kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷

رشد اقتصادی به همان شیوه که «از رکود خارج شدیم»!(خبر ویژه)

ادعای رشد اقتصادی 7/4 درصدی، تداعی کننده ادعای خروج از رکود در سال‌های 93 و 94 است که خلاف آن ثابت شد و رکود اقتصادی شدت یافت.


وبسایت مشرق درباره ادعای جدید رشد اقتصادی 7/4 درصدی نوشت: اطلاعیه کوتاه بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی فاقد هرگونه آمار و ارقام درباره تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است.
تأکید بانک مرکزی بر محاسبات مقدماتی و آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط و عدم انتشار مشروح آمارهای تولید ناخالص داخلی، قابل تأمل است.
به نظر می‌رسد اطلاعیه بانک مرکزی با عجله و شتاب تنظیم شده که دلیل آن را باید سخنان روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب دانست. روحانی در این دیدار گفت: «براساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول سال به 7/4 درصد رسیده است.»
رشد 7/4 درصدی اقتصاد کشور در نیمه اول امسال، با توجه به شرایط رکود حاکم بر اکثر بازارها، محیرالعقول به نظر می‌رسد و کمتر فعال اقتصادی و اقتصاددانی آن را می‌پذیرد.
این سؤال از بانک مرکزی مطرح است که اگر گزارش کاملی درباره رشد اقتصادی دارد، چرا جزئیات آن را منتشر نمی‌کند و به روزهای آینده حواله می‌دهد؟ آیا بانک مرکزی قصد دارد در فرصت باقی مانده،  آمارها و ارقام را بالا و پایین کند تا به رشد اعلام شده از سوی روحانی دست یابد؟
پیش از این نیز در اواسط سال 93 آقای روحانی برمبنای آمار و اطلاعاتی که به وی داده شده بود از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داد. پس از آن بانک مرکزی برای تأیید سخنان روحانی مجبور شد گزارش عجولانه‌ای از رشد اقتصادی کشور در بهار سال 93 تهیه کند. در همان مقطع، مرکز آمار از ارائه گزارش رشد اقتصادی استنکاف کرد که نشان از عدم تأیید آمار و ارقام روحانی توسط این مرکز داشت.
در سال 94، اوضاع معکوس شد. بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را سانسور کرد و مرکز آمار آن را به طور فصلی منتشر می‌کرد. آمار رشد سه ماهه اول امسال را هم بانک مرکزی سانسور کرد و مرکز آمار اعلام کرد. اکنون این بازی دوباره وارونه شده است. بانک مرکزی رشد اقتصادی نیمه اول را اعلام کرده و مرکز آمار سکوت کرده است.
به نظر می‌رسد بازی بانک مرکزی و مرکز آمار با رشد اقتصادی با هدف دستاوردسازی برای دولت باشد. سانسور یکی در میان آمار رشد اقتصادی از سوی نهادهای آماری دولت، امکان بررسی واقعیات درباره این شاخص مهم را از کارشناسان و اقتصاددانان می‌گیرد.