داشته باشیم. این اشتغال هم ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی باشد.
وقتی تولید زیاد شود ضمن این که درآمدهای جدید ایجاد می‌کند، کالاها و خدمات بیشتری هم به اقتصاد عرضه می‌شود و این تضمین می‌کند که در آینده هم بتوانیم نرخ تورم پایین‌تر را حفظ کنیم.
دولت دارد تلاش می‌کند نرخ تورم را یا نگه دارد یا کاهش بدهد. این تلاش باعث شده منابع بانکی به اندازه کافی در اختیار تولیدکننده برای سرمایه‌گذاری‌های جدید قرار نگیرد. به همین دلیل، بیش‌تر از آن که نگران نرخ تورم باشیم، باید کاری کنیم که رشد سرمایه‌گذاری افزایش یابد، فعالیت‌های تولیدی گسترش پیدا کند و شغل جدید ایجاد کنیم. اینها بیشتر باید دغدغه‌های دولت باشد.
برادران شرکا درباره این سؤال که شاخص تورم نقطه به نقطه از 6/8 درصد در خردادماه به 9/6 درصد رسیده، این افزایش 3 درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نشانگر چه چیزی است؟» اظهار داشت: وقتی نرخ دلار یک دفعه چیزی نزدیک به 30 درصد افزایش پیدا می‌کند چون حساسیت به نرخ دلار در کشور وجود دارد، قیمت‌ کالاها افزایش پیدا می‌کند.
از لحاظ روانی وقتی نرخ دلار بالا می‌رود سایر قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. حتی اگر نرخ دلار را پایین بیاورید قیمت‌ها چسبندگی خودش را حفظ می‌کنند و پایین نمی‌آیند.
دولت باید حساس باشد راجع به سیاست‌های ارزی خودش و خصوصا اجازه ندهد نرخ دلار یک دفعه جهش داشته باشد. چرا که 30 درصد افزایش نرخ دلار، اصلا رقم قابل قبولی نیست. بانک مرکزی نباید اجازه می‌داد یک دفعه افزایش این چنینی در نرخ برابری دلار به وجود بیاید.
(تورم ماه دی نسبت به ماه قبل از آن 8 دهم درصد افزایش داشته است و تورم ‌آذر نسبت به ماه قبلش 1/4 درصد دارای افزایش بوده. این رشد هشت دهم درصد یا رشد 1/4 درصد تورم ماهیانه، افزایش قابل توجهی است برای یک ماه؟)
بله. اگر هر ماه نرخ تورم یک درصد افزایش پیدا کند در سال 12 درصد می‌شود. بالاخره 12 درصد افزایش در یک سال، نرخ بالایی است.