kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸

43 درصد ترکیب زندانیان کشور از جرایم مواد مخدر است

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: 43 درصد ترکیب زندانیانی که در ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند از جرایم مواد مخدر است.
به گزارش ایرنا، اصغر جهانگیر روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرکل زندان‌های استان مرکزی افزود: 220 هزار زندانی در ندامتگاه‌های کشور به سر می‌برند که 43 درصد آنان با جرایم مواد مخدر تحمل حبس می‌کنند.
وی ادامه داد: سرقت با 25 درصد و جرم علیه اشخاص با 10 درصد رتبه دوم و سوم ترکیب زندانیان ندامتگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بیان کرد: هفت هزار نفر زندانی به جرم کشف مواد مخدر زیر یک گرم و یا مصرف‌کننده مواد مخدر در زندان‌های کشور حضور دارند که با عنوان قاچاقچی مواد مخدر به زندان‌ها تحویل شده‌اند، در صورتی که باید این افراد به عنوان بیمار به مراکز بازپروری و اصلاحی معرفی شوند.
جهانگیر افزود: کاهش زندانیان مواد مخدر در زندان‌های کشور نیازمند تغییر روند مبارزه با مواد مخدر از خرده فروش‌ها به برخورد با سرشبکه‌ها و فروشندگان اصلی مواد مخدر دارد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 78 درصد زندانیان مواد مخدر کشور با جرایم مرتبط با موادمخدرصنعتی و 22 درصد در ارتباط با مواد مخدر سنتی دستگیر و روانه زندان شده‌اند که این مهم زنگ خطری از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در جامعه است.
وی ادامه داد: میانگین جمعیت زندانیان بلاتکلیف و تحت قرار کشور حدود 23 درصد است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطر نشان کرد: 97 درصد جمعیت کیفری کشور را مردان و تنها سه درصد را بانوان تشکیل می‌دهند در صورتی که شاخص زنان زندانی در ترکیب جمعیت کیفری جهان حدود هفت درصد است.
جهانگیر یادآور شد: هشت هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور وجود دارد که این مهم نشان از ضرورت تغییر و اصلاح برخی از قوانین دارد.
وی ادامه داد: ورود و اقامت متهمان برای مدت کوتاه در زندان‌ها نه تنها کمکی به خانواده وی نمی‌کند و بازدارندگی برای زندانی ندارد بلکه ترس از زندان‌ها را نیز از بین می‌برد.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خاطر نشان کرد: با اصلاح قوانین باید زندان‌ها به جایی برای حضور متهمان و متجاوزان به اموال عمومی و قاچاقچیان اصلی مواد مخدر تبدیل شود.
جهانگیر افزود: نیمی از بزهکاران زیر 18 سال که در کانون‌های اصلاح و تربیت حضور دارند را افرادی تشکیل می‌دهند که یک نفر یا بیشتر از خانواده آنان محکومان مواد مخدر و در زندان‌ها هستند.
وی، نوع جرایم در سنین مختلف در کشور را متفاوت عنوان کرد و گفت: در سنین نوجوانی و زیر 19 سال به ترتیب سرقت، جرم علیه افراد و مواد مخدر رتبه اول تا سوم ترکیب جرایم را به خود اختصاص داده و این ترکیب در سنین 19 تا 25 سال به ترتیب سرقت، مواد مخدر و ضرب و جرح و در سنین 25 سال به بالا جرم مواد مخدر، ضرب و جرح و سرقت است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور افزود: مشکلات اقتصادی از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که نوجوانان را به سمت انجام جرم و سرقت هدایت می‌کنند و بعد از سنین 25 سالگی به دلیل تجربه و وسوسه سود مواد مخدر، بزهکاران را به سمت خرید و فروش مواد مخدر سوق می‌دهد.
جهانگیر در بخش دیگری از سخنانش گفت: 34 درصد بزهکاران زیر 18 سال که به کانون اصلاح و تربیت معرفی می‌شوند را نوجوانان ترک تحصیل کرده و پنج درصد را اخراج شدگان از مدارس شامل می‌شوند.