kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱

ظهور نسل جدید کشتی فرنگی در بوداپست

سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان نه تنها با قهرمانی شیرین برای نماینده بی‌ادعای ایران همراه بود، بلکه مهمتر از آن عرصه‌ای برای ظهور نسل جدید کشتی فرنگی ایران بود.


سومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان تفاوت‌های بسیاری با دو دوره قبل به لحاظ کیفیت تیم‌های شرکت‌کننده و حضور نامداران جهان و المپیک داشت. با نگاهی به ترکیب تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات دیگر هیچ کارشناسی نمی‌توانست با قاطعیت از سومین قهرمانی پیاپی تیم متمول بیمه رازی در این رقابت‌ها حرف بزند. بیمه رازی هر چند عنوان قهرمانی دو دوره قبل این رقابت‌ها را یدک می‌کشید اما تفاوت سطح کیفی دوره‌های قبل این رقابت‌ها با سومین دوره آن نشان می‌داد این تیم پرمهره به هیچ وجه کار راحتی برای کسب سومین قهرمانی ندارد.
در این میان اکثریت کارشناسان هیچ شانسی را برای قهرمانی تیم جوان و بی‌ادعای سینا صنعت ایذه دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها قائل نبودند اما کادر فنی این تیم بدور از هیاهوی رسانه‌ای و جذب ستاره‌های گران قیمت به جوان‌ها اعتماد کرد و به حق که جواب این اعتماد از سوی کشتی‌گیران به بهترین شکل ممکن داده شد و جام قهرمانی را بالای سر بردند. مهرداد مردانی، عبدالمحمد پاپی، علی ارسلان، محمدعلی گرایی، عظیم گرمسیری، پژمان پشتام، ماکسیم مانوکیان ارمنستانی، داود عابدین زاده، سامان عزیزی، علی اکبر حیدری و زویادی پاتاریدزه گرجستانی 11 مرد ملک محمد بویری مربی سازنده خوزستانی در کارزار بوداپست بودند.
فراتر از شیرینی این قهرمانی برای کشتی ایران و خوزستان ظهور چهره‌هایی همچون عبدالمحمد پاپی در 59، علی ارسلان در 66، محمد علی گرایی و پژمان پشتام در 75 و علی‌اکبر حیدری در وزن 98 کیلوگرم نشان داد تنها اعتماد به چهره‌های جوان می‌تواند موفقیت کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک را تضمین کند.
سبک و سیاق جدید در کشتی فرنگی و تغییر قوانین توسط اتحادیه جهانی می‌طلبد زمینه را برای حضور و ظهور کشتی‌گیران جوان، با انگیزه و البته فنی در اردوهای تیم ملی فراهم کنیم و با اطمینان حقیقی به آنها و دادن فرصت مناسب، کسب افتخار در میادین جهانی را تضمین کنیم؛ درست همان کاری که ملک محمد بویری در جام باشگاه‌های جهان کرد.
دیگر این نام‌ها نیستند که در کشتی فرنگی جهان نقش اصلی را بر روی تشک مبارزه بازی می‌کنند و قهرمانی سینا صنعت در کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان درس بزرگی برای کشتی ایران داشت و نشان داد اگر چشم به المپیک 2020 داریم راهی جز اعتماد و اطمینان به جوان‌ها نیست.