kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

رایزنی ظریف و موگرینی درباره سوریه و برجام در داووس

وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در داووس درباره برجام و سوریه به گفت‌وگو پرداختند.



به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در چهل و هفتمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد، در حاشیه این اجلاس با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. برجام و سوریه موضوعات اصلی رایزنی طرفین بود.
ظریف همچنین با «دیدیه بورک هالتر» وزیر امور خارجه سوئیس در حاشیه اجلاس مزبور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزرای خارجه ایران و فنلاند نیز در حاشیه این نشست ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.رایزنی ظریف و موگرینی درباره سوریه و برجام در داووس

ترامپ شگفت‌زده خواهد شد
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس داووس گفت : آتش‌بس در سوریه باید گسترش یافته و همچنین ایران و عربستان باید حول بحران سوریه همکاری کنند.
ظریف طی سخنرانی در نشستی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با موضوع آینده سیاست خارجی ایران گفت موفقیت را نمی‌توان با هزینه دیگران به دست آورد و در حالی که دیگر کشورها ناامن هستند، نمی‌توان امنیت داشت.
وی با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان تاکید کرد انتظارات از این نشست باید در سطح متعادل باشد اما امیدواریم که حداقل بتوان آتش‌بس را در سوریه گسترش دهیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه دلیلی برای خصومت میان تهران و ریاض نمی‌بیند ، خواستار همکاری میان ایران و عربستان برای حل سیاسی بحران سوریه شد.
وی با اشاره به دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» گفت نزدیک به 40 سال سیاست‌های آمریکا را زیر نظر داشته و معتقدم بهتر است قبل از قضاوت زودهنگام ، باید صبر کنیم (تا ببینیم چه خواهد شد.)
وزیر خارجه همچنین در واکنش به اظهارات ترامپ و برخی گزینه‌های پیشنهادی او جهت تصدی پست‌های مهم دولت جدید آمریکا درباره برجام ، تاکید کرد اگر او بخواهد توافق هسته‌ای را که به سختی توسط دولت اوباما و دیگر قدرت‌های جهانی با ایران بدست آمد، بازنگری کند، شگفت‌زده خواهد شد.
وی با درنظر گرفتن بدترین سناریوی ممکن درباره توافق هسته‌ای، تصریح کرد: «اگر او (ترامپ) تلاش کند از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند ، جهان به پایان نمی‌رسد...او می‌خواهد مردم را شگفت‌زده کند ولی (از طرف ما)‌شگفت‌زده خواهد شد.»
وزیر خارجه کشورمان همچنین در این نشست حاشیه‌ای از دولت اوباما نیز بخاطر عدم اجرای تمام تعهداتش انتقاد کرد.