kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد

مقصر عدم انجام تعهدات برجام آمریکاست


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع برجام گفت: ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم که طرف غربی به تعهدات عمل کند. هنوز برخی مشکلات باقی مانده و البته دریچه‌هایی نیز در برخی حوزه‌ها گشوده شده و ما مقصر این عدم انجام دقیق تعهدات را آمریکا می‌دانیم.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع برجام گفت: ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم که طرف غربی به تعهدات عمل کند. هنوز برخی مشکلات باقی مانده و البته دریچه‌هایی نیز در برخی حوزه‌ها گشوده شده و ما مقصر این عدم انجام دقیق تعهدات را آمریکا می‌دانیم و می‌خواهیم به جای صحبت و حرف زدن زیاد، کمک کنند تا بانک‌های اروپایی بدون ترس همکاری خود را با ایران انجام دهند.
قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا و موضوع مبادلات دلاری نیز گفت: این قبیل دستورالعمل‌ها یکی از اهرم‌هایی است که آمریکا برای فشار از آن استفاده می‌کرد تا کشورهای دیگر نتوانند کار خود با ایران را به پیش ببرند اما این موضوع، چیز مهمی نیست و باید صبر کرد و بیشتر برای اجرای حسن‌نیت در عمل تلاش کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این قبیل اقدامات از سوی آمریکا به بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا منتهی می‌شود و دولت آمریکا باید در این زمینه پاسخگو باشد.
قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد برداشت غیرقانونی دومیلیاد دلار اموال ایران از سوی دولت آمریکا نیز گفت: اتفاق جدیدی نيفتاده و کار در مسیر خود پیش می‌رود و امیدواریم به نتایج دلخواه برسیم.
 دریافت پول‌های هنگفت از مسافرین مراسم اربعین حسینی
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد دریافت ویزاها و مشکلات مربوط به سفر اتباع ایرانی به دیگر کشورها به ویژه کشور عراق به منظور حضور در مراسم اربعین حسینی گفت: متأسفانه شاهد هستیم با توجه به تقاضای شهروندان برای سفرهای مختلف، مدتی است مشاهده می‌شود یک شبکه پیچیده در کنار سفارتخانه‌ها با ورود به فرایند اخذ ویزا، فعالیت می‌‎کنند و پول‌های هنگفتی نیز از متقاضیان مطالبه و ایرانیان را دچار مشکل می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: حدود دو ماه پیش در بیانیه‌ای، این مهم را مطرح و اطلاع‌رسانی کردیم که متوجه این کلاهبرداری‌ها باشند. متأسفانه این داستان هنوز ادامه دارد و من از سفارت‌ها می‌خواهم متوجه آثار و تبعات این وضعیت باشند. نهایتاً ما دستورات لازم را به مراجع قضایی و امنیتی دادیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، ورود خواهیم کرد و برخورد قانونی خواهد شد.
قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کمیته‌ای در وزارت خارجه، مسئول پیگیری این موضوع است.
 امنیت زوار ایرانی
در مراسم اربعین
وی در مورد موضوع امنیت زوار ایرانی در مراسم اربعین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و علاقه‌مندی مردم ما به این مراسم، از مدت‌ها پیش، یک ستاد جدید و متشکل از همه ارگان‌های ذی‌ربط تشکیل شد و تمام زوایای موضوع در کمیته‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت و وزارت خارجه هم در این ستاد، حضور جدی داشت و خود من در برخی جلسات شرکت کردم و در جریان تصمیمات بودم.
 افتتاح دفتر اتحادیه اروپا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد روابط ایران و اتحادیه اروپا گفت: قطعنامه پارلمان اروپا جدید و کم‌نظیر بود. به طور مفصل موضوعات را مطرح کرده و دارای نقاط مثبت و منفی بود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، قاسمی افزود: موضوع دفتر اتحادیه موضوعی است که مطرح شده و در حال بررسی است اما با توجه به بوروکراسی حاکم بر اتحادیه، تصور اینکه در کوتاه‌مدت افتتاح شود بعید است. گفتنی است در قطعنامه موسوم به «نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام» از اعمال مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی شده و از ما خواسته شده تا به تعهدات خود بر پایه میثاق‌های جهانی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان احترام بگذاریم!
بخش مهمی از این قطعنامه مربوط به حقوق بشر در ایران است که آمرانه دستور داده است ایران باید آن نکات را در سیاست‌گذاری خود اصلاح و رعایت کند.
کیهان در روزهای آینده در گزارشی به تشریح اهداف پشت پرده تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌پردازد.