kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
نشنال اینترست:

همه حکمرانان آمریکا متوهم و مغرور بودند /کاخ سفید به پاکسازی اساسی نیاز دارد

پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» ریشه مشکلات آمریکا را «تسلط افراد متوهم و مغرور» بر سیاست خارجی این کشور دانسته و نوشت «ترامپ باید کاخ‌سفید را پاکسازی کند.»



پیروزی غیرمنتظره فردی با مشخصات «دونالد ترامپ» هفته‌هاست که کارشناسان را به فکر فرو برده مبنی بر اینکه، چه عواملی باعث اقبال مردم آمریکا به سمت وی شده است.
پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست»   در مقاله‌ای با اشاره به این مسئله به ریشه مشکلات این روزهای واشنگتن و ایجاد هرج و مرج بی‌انتها در غرب آسیا پرداخته و «غرور بیش از حد» دولتمردان این کشور  را عامل اصلی چنین وضعی و اقبال مردم از ترامپ دانسته است.
«نشنال اینترست» ابراز امیدواری کرده که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند و «مغروران» را از کاخ‌سفید و وزارت خارجه کشورش بیرون بریزد و طرحی نو دراندازد.
به نوشته این نشریه آمریکایی «غرور، یک پیش فرض عملیاتی بنیادین در میان کارگزاران سیاست خارجی آمریکا هم از میان جمهوریخواهان و هم در میان دموکرات‌هاست.
 غالب شدن دیدگاهی که می‌گفت «ما بیش از دیگران، از آینده خبر داریم» به اعزام سربازان به خیابان‌های موگادیشو، شن‌زارهای عراق و مزارع خشخاش افغانستان منجر شد.»
 نشنال اینترست با بیان اینکه «ترامپ باید قدیمی‌ها را از کاخ سفید بیرون بریزد» ادامه می‌دهد: «اولین گام در این مسیر می‌تواند روی کردن به سمت طیف جدیدی از متفکرین باشد یعنی روی گرداندن از کسانی که در 25 سال اخیر، بر عرصه سیاست‌گذاری سایه انداخته‌اند.همان‌هایی که به گفته ترامپ در عمل، مسئول سال‌های طولانی سیاست‌های شکست‌خورده و شکست‌های پی در پی در میدان جنگ هستند.»
در ادامه این مقاله آمده: «باید کسانی در مناصب کلیدی دولتی و اتاق‌های فکر وارد شوند که وجود مشکل دانش و غرور کشنده در آمریکا را قبول کنند.
به عبارت دیگر، آمریکا باید به این سوال یکی از اساتید دانشگاه تگزاس پاسخ دهد که «آنها چگونه می‌توانند نحوه رشد داعش را بفهمند حال آنکه از روند سر بر آوردن ترامپ، چیزی نمی‌دانند.»
در پایان نشنال اینترست می‌نویسد: «خوشبختانه، مردم آمریکا هم مشتاق دیدن تغییراتی بنیادین در نحوه تعامل کشورشان با دنیا هستند.
بخشی از این اشتیاق در رأی آنها به ترامپ نمایان شد؛ ترامپی که از همان دور اول انتخابات، مبانی رویکرد جمهوریخواهان در خصوص سیاست خارجی را به چالش کشید و مثلا در ایالت جنگ‌دوست کارولینای جنوبی گفت: «مشخصاً جنگ در عراق، اشتباه خیلی بزرگی بود. این اشتباه جرج بوش بود. ما هیچ‌گاه نباید وارد عراق می‌شدیم. ما خاورمیانه را بی‌ثبات کردیم.»